Motivera i kris: Nio tips

Pluskund

När det råder allmän krisstämning har många medarbetare svårt att motivera sig. Vi ger nio tips som kan skapa kämpaglöd.

Liknande innehåll hittas här:
Verktyg i vardagen

Nio tips på hur du som chef kan behålla och engagera dina medarbetare i tider av kris:

  1. Effektiv kommunikation
    Håll öppna stormöten där medlemmar från ledningsgruppen närvarande. Organisera återkommande informationsträffar för hela avdelningen så undviker du ryktesspridning. Dessutom undviker du att dina medarbetare får nyheter om sin framtid genom media i stället för genom dig.
  2. Visa på trygghet
    När företag lägger stora varsel kan även de som får stanna kvar känna osäkerhet. Du kan visa dem att deras jobb får ännu större betydelse i kristider, och att det innebär ökad jobbtrygghet.
  3. Visa din lojalitet
    Du måste själv visa att du har för avsikt att stanna på företaget. Om medarbetarna är oroliga över att du ska lämna är det svårare för dem att motivera sig.
  4. Gör saker tillsammans
    Ta fokus från orosmolnen genom att göra enkla, lättsamma aktiviteter tillsammans med dina medarbetare. Det behöver inte vara komplicerat. Ta gruppen med ut på en gemensam lunch, after work eller promenad. På det sättet stärker du känslan av gemenskap.
  5. Satsa på friskvård
    Var mer flexibel med att tillåta dina medarbetare att träna på arbetstid. När oron ökar är det extra viktigt att satsa på motion och rörelse för att vädra ut känslorna av stress.
  6. Lev med det
    Du har fortfarande ett jobb, så gör det bästa av det. Du bör vara realistisk, men att haka upp sig på negativa aspekter leder inte framåt. Fokusera på det som fungerar i din verksamhet. Förhoppningsvis gör du fortfarande dina kunder nöjda och du erbjuder en anställning till dina medarbetare. Räkna inte med att någon ska vara tacksam, men var medveten om att inte allt går dåligt.
  7. Prata om det
    Uppmuntra till öppna samtal bland dina medarbetare om vad som fungerar och vad som inte fungerar just nu. Utmana dina anställda att komma med alternativa planer. Det positiva med kriser är att de kan leda till kreativitet.
  8. Jobba hårdare
    Om krisen beror på ekonomin, analysera vad som verkligen ger lönsamhet i er verksamhet. Använd krisen som en möjlighet att sluta göra det som inte leder till goda affärer. Det handlar om att minimera de arbetsuppgifter som inte ger affärsnytta. Undersök om ni kan minska ner på antalet möten och rapporter.
  9. Se helheten
    Det kommer att ta tid, men så småningom vänder det. Du kan vara proaktiv genom att planera för framtiden. Fundera över vad du vill göra när du får möjlighet.

Redan PLUSkund — Logga in

Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med

Chefakademin+

Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.

Endast 349:- / mån*
  • Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
  • Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
  • Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
  • Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
  • Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.

*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+