Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.

Glass med smak av jordgubbschampagne eller ananas och mynta? Det är några av alternativen på den glassmeny som möter kandidaterna som är på arbetsintervju för rollen som kreatör på kommunikationsbyrån Pool. Ett ovanligt tilltag som visat sig fungera väl.

Till varje glass finns en humoristisk beskrivning av olika personliga egenskaper, med allt från att man tycker att yta är viktigt till att man är lillgammal eller en känslomänniska. Kandidaterna blir i början av intervjun ombedda att välja en eller flera glassar från menyn utifrån glassarnas olika egenskaper.

”En del av vår rekryteringsprocess handlar om att hitta människor som brinner för att skapa starka upplevelser, eftersom vi arbetar med att skapa kundupplevelser. Då vill vi också kunna erbjuda våra blivande medarbetare en bra kandidatupplevelse under rekryteringsprocessen och glassen är en del av det”, säger Arvid Axland, som är grundare av byrån.

Han menar även att de har fått en hel del feedback om att det rent generellt slarvas en del med kandidatupplevelsen, till exempel med att ge feedback till den som varit på intervju, och att det inte är så många som satsar på att skapa ett riktigt positivt möte för både parter. Något som byrån nu försöker göra.

nyillus

Läs också: Fler kvinnor får kränkande frågor på anställningsintervjun

En tanke med glassrekryteringen är också att ”flirta” lite med personlighetstester som koncept.

”De är ju mycket i ropet nu, och något som folk har väldigt blandade åsikter om. Under vår process blir kandidaterna ombedda att välja glass, en eller flera, utifrån de egenskaper som vi gett glassen”, säger Arvid Axland.

De kandidater som kommit till glass-stadiet av rekryteringsprocessen är de som redan varit på en tidigare intervju och nu kommit vidare till den del av processen som till stor del handlar om att se att kandidaten har rätt egenskaper för jobbet och kommer att fungera väl ihop med de övriga medarbetarna. Och det visade sig att glassmenyn förde med sig flera oväntade fördelar.

”Dels blir folk mer avslappnade av att bli bjudna på glass, vilket är bra i en intervjusituation när folk ofta är stela och nervösa. Det leder också till att vi kan börja prata om kandidatens personliga egenskaper på ett mer naturligt sätt, med utgångspunkt i menyn, än om vi hade förberett ett helt frågebatteri i ämnet. Vår erfarenhet är annars att folk ofta svarar det som de tror att vi vill höra, berättar Arvid Axland.

Han tror att byrån kommer att fortsätta med glassmenykonceptet framöver, fast att det är troligt att de får välja något annat än glass när de kallare årstiderna nalkas.

På den aktuella menyn finns även två smoothies som alternativ, även dessa med personliga egenskaper. Fast enligt Arvid Axland har ingen kandidat hittills avstått från glass. För honom själv har det blivit en del glassar under rekryteringsprocessernas gång.

”Vid ett tillfälle blev det två på samma dag. Men man kan inte äta för mycket glass på sommaren!”, säger han.

personlighetstest-2

Läs också: Kommuner lägger miljoner på personlighetstester

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Hemma eller på arbetsplatsen? Nu luckras gränserna upp. IKEA ser sex trender som formar hybridkontoren. Foto: IKEA (Landskrona fåtölj 2749 kr exkl moms)
Annonssamarbete Chef + IKEA

IKEA: Se trenderna som formar ditt hybridarbete

”Arbetsplatsen behöver bli en magnet som får tillbaka folk”, menar Kicki, företagsinredare på IKEA och ger sina bästa råd för effektivt – och hemtrevligt – hybridarbete.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Annonssamarbete Chef + Netigate

360-analys av chefen är viktigare än någonsin

Pandemi, digitalisering och hybridarbete. Hur har ledarskapet hängt med i den senaste tidens extrema omställningar?  ”360-graders feedback ger chefer och organisationer en tydlig bild av vilka ledarskapsförmågor som behöver stärkas”, säger Sophie Hedestad på Netigate. 
En illustration av en man som ligger ihopkrupen och ser ut att lyssna mot golvet/skrivbordet.
Kommunikation

Lyssna mer på rykten i arbetslivet

En ny svensk forskningsstudie vill nyansera bilden av rykten som något ovidkommande. Studien visar istället varför det kan vara farligt för dig som chef att vifta bort rykten som trams.