Hélène Barnekow
Foto Karlberg Media

Microsoft-vd:n: ”Det går inte att jobba som förr”

Agilt ledarskap är en självklarhet för Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige, som tillsammans med en journalist skrivit om sina erfarenheter av att leda förändring.

Vad fick dig att skriva boken?

”Flera har sagt att jag borde dela med mig av mitt sätt att se på förändringsarbete och ledarskap. Efter Telia hade jag en kort paus då det blev möjligt.”

Missa inte: Träffa Hélène Barnekow och flera andra toppchefer på Chefdagen den 14 nov!

Vad är viktigast i ett förändringsarbete?

”Det är att brinna för ett långsiktigt syfte, något som håller i längden både för mig som ledare och för organisationen. Om du lockas mest av att få synas i rubriker i affärstidningar är det svårt att lyckas i längden.”

studien1234

Läs också: Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Skulle du kalla dig en agil ledare?

”Du har inget val i dag, det går inte att jobba som förr. Man måste ha kunden och medarbetarna i fokus och vara flexibel.”

Vad behövs främst för att vara rustad för framtiden som ledare?

”Nyfikenhet och en vilja att alltid lära sig nytt och utvecklas. Man behöver få nya insikter och vara öppen hela tiden. Du behöver sätta dig i nya situationer och träna din förmåga att göra saker direkt.”

Vilka förmågor behöver en ledare utveckla för att kunna driva förändringsarbete?

”Att lyssna och lära sig. Men också den kommunikativa förmågan. Man behöver kunna prata trovärdigt om vad som är viktigt och sedan göra det.”

ishtarmoter

Läs också: Ishtar Touailat: 8 tips till dig som är ny chef

Vi måste stanna upp och fråga oss vad vi står för, skriver du – vilka är dina viktigaste två värderingar i ledarskapet?

”Mod och ödmjukhet. Tillsammans är de en stark kombination. Mod krävs för att vara effektiv och ödmjukhet för att förstå vilken effekt det du gör och beslutar har på andra.”

Erik Sandström, digitaliseringschef på Arbetsförmedlingen, och Anna Wikland, Sverigechef på Google.

Läs också: Ny studie: Digital oro hos 3 av 4 svenska chefer

Vad är din 50/30/20- regel?

”Jag ägnar 20 procent av min tid åt styrning, uppföljningar etcetera och 30 procent på att jobba med teamen och skapa saker tillsammans. 50 procent går till det externa och att möta folk.”

Relaterade artiklar

elisabethbackteman1800
Beslutsfattande

Hon är doldisen som leder regeringens krisgrupp

Elisabeth Backteman, 53, syns nästan aldrig på bild men har ett blytungt ansvar i Sveriges hantering av coronasmittan.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
forsvarsmaktensocialstyrelsen
Beslutsfattande

Militärt ledarskap på Socialstyrelsen

Nu tar myndigheterna militärt ledarskap till hjälp i kampen mot den osynliga fienden coronaviruset. På Socialstyrelsen finns en särskild stab för krisledning där militär personal ingår.
Johan Szymanski, Brandkåren i Norra Dalarna
Beslutsfattande

Brandchefen inför skogsbrandssäsongen: ”Det kan bli riktigt illa”

Johan Szymanski är räddningschef för Brandkåren i norra Dalarna och har redan ryckt ut på flera skogsbränder. Nu stålsätter han sig inför en sommarsäsong med både torka och coronakris.
uppsagd
Beslutsfattande

Ny rapport: 4 steg för chefen att lindra smärtan vid uppsägningar

Tvingad att säga upp medarbetare på grund av coronakrisen? Risken är stor att du trampar snett och gör folk onödigt arga och besvikna. En färsk rapport från TRR ger kastar nytt ljus på hur du som chef bäst går till väga vid uppsägningar.
Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Günther Mårders modell med tre cirklar, där företag är i olika faser av ekonomisk kris
Beslutsfattande

Så agerar du som chef – i den ekonomiska krisens olika faser

Hittills har vart femte företag i Sverige tappat hälften av sin försäljning under coronakrisen. Enligt Svenskt Näringsliv kommer 30 000 företag gå i konkurs inom den närmaste månaden – och mest drabbade är småföretagen.