Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

Vd:n bor i Jämtland, fyra-fem medarbetare i Malmö och ett femtontal i Stockholm. Så att jobba i digitala mötesrum blev inget nytt måste för New Republic när pandemin slog till, det har man gjort länge.

”Jag har chefsansvar för personer både i Stockholm och Malmö. Och det har även vår vd, Olle Schubert, som sitter i Jämtland, säger Johannes Hylander.
Men när alla medarbetare inte längre kunde komma in till sina respektive kontor våren 2020 blev det likväl en stor förändring som gjorde att de ändrade mötesstrukturen.

”För sammanhållningens skull har vi under pandemin haft gemensamma möten online med hela gänget tre gånger i veckan. Det är korta morgonmöten och de kan se väldigt olika ut, ibland är det knappt någon på kontoren, andra dagar är det fler”, säger Johannes Hylander.

Väl på kontoren kan medarbetarna sitta var och en för sig under mötena, uppkopplade via sin egen dator – eller tillsammans i ett konferensrum med övriga kollegor uppkopplade på storskärm.

För att ytterligare stärka sammanhållningen har de ibland gemensam aw på fredagarna och då kan de till exempel använda sig av plattformen Kahoot, som är ett verktyg för att köra frågesporter online ihop. Johannes Hylander håller med forskarna om att hybridmöten till sin form kommer med utmaningar.

”När några är på plats och några är på Zoom är det så klart svårare för dem som är på Zoom. De kan lätt hamna lite utanför. De kan inte heller hänga med på eftersnacket efter ett möte. Man får vara uppmärksam på det, men det är samtidigt som det är. Vi vill ju inte heller förbjuda medarbetare att komma in till kontoret”, säger han.

Några personer sitter på ett kontor framför sina datorer. De har på sig munskydd

Läs också: Så lyckas du med hybridkontoret

I sin yrkesroll har Johannes Hylander ofta uppdrag som moderator. Den erfarenheten gynnar honom i hybridmötena med kollegerna också. Som moderator måste du ha superkoll på deltagarna i en paneldebatt och se till att alla kommer till tals.

”Det är klart att det underlättar att jag har en vana vid att leda samtal, att tvingas reflektera. Men du kan inte jobba med kroppen på samma sätt och visa intresse digitalt och att visa sitt intresse för vad en medarbetare säger är mycket svårare då.”

Att leda hybridmöten ställer betydligt högre krav på honom som ledare, menar han. Dels ska han ha koll på dem som eventuellt är i samma rum – dels de som är uppkopplade.

”Om du sitter i samma rum märker du automatiskt om någon person är tyst. Är du på Zoom märks inte det, så jag måste aktivt titta efter hur medarbetarna som är uppkopplade reagerar. Och när jag tilltalar någon måste jag börja med att säga namnet på personen som jag pratar med, så att den personen får uppmärksamheten direkt. Det är verkligen jättestor skillnad mot när alla är i samma rum.”

Om Johannes Hylander får välja kommer de att varva fysiska möten med digitala möten framöver. Det är så han tycker att det har fungerat bäst hittills jämför med hybridmöten.

”Vi har medvetet tagit hela kontoret till Jämtland även om det bara är en person som jobbar där, bara för att vara på varandras platser och så att vi inte bara är i Stockholm. Det skapar också tillhörighet.”

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,

Läs också: 8 tips för ett lyckat hybridmöte

hybridkontoret
Distanskurs

Så leder du på en hybrid arbetsplats

 Var och hur ska vi jobba? Denna utbildning hjälper dig att som chef hantera det nya arbetslivet, där vissa sitter på distans och andra på plats.

Relaterade artiklar

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.