1) Sök kontakt på nätet
Eftersom du inte har fysisk närvaro av kolleger och medarbetare kan du söka kontakt online. Kanske har ni ett jobbforum för din arbetsplats där du kan dela med dig av dina tankar. Testa även att gå med i grupper på Facebook och Linkedin där du kan möta likasinnade för att dela med dig av både framgångar och utmaningar. Glöm inte att det finns fler i din situation där ute som törstar av att dela med sig av sina erfarenheter.
Läs också: Entreprenören: ”Jag fick sälja huset efter första året”
2) Använd dig av videosamtal
Varje gång det finns möjlighet att välja ett Skype-möte framför ett vanligt telefonsamtal bör du ta den. Även om det inte är samma sak som att mötas i verkliga livet får du se den andra personens ansikte. Att kunna se personens kroppsspråk gör att ni får en bättre kontakt – även om ni inte känner varandra sedan tidigare. Du kan schemalägga ett videosamtal med dina medarbetare varje morgon så får ni en rutin där ni går igenom dagen. Det är ett trevligt sätt att inleda dagen på som dessutom ger samhörighet.
Tekniken finns på plats: Använd den!
3) Glöm inte bort småpratet
När vi kommunicerar på distans är risken stor att vi glömmer småpratet som vi annars använder oss av i det verkliga livet. En studie visar att hela 55 procent går direkt till det aktuella ämnet när man mejlar med kolleger. Men småpratet är inte mindre viktigt för det. Innan distansmötet börjar – se till att fråga dina medarbetare hur allting rullar på.
Till exempel: ”Hur var det i helgen? Hur gick det med barnens fotbollsmatch?” Osv.
Rätt ytliga frågor, men det hjälper er att följa varandras liv utanför jobbet och drar er närmare varandra. Att jobba på distans kommer relationsmässigt aldrig bli samma sak som att jobba på en arbetsplats du träffar dina kolleger fysiska, men genom att följa dessa strategier kan det bli lite lättare.
Läs också: Guide: Så lyckas du som distanschef