Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.

Glass med smak av jordgubbschampagne eller ananas och mynta? Det är några av alternativen på den glassmeny som möter kandidaterna som är på arbetsintervju för rollen som kreatör på kommunikationsbyrån Pool. Ett ovanligt tilltag som visat sig fungera väl.

Till varje glass finns en humoristisk beskrivning av olika personliga egenskaper, med allt från att man tycker att yta är viktigt till att man är lillgammal eller en känslomänniska. Kandidaterna blir i början av intervjun ombedda att välja en eller flera glassar från menyn utifrån glassarnas olika egenskaper.

”En del av vår rekryteringsprocess handlar om att hitta människor som brinner för att skapa starka upplevelser, eftersom vi arbetar med att skapa kundupplevelser. Då vill vi också kunna erbjuda våra blivande medarbetare en bra kandidatupplevelse under rekryteringsprocessen och glassen är en del av det”, säger Arvid Axland, som är grundare av byrån.

Han menar även att de har fått en hel del feedback om att det rent generellt slarvas en del med kandidatupplevelsen, till exempel med att ge feedback till den som varit på intervju, och att det inte är så många som satsar på att skapa ett riktigt positivt möte för både parter. Något som byrån nu försöker göra.

nyillus

Läs också: Fler kvinnor får kränkande frågor på anställningsintervjun

En tanke med glassrekryteringen är också att ”flirta” lite med personlighetstester som koncept.

”De är ju mycket i ropet nu, och något som folk har väldigt blandade åsikter om. Under vår process blir kandidaterna ombedda att välja glass, en eller flera, utifrån de egenskaper som vi gett glassen”, säger Arvid Axland.

De kandidater som kommit till glass-stadiet av rekryteringsprocessen är de som redan varit på en tidigare intervju och nu kommit vidare till den del av processen som till stor del handlar om att se att kandidaten har rätt egenskaper för jobbet och kommer att fungera väl ihop med de övriga medarbetarna. Och det visade sig att glassmenyn förde med sig flera oväntade fördelar.

”Dels blir folk mer avslappnade av att bli bjudna på glass, vilket är bra i en intervjusituation när folk ofta är stela och nervösa. Det leder också till att vi kan börja prata om kandidatens personliga egenskaper på ett mer naturligt sätt, med utgångspunkt i menyn, än om vi hade förberett ett helt frågebatteri i ämnet. Vår erfarenhet är annars att folk ofta svarar det som de tror att vi vill höra, berättar Arvid Axland.

Han tror att byrån kommer att fortsätta med glassmenykonceptet framöver, fast att det är troligt att de får välja något annat än glass när de kallare årstiderna nalkas.

På den aktuella menyn finns även två smoothies som alternativ, även dessa med personliga egenskaper. Fast enligt Arvid Axland har ingen kandidat hittills avstått från glass. För honom själv har det blivit en del glassar under rekryteringsprocessernas gång.

”Vid ett tillfälle blev det två på samma dag. Men man kan inte äta för mycket glass på sommaren!”, säger han.

personlighetstest-2

Läs också: Kommuner lägger miljoner på personlighetstester

mpuff
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

En illustration av en man som ligger ihopkrupen och ser ut att lyssna mot golvet/skrivbordet.
Kommunikation

Lyssna mer på rykten i arbetslivet

En ny svensk forskningsstudie vill nyansera bilden av rykten som något ovidkommande. Studien visar istället varför det kan vara farligt för dig som chef att vifta bort rykten som trams.

Carolina Åberg, HR director på Nordax, laborerar fram nya arbetssätt för hösten. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Risk att bli som gigare – i stället för kollegor"

Följ noga vad som händer när höstens nya arbetssätt laboreras fram. Det finns många möjligheter, men också risker med en ökad andel distansarbete, säger
Carolina Åberg på Nordax.

En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Niclas Sigholm
Digital utveckling

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning

Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.