Matjättens nya AI-chef: ”AI ska förbättra kundernas upplevelse”
”Med hjälp av AI kan vi fylla våra butiker med just den mat som kunderna efterfrågar vid olika tidpunkter”, säger Jakob Liljedahl, som just tillträtt en nyinrättad tjänst som AI-chef inom Coop.

Vad gör en AI-chef?
”Mitt uppdrag är att driva agendan för datadrivet beslutsfattande, så att fler beslut inom Coop fattas automatiskt med hjälp av maskininlärning. För att kunna åstadkomma det behöver jag bygga upp en organisation där kompetensen och de tekniska förutsättningarna är de rätta.”
Vad blir bättre med datadrivet beslutsfattande?
”Grundläggande för hela processen är en ökad förståelse för kundernas behov. Med hjälp av AI kan vi fylla våra butiker med just den mat som kunderna efterfrågar vid olika tidpunkter, göra detaljerade prognoser över vilka transporter som behövs och därmed minska matsvinnet till ett minimum. AI kan alltså förbättra både Coops ekonomi, miljö och kundernas upplevelse.”
Hur stort arbete ligger framför dig?
”Jag började för tre dagar sedan, så det är ännu lite för tidigt att förutspå. Första steget blir att definiera var vi står, därefter kommer jag att välja ut ett par områden att jobba med, där jag bedömer att AI har förutsättningar att visa värde relativt snart. Men just nu är det svårt att säga om resultaten syns om en månad eller inom ett kvartal.”
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar gratis!
KOMMENTERA ARTIKELN
Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.