Walkabouts: Bransons metod för bättre intern kommunikation

Pluskund

Följ superentreprenören Richard Bransons råd och börja med ”walkabouts” för en bättre kommunikation med dina medarbetare. Så här fungerar det:

Liknande innehåll hittas här:
Verktyg i vardagen
  1. Strunta i hierarkin:
    Träffa inte bara personer som arbetar på samma nivå som du eller inom samma område. Gå runt på kontoret på olika tider, så att inte dina medarbetare tänker ”snart är klockan tre, om några minuter kommer chefen förbi.”
    Om dina underställda chefer frågar om de kan få följa med, säg att det är lättare för dig att bekanta dig med medarbetarna om du går själv.
  2. Presentera dig själv:
    Om du träffar några medarbetare som du inte har stött på förut, skaka hand och presentera dig själv med namn, oavsett vilken position du har på företaget.
    (Om du upplever att de här oplanerade mötena känns lite besvärande och pinsamma, sätt dig i medarbetarens sits och fundera över hur du skulle reagera om du träffade en hög chef som du förväntades känna igen.)
  3. Var informell:
    Ha en informell ton. Prata inte bara om jobbet. Om du ser ett foto på barn eller familj, kan du gärna fråga om dem för att bryta isen.
  4. Lyssna:
    Slappna av och ha kul, ställ frågor och lyssna. Fråga dina kolleger eller medarbetare vilka brister och styrkor det finns inom den avdelning de arbetar på och be dem om deras åsikter kring vilka utmaningar företaget har i dag. Skriv ner allt som du tycker behöver följas upp.
  5. Lyft fram det positiva:
    Försök framför allt att hitta de saker som dina underställda chefer och medarbetare gör bra – bekräfta och fira framgångar och lyft fram de anställdas styrkor och förtjänster direkt när du träffar dem.
    Om du skulle stöta på ett problem är det mycket bättre att du talar om det för avdelningschefen vid ett senare tillfälle än att du framför det där och då till den berörda medarbetaren.
  6. Rör om i grytan:
    När de högre cheferna anstränger sig för att bygga relationer med sina medarbetare och kolleger uppstår en familjär stämning på företaget. Om du verkligen måste röra om i grytan på företaget, anordna en personalfest! Det ger dig en ursäkt att ha lite kul på arbetstid, samtidigt som du får chans att umgås lite med dina kolleger.

Redan PLUSkund — Logga in

Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med

Chefakademin+

Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.

Endast 349:- / mån*
  • Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
  • Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
  • Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
  • Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
  • Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.

*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+