Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.

Kommunikation
Text: Sara Hasbar
Publicerad

Vad

Kommunikationsbyrån Pool låter kandidater välja en glass som kommer med en humoristisk beskrivning av olika personligheter.

Nytta

Läs om annorlunda sätt att rekrytera på.
Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.

Glass med smak av jordgubbschampagne eller ananas och mynta? Det är några av alternativen på den glassmeny som möter kandidaterna som är på arbetsintervju för rollen som kreatör på kommunikationsbyrån Pool. Ett ovanligt tilltag som visat sig fungera väl.

Till varje glass finns en humoristisk beskrivning av olika personliga egenskaper, med allt från att man tycker att yta är viktigt till att man är lillgammal eller en känslomänniska. Kandidaterna blir i början av intervjun ombedda att välja en eller flera glassar från menyn utifrån glassarnas olika egenskaper.

”En del av vår rekryteringsprocess handlar om att hitta människor som brinner för att skapa starka upplevelser, eftersom vi arbetar med att skapa kundupplevelser. Då vill vi också kunna erbjuda våra blivande medarbetare en bra kandidatupplevelse under rekryteringsprocessen och glassen är en del av det”, säger Arvid Axland, som är grundare av byrån.

Han menar även att de har fått en hel del feedback om att det rent generellt slarvas en del med kandidatupplevelsen, till exempel med att ge feedback till den som varit på intervju, och att det inte är så många som satsar på att skapa ett riktigt positivt möte för både parter. Något som byrån nu försöker göra.

En tanke med glassrekryteringen är också att ”flirta” lite med personlighetstester som koncept.

”De är ju mycket i ropet nu, och något som folk har väldigt blandade åsikter om. Under vår process blir kandidaterna ombedda att välja glass, en eller flera, utifrån de egenskaper som vi gett glassen”, säger Arvid Axland.

De kandidater som kommit till glass-stadiet av rekryteringsprocessen är de som redan varit på en tidigare intervju och nu kommit vidare till den del av processen som till stor del handlar om att se att kandidaten har rätt egenskaper för jobbet och kommer att fungera väl ihop med de övriga medarbetarna. Och det visade sig att glassmenyn förde med sig flera oväntade fördelar.

”Dels blir folk mer avslappnade av att bli bjudna på glass, vilket är bra i en intervjusituation när folk ofta är stela och nervösa. Det leder också till att vi kan börja prata om kandidatens personliga egenskaper på ett mer naturligt sätt, med utgångspunkt i menyn, än om vi hade förberett ett helt frågebatteri i ämnet. Vår erfarenhet är annars att folk ofta svarar det som de tror att vi vill höra, berättar Arvid Axland.

Han tror att byrån kommer att fortsätta med glassmenykonceptet framöver, fast att det är troligt att de får välja något annat än glass när de kallare årstiderna nalkas.

På den aktuella menyn finns även två smoothies som alternativ, även dessa med personliga egenskaper. Fast enligt Arvid Axland har ingen kandidat hittills avstått från glass. För honom själv har det blivit en del glassar under rekryteringsprocessernas gång.

”Vid ett tillfälle blev det två på samma dag. Men man kan inte äta för mycket glass på sommaren!”, säger han.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden