Steve Jobs mötesfilosofi

Ken Segall arbetade nära Apple-ikonen Steve Jobs i mer än ett decennium, och gav nyligen ut boken Insanely Simple: The Obsession That Drives Apple’s Success.

Efter hans död har Steve Jobs ledarstil mött kritik. När man läser om hur han höll sina möten kan man förstå varför:
1.  Släng ut den minst viktiga personen i rummet.
Om en mötesdeltagare inte hade något extraordinärt att tillföra, tvekade Steve Jobs inte en sekund med att låta personen i fråga packa ihop sina saker och lämna rummet med svansen mellan benen.
2.  Gå ut ur rummet efter 30 minuter.
Steve Jobs hade inga problem med att avbryta någon eller avsluta mötet om han ansåg att han slösade bort sin tid.
3.  Gör något produktivt för att väga upp tiden som nyss försvann.
På Apple är ”simplicity” (enkelhet) en religion. Möten anses vara nödvändiga – men lika ofta förödande för kreativiteten.
Alltså: Håll mötesgrupperna så små som möjligt, och återgå till kärnverksamheten så fort det bara går.

Relaterade artiklar

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.