Karin Zingmark: ”Bjud in medarbetarna på förändringsresan”
I Maxa modet skriver Karin Zingmark om hur tillit och öppen kommunikation skapar mod och framgång i förändringsledarskapet – allt för att hantera det snabba tempot och alla förändringar.

Varför skrev du boken?
”Omvärlden ställer höga krav på att driva förändring, men det väcker ofta rädslor och oro. Boken handlar om att bygga modiga organisationer genom att öka nivån av tillit. För det krävs grym kommunikation.”
Hur är en tillitsfull organisation?
”Det är när människor känner sig trygga. När du är sedd, bekräftad och känner dig delaktig. Du är inte orolig för att tappa ansiktet, göra fel eller säga fel saker utan vågar ta risk och utvecklas.”
Hur skapar jag det som ledare?
”Du behöver samla alla i ditt team runt ett gemensamt syfte, som ni tillsammans definierar. Skapa tydlighet kring värderingar, mål och mandat. Att bygga relationer och lära känna varandra på riktigt är A och O för att öka nivån av tillit. Du behöver ta dig tid för kommunikation, för att bygga relationer och få alla med på tåget.”
Hur kommunicerar jag digitalt för att öka tillit?
”Här finns oändliga möjligheter! Öppna upp och var dig själv och lyssna och för dialog i stället för att informera. Använd de kanaler där dina kunder och medarbetare befinner sig, och lyft in dem på er förändringsresa – gör dem delaktiga och låt dem påverka.”
Varför är det viktigt med mod?
”Digitalisering och snabba förändringar gör att vi inte har alla svar på de frågor som ställs. Vi behöver hantera osäkerhet och lära oss att hela tiden testa, utvärdera och testa igen. Detta kräver mod. Det är inte något vi bara kan säga, det är något vi måste göra. Att bjuda in medarbetare och kunder på förändringsresan, öppna upp och visa sårbarhet, erkänna egna misstag och diskutera lärande behöver vi alla göra mer framöver.”
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar gratis!
KOMMENTERA ARTIKELN
Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.