Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Affärsplanen: Nio steg för att lyckas

Du kan knappast ägna dig på heltid åt att göra affärsplan, men låt det bli ett projekt som får ta tid – kanske ett halvår.

Foto: Olu Eletu/Unsplash

Affärs- och managementkonsulterna Bengt Eliasson och Christian Kolár har skrivit boken ”Affärsplanen – praktisk handledning för affärsplanerare” (Liber). Här är deras väg till en färdig affärsplan i nio steg:

1. Hitta er själva på kartan

Lista den grundläggande affärsidén, historiken som förklarar varför ni är där ni är, ägarförhållanden och andra basfakta. Hur ska kontaktnätet beskrivas, vilka är nyckelpersoner och hur ser organisationsschemat ut? Alla som deltar ska veta var ni står.

2. Prata samma språk

Affärsstrategi är en värld full av svåra begrepp och ibland rent fikonspråk. Se till att alla förstår begreppsapparaten så att ni talar om samma saker. Vet alla vad produktlivscykeln är? Vilka affärspositioner finns och vilka av dem är bäst?

3. Granska affären från alla håll

Här sker en grundlig genomgång av vad ni faktiskt sysslar med. Vilka produkter eller tjänster tjänar ni pengar på? Vilka behöver utvecklas? Vilka behöver ersättas av nya för att ni inte kommer att kunna tjäna pengar på dem i framtiden?

Vilken marknad arbetar ni på? I vilket segment? Vilka är målgrupperna och vilka är konkurrenterna?

Fungerar försörjningskedjan? Be­hövs det nya leverantörer eller samarbetspartners? Fungerar logistiken?

Har vi rätt organisation? Behöver den förändras, minskas eller byggas ut?

För att bättre få syn på var ni befinner er och vad som behöver göras stäms verkligheten av mot olika teoretiska modeller, till exempel produktlivscykeln. Är ni i pionjärfas, tillväxtfas, mognadsfas eller nedgångsfas?

4. Hitta styrkor, svagheter och ny strategi

Den klassiska SWOT-analysen sorterar ut vad som är era starka och svaga punkter. Alla kan bidra i denna analys som är första steget mot en uppdaterad strategi. Här tar också visionen form – bilden av det övergripande målet tre till fem år framåt i tiden.

Räkna med att få gå tillbaka och formulera om strategin under arbetets gång.

5. Mät och räkna

Nu är det dags att göra en ekonomisk analys och hitta rätt styrmodell. Dagens resultat granskas med hjälp av lämpliga nyckeltal och sedan gäller det att hitta de nyckeltal som kan bidra till att driva utvecklingen åt rätt håll i fortsättningen.

6. Kör »flygsimulatorn«

Om du har hittat rätt ekonomisk styrmodell så ska det nu gå att stoppa in olika tänkta siffror för framtiden och se vad som händer. Finns det nyckeltal som hamnar på kritiska nivåer? Ger de insatser ni planerar tillräcklig avkastning tillräckligt snabbt? Klarar vi en försäljningssvacka på 15 procent? Finns det några alternativ som behöver förberedas redan nu?

7. Lås fast spakarna

Ni har justerat färdigt i simulatorn och hittat den optimala tänkta affären. Då är det dags att ”låsa spakarna”, det vill säga dokumentera affären i en budget, som ett styrinstrument för vardagen. Nu vet du hur stora investeringar ni tål, vilka resultat som förväntas och hur mycket kapital som behövs.

8. Analysera riskerna

Maskiner kan gå sönder, nya konkurrenter kan dyka upp, räntan kan höjas och nya lagar införas som stjälper kalkylerna på ända. Hur stora är dessa risker, hur sannolika är de och hur känsliga är ni för dem? Analysera er risknivå och simulera olika situationer på nytt.

9. Skriv en handlingsplan

Nu vet ni äntligen var ni är, vad ni pratar om, hur ni fungerar, vad ni är bra och dåliga på, vart ni vill komma, hur mycket pengar ni ska satsa och tjäna och hur stora risker ni är beredda att ta.

Då är det bara handlingsplanen kvar. Den blir olika detaljerad beroende på vilken strategisk eller operativ nivå du arbetar på. Men se till att planen listar vad som ska göras, varför det ska göras, när det ska göras och vem som ska göra det.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden