Höj ditt ledarskapsbetyg – led som en gymnasieelev

Uppdraget: Led en stor grupp personer mot ett gemensamt mål. Och just ja, utan att någon får lön. Hopplöst?
Nej, inte för tusentals svenska gymnasieelever. Här är deras fusklapp – för dig som vill ha A i engagerande ledarskap.

Betygssymbol med A på bild av gymnasieelever
I Sveriges Elevkårers ledarskapsutbildning Level up får unga ledare lära sig grunderna i ledarskap och hur de skapar engagemang som ledare.

Det är glad och effektiv fredagsstämning på Sveriges Elevkårers huvudkontor i Örnsberg i Stockholm när hr-chefen Lina Lindblad visar runt i lokalerna.

Lina Lindblad, HR-chef på Sveriges Elevkårer.
Lina Lindblad, HR-chef på Sveriges Elevkårer.

”Jag har aldrig varit på en arbetsplats med så mycket engagemang som här”, säger hon.

Medarbetarna är påfallande unga.

”Jag drar upp snittet. Vi ligger nog på en medelålder kring 24 år här.”

Sveriges Elevkårer har 10 kontor runt om i landet och är Sveriges största ungdomsorganisation med sina 135 000 medlemmar på svenska gymnasieskolor. 

”Vår främsta uppgift är att göra det möjligt för elever att forma föreningar – elevkårer – på sina skolor och att stötta deras arbete för att göra skolan roligare, tryggare och starkare”

”Vi hjälper dem att hitta driv och mod att förändra det som är viktigt för dem. Vi uppmanar dem att testa olika vägar, och att kommunicera”, förklarar Lina Lindblad. 

Svenska elevkårer sjuder av vilja och förändringskraft. Rättvisefrågor, miljö, antirasism, psykisk hälsa och stora politiska frågor är några av de områden som ger driv framåt.  

Kårarbete första ledarrollen

Elevkårerna driver projekt och event och styr upp den lokala medlemsverksamheten. Elevkårsarbetet blir oftast det allra första mötet med ledarrollen. 
Många unga får mersmak och landar senare till andra ledarroller: i yrkeslivet, politiken eller i organisationer och föreningar.

Nicole Konde, operativ chef på Sveriges Elevkårer.
Nicole Konde, operativ chef på Sveriges Elevkårer. Foto: Art Svanberg

”Att investerar i deras ledarskap är att investera i framtida ledare”, konstaterar Nicole Konde, operativ chef på Sveriges Elevkårer.

Hon lyfter fram engagemang som nyckeln i elevkårernas ledarskap. 

”Där får man inte lön. Alla är där på frivillig basis och ska ge av sin fritid. Som ledare ska du under de förutsättningarna få alla att dra åt samma håll. Det är helt otroligt att de lyckas! Men det gör de – genom att kanalisera engagemang.”

”När man engagerar sig ideellt så måste det kännas lustfyllt. Så hur kan man leda på ett engagerande sätt? Hur behåller och driver man engagemang som ledare”, frågar hon och sätter fingret på det som de flesta ledare och verksamheter brottas med idag. 

Engagemanget, som vrider upp både resultat och välmående, är det moderna ledarskapets heliga Graal. 
För att hitta vägen dit har Sveriges Elevkårer tagit hjälp av Chefakademin. Resultatet är det skräddarsydda ledarskapsprogrammet Level up, för elever som är ordförande i elevkårer och utskott. 
Här får de verktyg för att förstå och använda ledarskap, bland annat under två långhelger med fokuserad och intensiv ledarutveckling i grupp. 

”De lär sig vad ett förtroendeuppdrag innebär, hur man löser konflikter och inkluderar alla.”

Lär sig delegera

Effektiv kommunikation, svåra samtal och att ge feedback står också på schemat. 

”Feedback är omtänksamt. Det behöver komma från en snäll plats, av omtanke. Och man ska prata trevligt. Det är skitsvårt!”

Att delegera är utmanande och det tränar man på under utbildningarna.

”Alla vill ofta göra allt. Det finns behov av struktur och det gäller att förstå att det inte är otrevligt att delegera, utan att det är del av en effektiv arbetsgrupp.”

”Som elevkårsledare behöver du förstå hur du både kan vara tydlig och delegera i den rollen, och samtidigt vara någons sköna klasskompis i andra sammanhang.”

3 råd till unga ledare

  • Våga vara dig själv. Fundera: vem vill du vara som chef?
  • Gå inte bara in i en roll och härma äldre chefer.
  • Förlåt dig själv när du misslyckas. Du kommer att göra fel, men det blir bättre nästa gång.

”Under Level up-programmet får du möjlighet att se på dig själv och din verksamhet med nya ögon och tar med dig konkreta förbättringsförslag. De som har gått det här programmet är jättenöjda”, säger Nicole Konde.

Ett eget nätverk är också viktigt för en ny ledare. 

”Man är inte ensam som ung ledare inom Sveriges Elevkårer. Representation är viktigt: att du ser någon annan som också är 16 år och som leder flera tusen medlemmar.”

Coachande ledarskap

Gnissel och grus i maskineriet sänker engagemang. Här gör Sveriges Elevkårer det de kan för att hjälpa elevkårerna att få flyt.

 ”Vi jobbar väldigt coachande från vårt håll. Vi tipsar och är bollplank och erbjuder utbildningar inom olika områden när det behövs, som i ekonomi eller retorik.”

För att bli säkrare i det coachande ledarskapet tränar Sveriges Elevkårers egna ledare också tillsammans med Chefakademin. Train the trainer är ett skräddarsytt ledarutvecklingsprogram som både Lina och Nicole själva har gått. 

Bli chef över kollegor

”Många hos oss går från att vara medarbetare till att bli chef över kollegor. Du behöver kunna vara chef – och samtidigt vara dig själv. Inte byta personlighet i den nya rollen utan hitta autencitet. Du ska också förstå att du inte behöver kunna allt som chef”, säger Lina och fortsätter: 

”Man kan vara många saker: jag kan vara babblig och rolig och ställa krav. Jag kan skämta och ta mitt jobb jätteseriöst samtidigt.”

”I en övning som jag själv har gjort i min arbetsgrupp har jag bett teamet om de fem viktigaste egenskaperna som de tycker att en chef ska ha. Sedan gick vi igenom: det här är jag bra på, det här behöver jag hjälp med. Att se sina svagheter är en styrka. Då kan jag ju hitta kompetenser i arbetsgruppen som kompletterar det jag redan har som ledare”, säger Nicole.

Man tappar motivation om man inte är stark i varför man vill leda.

Nicole Konde, Sveriges Elevkårer

Just att se på det egna ledarskapet, och att prata om och utmanas i det, ser de som viktigt.

”Prata om vad det innebär att vara chef, bortom det administrativa ansvaret som du får med rollen. Vad är viktigt för dig? Vilken typ av chef vill du vara? Vad kan du inte kompromissa med?”

”Man tappar motivation om man inte är stark i varför man vill leda”, säger Nicole.

De berättar hur handledare i programmen lyfter att man ska testa saker. 

”Återkoppla sedan för gruppen du leder när något inte funkar. Var prestigelös. Äg dina misstag och berätta vad du lär dig av dem. Våga göra fel.”

Satsa på unga ledare

Vad vill då Lina och Nicole skicka med till verksamheter som vill ha fler engagerade och duktiga unga chefer? 

”Våga satsa på unga ledare! Var tydlig med ramarna, men styr inte resten. Lita på att vi löser det. Peka ut riktningen.”

”Ta tillvara kompetenser och perspektiv som unga har. Skapa en kultur där det är okej att göra fel. Då frodas kreativitet och idélösningsförmåga”, säger Nicole Konde.

De skickar också med en stor dos hopp framåt:

”Unga tar sig an ledarroller för att de ser att det finns förändringspotential. Det här är inte en generation som har slutat tro på framtiden. Vi ser att vi kan förändra saker.”

Ny som ledare – så får du det att fungera

Ledarskapsprogrammet Level up hos Sveriges Elevkårer är ett skräddarsytt upplägg som liknar Chefakademins öppna program Ny som chef där ledare tar del av forskning och teorier som de kan omsätta till sitt praktiska arbete. 
Här får nya chefer och ledare dela erfarenheter med andra i samma situation, träna och testa olika lösningar och lära sig mer om vilka olika handlingsalternativ de har. 
Dessutom får man i Ny som chef insikter om sig själv, för att kunna utveckla ett personligt ledarskap.

Rättvisa – extra viktigt för Gen Z

Nicole Konde och Lina Lindblad på Sveriges Elevkårer ser några saker som utmärker Generation Z*. 
”De flesta unga ledare har högt rättvisepatos. Orättvisa driver folk till vansinne!”

”Det här märks också ute i arbetslivet. Rättvisa är viktigt för Generation Z. Man ska hålla det man lovar, och det som är sagt följer man upp. Generation Z är bra på att utkräva ansvar: av sin rektor, chefer och av politiker.”

De berättar om hur elevkårerna stod starka under pandemin och att många agerade visselblåsare kring orättvisor inom distansundervisningen.

”Vår generation sägs vara individualistisk, men vår verksamhet är tvärt om – den bygger på gemenskap och sammanhållning. Det brukar sägas att Sveriges Elevkårer är den största demokratiskolan”, säger Nicole Konde.

*personer födda mellan 1995-2012

Diplomerade unga ledare i svenska elevkårer från hela landet, som är redo att ta sig an framtiden.