Kontrollbehovet gjorde Robyn till chef

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Robyn är artisten som gått hela vägen från barnstjärna till internationell storsäljare och företagsledare. Hon är en trendsättande diva med detaljkoll. Och hon har en ställning i svenskt musikliv som är närmast unik.

LÄS MER: Fler Cheftester

Många jämför henne med den amerikanska megastjärnan Madonna. Precis som Madonna är Robyn inte bara musiker utan även chef för sitt eget skivbolag. Men jämförelsen haltar. Medan Madonna har byggt upp en miljardindustri runt sitt eget varumärke tampas Robyn fortfarande med chefsrollen. Pallar hon för trycket att vara både musiker och företagsledare?

»It would be great if I could decide everything myself!« är den första mening man möts av på hemsidan till Robyns eget skivbolag Konichiwa Records, som startades 2004.

Men önskan om att bestämma allt har hon gett avkall på. I den kreativa processen är hon lyhörd och tar in medarbetarnas synpunkter.  Kanske lyssnar hon för mycket.

»Jag skulle gärna se att hon var mer tydlig i sin chefsroll. Ibland känns det som om hon är lite väl ödmjuk. Robyn låter en del medarbetare få för stort utrymme. Jag kan tycka att hon borde sätta vissa personer på plats«, förklarar en medarbetare medan en annan säger:

»Mig lyssnar hon jättemycket på, medan hon inte alls bryr sig om vad en del andra tycker. Men det är väl så det är på alla arbetsplatser.«
Robyn föddes i princip in i offentligheten. Pappa Wilhelm var teaterregissör och mamma Maria skådespelerska. Hon fick en statistroll på Dramaten nio år gammal. Vid tolv års ålder sjöng hon signaturmelodin till »Lilla Sportspegeln«.

Skivbolagsmannen Peter Swartling började arbeta med henne när hon var 13 år och genombrottet kom 1995 med albumet »Robyn is here«.  Sedan dess har hon lanserats i USA, där debuten sålde över två miljoner exemplar. Efter tre plattor lämnade hon skivbolaget Jive/Zomba, som är en del av internationella jätten BMG, och startade eget.

Robyns skivbolag Konichiwa Records – och karriär överhuvudtaget – styrs i dag av fyra personer; henne själv, en »businessmanager«, en »marketingmanager« och en person med ansvar för press och pr. En medarbetare med god insyn beskriver de fyra personerna i Konichiwa Records som en mycket tätt sammansvetsad grupp. Bolaget som grundades 2004 och enligt senaste årsredovisningen omsatte fem miljoner har ett gott rykte och ses som seriöst i branschen.

Robyn har även en roll som chef i förhållande till de musiker som hon väljer att spela in skivor och turnera tillsammans med.

De flesta personer som haft Robyn som chef är övervägande positiva till hennes sätt att leda. Det gäller särskilt musikerna. Den bristande akademiska bildningen (hon hoppade av gymnasiet efter tre dagar) har hon kompenserat med att vara »streetsmart« och ha en ödmjuk attityd. Hon tycks ha en förmåga att få andra att bli motiverade.

»Det kan verkligen vara lite hipp som happ i den här världen. Men Robyn är oerhört proffsig att ha att göra med. När vi reser har hon järnkoll på varenda detalj. Hon vet vilken sorts mineralvatten vi ska ha i logen«, berättar en kollega som har turnerat med Robyn.

Detaljkontroll i all ära, men när det kommer till beslutsfattande kan Robyn vara minst sagt ombytlig.

»En av hennes sämsta egenskaper är att hon byter åsikter från en dag till en annan och i vissa lägen låter sig influeras för mycket av andras åsikter«, säger en medarbetare.

»Jag tycker att hon är velig och har svårt att fatta beslut. Om hon bestämt sig för en blå kjol till en video och alla är överens om det kan hon ändå ändra sig till en röd kjol till nästa dag. Om rätt person säger att det är inne med röd kjol.«

Kanske handlar hennes obeslutsamhet om öppenhet för nya trender och influenser, men det är inte så lätt för medarbetarna att hänga med i svängarna. Samtidigt finns det de som berömmer beslutsfattandet:

»Om man inte visste bättre skulle man kunna tro att hon bara är en liten tjej som inte chefar så mycket. Men jag tycker att hon har ett moget ledarskap, hennes beslut är rationella och logiska«, säger en medarbetare.

Vissa kan också reta sig på att hon är disträ och har svårt att passa tider.

»Hon är bra på en sak: att skriva musik. Kommunicera med andra och fatta beslut är inte hennes grej. Hon kommer för sent till möten och glömmer saker. Hon kan vara ganska snurrig, faktiskt«, säger en person med insyn i verksamheten.

Det händer ofta att Robyn inte har koll på vilka möten hon behöver vara med på. Därför sitter hon med när det inte är nödvändigt. När hon inser att hon inte behövs går hon därifrån.

Det kan också hänga ihop med att hon har svårt att delegera. Flera som arbetat med henne intygar att hon ogärna släpper kontrollen.

»Ibland är hon något av en alltiallo och ska vara med i hela processen fast det inte alls behövs«, säger en musiker.

Men många förlåter Robyn för de lite virriga, obeslutsamma dragen. Hon är omtyckt och kommer tack vare sin personlighet undan med det mesta.

Hon är mån om att bygga upp en familjär stämning men är inte rädd för konflikter. I sällsynta fall kan det hända att hon skäller ut en medarbetare som missköter sig. Gruppkänslan är viktig för henne och alla ska känna sig som en i gänget, vittnar medarbetare om.

»På en turné var det en tekniker som klagade på massa saker och gick över gränsen. Då fräste hon ifrån och sa: ’Du har ingen anledning att gnälla!’«

Teknikern bad om ursäkt och efter någon timme så var den saken ur världen.

Robyn får beröm för sitt sätt att hantera konflikter av flera olika personer. Hon har lärt sig hur man handskas med människor i svåra situationer. Hennes goda människokännedom har gjort henne bra på att genomskåda personer med en egen agenda.

»Hon kör verkligen med öppna kort och inget skitsnack. Hon kan ta upp saker som är negativa utan att man känner att det blir personligt«, förklarar en medarbetare.

LÄS MER: Sveriges bråkigaste kvinnor

En annan musikerkollega berömmer hennes förmåga att på ett naturligt sätt kunna glida mellan sina olika roller. Det är tydligt när hon är vän och när hon är chef.

»Som chef har hon stor respekt för den konstnärliga processen. Hon låter inte sin egen långa erfarenhet stå ivägen för chefsrollen«, säger musikern.

Hon får också överbetyg för sin förmåga att hitta och rekrytera rätt samarbetspartners; The Knife, Christian Falk, Klas Åhlund och Andreas Kleerup är exempel på välkända artister som gett henne draghjälp i karriären. Precis som Madonna är hon bra på att hitta samarbetspartners med spetskompetens. Flera musiker spekulerar om att Madonna snart vill samarbeta med Robyn, precis som hon tidigare »lånat cred« från andra populära artister.

Det må låta som stora ord. Men med tanke på att den senaste skivan sålde platina, över 60 000 exemplar i Sverige, är det inte otroligt. Fast några större vinster har skivförsäljningen av nya skivan »Robyn« i sig inte gett. Enligt vad Chef erfar beror det främst på höga kostnader för att ta fram plattan.

Och att lansera svenska artister utomlands är dyrt – men Robyn har sålt miljontals album utomlands förr och kan göra det igen. I slutet av april släpptes nya plattan i Storbritannien. Under hösten gick singeln »With every heartbeat« upp som etta på Englandstoppens singellista.  Nu klättrar även andra singeln »Handle me« på listan.

Företagsledaren Robyn står på sikt inför valet att satsa på en riskfylld internationell expansion eller att nöja sig med att leva gott på den skandinaviska marknaden. En tung musikbranschkälla ställer sig frågande till om Robyn verkligen ska ta på sig ansvaret att driva ett företag. Risken är att det tar fokus från hennes uppenbara talang för att göra säljande popmusik.

Det råder alltså delade meningar om huruvida Robyn står pall för trycket att vara både chef och artist. De medarbetare som följt henne sedan hon var tonåring och bokstavligen sett henne växa upp har svårt att se henne som chef överhuvudtaget. De minns tiden när föräldrarna var med och skrev på skivkontrakten åt den omyndiga men lillgamla dottern.

Men andra håller inte med om att hon har problem med auktoriteten. De flesta av Robyns medarbetare verkar inte ha några problem med att chefen ofta är yngst.

»Hon slog igenom i USA för tio år sedan och har väl varit artist sedan hon var 13 år. Så hon är ju otroligt erfaren trots att hon är relativt ung«, säger en medarbetare.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden