Sluta, fortsätt, börja: Metod för effektiv feedback
Vad ska jag sluta göra, fortsätta göra och börja göra? De här tre frågor hjälper dig få – eller ge – effektiv och snabb feedback.
Dags för feedback-samtal? Den här metoden – omskriven i ledarskapsmagasinet Harvard Business Review – är superenkel, snabb och effektiv, vare sig du ska få eller ge feedback.
Utgå från frågorna:
- Vad ska jag sluta göra?
- Vad ska jag fortsätta göra?
- Vad ska jag börja göra?
Istället för att rada upp vad någon gör bra eller dåligt är det här ett konkret och tydligt verktyg där den som får feedbacken (eller den som ger) vet vad som ska göras och det blir därför enkelt att följa upp. Det är dessutom ett utmärkt verktyg för att undvika att fokusera på hur den som får feedbacken är som person då fokus totalt ligger på uppgifterna.
Frågor som den som får feedbacken kan tänka på och diskutera för att bryta vanor och komma vidare:
Sluta göra
- Är det något du själv tycker är en av dina starkaste kompetenser?
- Tror du att att ditt arbete och kanske till och med företaget kommer drabbas av att du slutar med det här?
- Kan det vara så att det är en rutin och att du kan få tid att göra något annat om du slutar göra det här?
Fortsätt göra
- Är det något du gör bra som många tycker du borde göra mer av?
- Har du undvikit den här uppgiften av någon anledning?
- Hur skulle det påverka din effektivitet och arbetsglädje om du började göra det här mer?
Börja göra
- Känns något av det främmande eller obehagligt att börja göra?
- Vad är det som gör dig osäker?
- Varför vill den som ger feedback att du ska börja göra det här? Vilka fördelar hade det gett dig, ditt arbetslag eller din organisation?
Tips till dig som ger feedback: Ange max tre saker per punkt för att det ska bli överskådligt. Försök att ge ungefär lika mycket feedback på varje punkt för att feedbacken ska bli balanserad.
Redan PLUSkund — Logga in
Bygg vidare med fler tjänster
Nå nästa nivå med
Chefakademin+Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.
- Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
- Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
- Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
- Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
- Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.
*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+