karinzingmark
Foto LiberKarin Zingmark

Karin Zingmark: ”Bjud in medarbetarna på förändringsresan”

I Maxa modet skriver Karin Zingmark om hur tillit och öppen kommunikation skapar mod och framgång i förändringsledarskapet – allt för att hantera det snabba tempot och alla förändringar.

Varför skrev du boken?

”Omvärlden ställer höga krav på att driva förändring, men det väcker ofta rädslor och oro. Boken handlar om att bygga modiga organisationer genom att öka nivån av tillit. För det krävs grym kommunikation.”

Hur är en tillitsfull organisation?

”Det är när människor känner sig trygga. När du är sedd, bekräftad och känner dig delaktig. Du är inte orolig för att tappa ansiktet, göra fel eller säga fel saker utan vågar ta risk och utvecklas.”

corona

Läs också: Coronaviruset – så agerar du som chef

Hur skapar jag det som ledare?

”Du behöver samla alla i ditt team runt ett gemensamt syfte, som ni tillsammans definierar.
Skapa tydlighet kring värderingar, mål och mandat. Att bygga relationer och lära känna varandra på riktigt är A och O för att öka nivån av tillit. Du behöver ta dig tid för kommunikation, för att bygga relationer och få alla med på tåget.”  

Hur kommunicerar jag digitalt för att öka tillit?

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: ”Även de högsta cheferna balanserar på slak lina”

”Här finns oändliga möjligheter! Öppna upp och var dig själv och lyssna och för dialog i stället för att informera. Använd de kanaler där dina kunder och medarbetare befinner sig, och lyft in dem på er förändringsresa – gör dem delaktiga och låt dem påverka.”

Varför är det viktigt med mod?

”Digitalisering och snabba förändringar gör att vi inte har alla svar på de frågor som ställs. Vi behöver hantera osäkerhet och lära oss att hela tiden testa, utvärdera och testa igen. Detta kräver mod. Det är inte något vi bara kan säga, det är något vi måste göra. Att bjuda in medarbetare och kunder på förändringsresan, öppna upp och visa sårbarhet, erkänna egna misstag och diskutera lärande behöver vi alla göra mer framöver.”

Relaterade artiklar

Niclas Sigholm
Digital utveckling

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
intro_degreed
Annonssamarbete Chef + Degreed

Synliggör det dolda lärandet på jobbet

Mängder av lärande på jobbet sker i det dolda. Gamla synsätt står i vägen för att ta tillvara kompetens.
”Framtiden bryr sig inte om hur du blev expert på något – bara att du blev det”, konstaterar Dan Tesnjak på Degreed.

7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Ung kvinna som talar inför publik.
Kommunikation

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.
Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

woman-sitting-at-desk-watching-new-videoconference-application-online-review
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.