Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.

”Oj då, var kameran på…?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.

Digitaliseringen av våra möten har tagit stormsteg. Många har under våren tagit sina första stapplande steg in i videomötesverktyg som Zoom, Microsoft Teams, Skype och Google Hangout. Också de som nog trodde de skulle slippa.

Via datorns kamera har vi lärt känna kollegornas husdjur och heminredningsstil. Vi får glimtar ur varandras familjeliv och kanske rentav syn på en tidigare dold excentrisk vana.

Svordomar över dålig uppkoppling och fipplande med ”mute”-knappen kan ha fått sällskap av ett eller annat pinsamt misstag. Du är inte ensam. På Youtube är ”Zoom fails” en växande kategori. Där du inte vill ingå.

Här är några enkla råd för att undvika vanliga pinsamheter och exempel på när det går lite fel.  

Se upp med familj och husdjur

Ett gulligt barn som kommer och ska ge en kram eller vill ha hjälp att skala en banan är såklart inte ett problem, utan en gullighetsbonus. Men en partner på väg ut från duschen för att leta kläder, eller en morgonvresig tonåring som inser att hen är med i morgonmötet, kan vara lite värre. 

Råd: Tänk som revolvermän i Vilda västern, att du alltid ska ha ryggen säker. Helst bara en vägg bakom, där ingen kan smyga sig upp. Inte ens en katt som indiskret påbörjar sina hygienrutiner.

 

Tryck på rätt knapp

Är ”mute”-knappen på eller av när du ropar instruktioner till familjen eller pratar med din katt? Och stängde du verkligen av kameran när du trodde att du gjorde det?

Kom också ihåg att du kan vara synlig för andra, även när du själv bara ser en presentation i helskärmsläge.

Råd: Dubbelkolla alltid att kamera och ljud är av innan du genomför en privat manöver. Att resa sig för att hämta något under ett videomöte, eller när mötet är slut, är oftast inte ett problem. Om du har byxor på dig.

 

Kom ihåg att du sitter i ett möte

Det här är inte ett problem i vanliga ”kött-möten”, men lättare att missa i videomöten. Kanske blir du sittande under en lång presentation, tappar tråden och börjar kolla din mejl. Plötsligt är det som att mötet inte existerar.

Råd: Det är smidigt att använda mobilen för videomöten, men lätt att glömma att det faktiskt är just dina kollegor du har med dig där i handen. Till exempel när du redan redovisat det du ska, glömmer av mötet och känner att du behöver gå på toa.

 

Ta dig inte teknik över huvudet

När du suttit med i flera videomöten så kan den där förrädiskt säkra känslan infinna dig, känslan av kontroll. Då är risken stor att du börjar utforska och fixa med nya funktioner. En och annan övermodig ”boomer” har tagit sig vatten över huvud med kamerafilter och finesser som är mer anpassade för generation Snapchat.

Råd: Testa inte funktioner som är nya för dig under pågående professionella möten, utan träna först bland vänner. Till exempel är det bra att veta hur du stänger av filterfunktionen i Snap Camera som gör att du ser ut som en potatis.

Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin

Läs också: Linkedin-chefens 11 tips: Så lyckas du med möten på distans – i coronatider

Relaterade artiklar

natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.
Victoria Ödlund, hr-expert på Simployer, guidar till en lyckad onboarding.
Annonssamarbete Chef + Simployer

Lyckas med onboarding – på plats eller digitalt

En strukturerad introduktion av nya kollegor viktigare än någonsin. Oavsett om onboarding görs på plats eller digitalt.

Vissa telefonsamtal stör mer än andra.
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

chef-tillit
Arbetsmiljö

Transparenta chefer skapar tillit i teamet

I tider av oro och ständiga förändringar har tillit blivit allt viktigare. Med hög tillit i gruppen får du mer självgående medarbetare som kräver mindre styrning – även om de också kan bli mindre benägna att ta emot råd. Men hur skapar du denna tillit?
Distansjobb gör det svårare att uppmärksamma farlig stress.
Annonssamarbete Chef + Skandia

10 signaler på farlig chefstress

”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp när de känner igen varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg.

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.