5 steg till effektiv strategi: Lafley och Martins modell

Pluskund

Klassisk modell.

Ska du starta nytt företag eller ett nytt projekt? Här är fem frågor att ställa för att få fram det bästa och mest effektiva beslutet för att ett vinnande resultat.

Liknande innehåll hittas här:
Verktyg i vardagen

A.G. Lafley och Roger Martin skapade ‘The Five-Step Strategy Model’ som publicerades 2013 i deras bok ‘Playing to win’.

Modellen går ut på att genom att ställa fem frågor om organisationen och kommande projekt få fram det bästa och mest effektiva beslutet för att få ett vinnande resultat.

Den är perfekt för dig som är på väg att starta upp ett nytt företag eller ska starta upp ett nytt projekt inom ditt företag.

Frågor att besvara:

1. Vad är vår vinnande ambition?
Det här är organisationens kärna och skälet till att ert företag gör det ni gör. Kom ihåg att vinna inte alltid behöver handla om att göra vinst i form av pengar utan om andra mål som ert företag vill uppnå. Tänk noga på vad ert företag menar med ‘vinst’ eller att ‘vinna’ och hur ert företag gör världen lite bättre.

2. Hur ser vår spelplan ut?
Ett företags målgrupp är aldrig alla i hela världen. Vilka världsdelar, länder eller städer ska ni rikta er till? Vilka varor eller tjänster erbjuder ni och på vilka marknader och inom vilka kategorier ska ni sälja dem?

3. Hur ska vi vinna?
För att ni ska få kunder måste ni erbjuda de något de inte visste fanns, eller inte visste de hade ett behov av. Fundera på hur. Är det genom att ha ett lägre pris eller erbjuda något unikt? Titta på dina konkurrenter och på om de redan erbjuder det ni vill sälja. Titta på vad de gör bra och kanske bättre än ni.

4. Vad behöver vi för medel för att vinna?
I det här steget ska du titta på vad din organisation behöver göra för att klara av steg 1-3. Om ni ska ha bäst teknologi till exempel, vad behövs då för att ni ska få det. Finns kompetensen och kapitalet till att skapa produkten inom organisationen eller ska ni lägga ut det på entreprenad? Gå tillbaka till ‘Hur er spelplan ser ut’ och ‘Hur ska vi vinna’ än en gång och lista det absolut viktigaste punkterna som behövs för att det ska lyckas.

5. Vilket slags ledarskap och ledningssystem behövs för att vi ska ta oss dit och få alla att stödja vårt beslut?
Det här är ofta det mest försummade av de fem stegen och ofta det steget som får företag att misslyckas. Titta på hur din organisation fungerar i nuläget och undersök om du behöver ändra något för att kunna genomföra projektet.  Kommunicera ut förändringen eller ert mål till alla involverade och anställda på företaget.

Redan PLUSkund — Logga in

Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med

Chefakademin+

Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.

Endast 349:- / mån*
  • Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
  • Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
  • Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
  • Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
  • Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.

*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+