karinzingmark
Foto LiberKarin Zingmark

Karin Zingmark: ”Bjud in medarbetarna på förändringsresan”

I Maxa modet skriver Karin Zingmark om hur tillit och öppen kommunikation skapar mod och framgång i förändringsledarskapet – allt för att hantera det snabba tempot och alla förändringar.

Varför skrev du boken?

”Omvärlden ställer höga krav på att driva förändring, men det väcker ofta rädslor och oro. Boken handlar om att bygga modiga organisationer genom att öka nivån av tillit. För det krävs grym kommunikation.”

Hur är en tillitsfull organisation?

”Det är när människor känner sig trygga. När du är sedd, bekräftad och känner dig delaktig. Du är inte orolig för att tappa ansiktet, göra fel eller säga fel saker utan vågar ta risk och utvecklas.”

corona

Läs också: Coronaviruset – så agerar du som chef

Hur skapar jag det som ledare?

”Du behöver samla alla i ditt team runt ett gemensamt syfte, som ni tillsammans definierar.
Skapa tydlighet kring värderingar, mål och mandat. Att bygga relationer och lära känna varandra på riktigt är A och O för att öka nivån av tillit. Du behöver ta dig tid för kommunikation, för att bygga relationer och få alla med på tåget.”  

Hur kommunicerar jag digitalt för att öka tillit?

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: ”Även de högsta cheferna balanserar på slak lina”

”Här finns oändliga möjligheter! Öppna upp och var dig själv och lyssna och för dialog i stället för att informera. Använd de kanaler där dina kunder och medarbetare befinner sig, och lyft in dem på er förändringsresa – gör dem delaktiga och låt dem påverka.”

Varför är det viktigt med mod?

”Digitalisering och snabba förändringar gör att vi inte har alla svar på de frågor som ställs. Vi behöver hantera osäkerhet och lära oss att hela tiden testa, utvärdera och testa igen. Detta kräver mod. Det är inte något vi bara kan säga, det är något vi måste göra. Att bjuda in medarbetare och kunder på förändringsresan, öppna upp och visa sårbarhet, erkänna egna misstag och diskutera lärande behöver vi alla göra mer framöver.”

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.