jan_carlzon-3

Jan Carlzon förändrade allt

Den markerade ett paradigmskifte och har vunnit åtskilliga priser, givits ut på 22 språk och sålts i enorm upplaga. Nu toppar utgivningen av Jan Carlzons bok Riv pyramiderna! även Chefs lista över de 100 viktigaste ögonblicken inom svenskt ledarskap.

SAS flyger inte flygplan, de flyger kunder, annars blir det inga affärer.

Detta hade företagets koncernchef Jan Carlzon fått medarbetarna att förstå. Och omfamna.

Han hade dessutom förstått vikten av att göra alla – medarbetare och chefer – delaktiga i företagets vision och att vägen dit gick via information. Det var därför SAS hade en personaltidning som utkom tre gånger i veckan och att alla på företaget fick boken Carlzons lilla röda, för att visionen verkligen skulle präntas in.

Men ännu fanns det några kvar att övertyga.

Det var för dem som Jan Carlzon sommaren 1985 satte sig för att skriva Riv pyramiderna.

Läs också: Kompetensutveckling på ett helt nytt sätt. Köp 100 ögonblick som förändrade ledarskapet i Sverige – nu som bok.

”När jag blev tillfrågad av Bonniers tänkte jag att då kommer alla i företaget att läsa den och då kommer det att sitta där”, säger han.

Riv pyramiderna markerade inte bara en framgångsrik ledarfilosofi utan ett paradigmskifte inom svenskt ledarskap. Medarbetarna började allt mindre betraktas som kugghjul i en maskin och mer som individuella krafter som inte längre rymdes i en traditionellt hierarkisk beslutsstruktur.

Förra året sålde boken i 10 000 exemplar. I Brasilien. Någon vecka innan vi ses har Jan Carlzon fått en check från sitt förlag i USA gällande 2013 års försäljning på motsvarande 105 000 kronor. På Harvard Business School används boken än i dag som kurslitteratur.

”Ingen annan ledarskapsbok i Sverige, utgiven av en vd, har översatts till något annat språk. Min bok är översatt till 22 språk”, säger han.

Vad är det då som gör att boken fortfarande betraktas som relevant, nästan trettio år senare?

Jan Carlzon tror att det handlar om ansvar.

”Jag har hittat en tanke, ett format, när det gäller ledarskap och människors roll i verksamheten som är annorlunda och borde bejakas mycket”, säger han och citerar Ingmar Bergmans ord: ”Ledarskap är att ge människor en roll i ett sammanhang som är större än de själva”.

Men alla gladdes inte åt boken då den kom.

”En industriman i Sverige sa ’du har skrivit en bok som tar bort all ära från alla hårt arbetande vd:ar i svensk industri’”, säger Jan Carlzon.

”’Fuck you’, sa jag inte till honom.”

Han skrattar.

SAS framgångar försåg Jan Carlzon med en gloria. Jan Carlzon hamnade på plats 99 på listan över Sveriges 100 viktigaste människor (där Gustav Vasa ligger etta). Och när tidningen Chef och Kairos Future för en tid sedan frågade chefer om deras förebild svarade 48 procent Jan Carlzon.

Han talar om att han råkade ut för ”rockstarsyndromet”.

”Då uppstår en känsla av ensamhet, en rädsla för att bubblan ska spricka. Jag har nog inte kunnat ta till mig den här väldigt positiva responsen förrän efteråt”, säger han.

Jan Carlzon har inte, på sitt sjuttiosjätte levnadsår, gett upp tanken på författandet. Ett ämne som lockar är vad som händer när den visionära ledaren har nått sina mål.

”Men jag kanske inte behöver skriva om ledarskap, jag har haft fantastiska möten.”

Och berättar om ett av dem.

För något år sedan besökte USA:s före detta president Bill Clinton Stockholm för att hålla ett föredrag. I samband med föredraget fick näringslivsgubbarna Pehr G Gyllenhammar, Percy Barnevik, Petter Stordalen och Jan Carlzon möjlighet att träffa honom.

”Percy ställer sig i mitten och vecklar ut sina axlar och gör sig stor och ställer sig mitt i rummet. Men Clinton går bara rakt förbi honom och fram till mig och säger ’tack för din bok, den var fantastisk’. Det var jävligt läckert.”

Vill du läsa mer om Jan Carlzon?


Köp boken 100 ögonblick som förändrade ledarskapet i Sverige
(läs mer om boken genom att klicka på länken).

Beställ boken här: 100 ögonblick

Relaterade artiklar

chefboken-think-like-a-rocket-scientist-1
Chefboken

Raketforskare hjälper chefer att göra det omöjliga

Raketforskning tog människan till månen men kan användas till betydligt mer än så. I massivt hyllade ”Think like a rocket scientist” delar tidigare raketforskaren Ozan Varol med sig av lättbegripliga strategier för att faktiskt lyckas med det som verkar omöjligt.

Var fjärde chef är en utmärkt chef – som engagerar medarbetare och skapar förutsättningar för lönsamhet. Illustrationer: Anna Harvard
Annonssamarbete Chef + Brilliant Future

Så känner du igen en utmärkt chef

För att få engagerade medarbetare krävs utmärkta chefer. Dit når endast 25 procent av cheferna i Brilliant Futures mätningar. Lär dig känna igen en utmärkt chef – och vad som går att göra för att de ska bli ännu fler. 
osto%cc%88rd-1
 

Vårda din viktigaste resurs - ditt fokus

Det är inte du eller din dåliga självdisciplin som gör att du inte alltid lyckas med det du tänkt göra. Det är dina strategier och din miljö som behöver förändras. Lär dig att tänka och agera för att skapa en ostörd bubbla för fokuserat arbete.

I nya boken Ostörd – Principer för en skärpt arbetsdag visar forskaren Gisela Bäcklander hur du kan göra. Hon har forskat på självledarskap och anser att det inte hjälper att förändra oss själva och skärpa till oss när vi inte kan fokusera eller får saker gjorda. Det är smartare att ha olika strategier som minskar belastningen för dina kognitiva resurser och ditt arbetsminne. Ledarcoachen Maria Gerlofson sammanfattar Ostörd i senaste Chefboken.

whatsyourproblem_bjornhedensjo-1
Chefboken

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

 

chefboken-alltid-relevant-sammanfattning
Chefboken

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken "Alltid relevant" guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.
4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.

Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

Andreas Kind, driftchef på Ohlssons AB
 

Driftschefen Andreas räddade medarbetarens liv

Driftschefen Andreas Kind fick en dålig magkänsla när medarbetaren uteblev från jobbet. Han åkte hem till kollegan – och räddade hans liv.