Empatispråket: Så framför du kritik på rätt sätt
Lär dig att framföra kritik på rätt sätt.
Dilemma: Medarbetarna har svårt att ta till sig dina synpunkter.
Strategi: Lär dig empatispråket.
Kritik ska inte kännas stum och dömande. Med ärlig feedback kan du i själva verket peka på möjligheter och ge vägledning.
Så framför du kritik på rätt sätt:
Skippa värderande kritik som ”det här är skitdåligt”. Tala i stället om vad du ser och hör, hur du reagerar på det och uttryck tydligt dina önskemål för vad du önskar att den andra personen ska göra i stället.
Säg inte: Du gör alltid som du själv vill utan att lyssna på andra.
Säg: Jag berättade för dig hur jag ville att det skulle se ut, men det verkar inte som du förstått. Om du tycker att uppgiften är för svår är det bra om du säger till. Då kan du få hjälp.
Att ge återkoppling med empati handlar om att lyssna på andra utan att lägga in sina egna värderingar i det den andra säger.
Empatispråket steg för steg:
Steg 1. Vad observerar du?
Vad ser och hör du? Lägg ingen tolkning eller värdering i det. (Någon kommer för sent varje dag.)
Steg 2. Vilka känslor väcker det?
Hur reagerar du? Ta ansvar för dina egna känslor, blanda inte ihop tankar och känslor. (Säg: Jag blir irriterad när du kommer för sent.)
Steg 3. Varför känner du som du gör?
Vilka behov har du som tillgodoses eller inte tillgodoses när någon handlar på ett visst sätt. (Jag blir störd när andra inte håller tiderna eftersom vi inte kan börja i tid.)
Steg 4. Vilka är dina önskemål?
Uttryck tydligt vad du önskar att den andra personen ska göra.
(Säg: Jag vill att du ska vara på plats i tid så att vi kan börja mötet och slippa bli avbrutna.)
Redan PLUSkund — Logga in
Bygg vidare med fler tjänster
Nå nästa nivå med
Chefakademin+Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.
- Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
- Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
- Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
- Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
- Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.
*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+