distansss

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.

Det blir allt vanligare att arbetsgivare i Sverige tillåter sina medarbetare att jobba på distans. Kanske är det enstaka dagar, mer regelbundet eller på fulltid. Dagens teknik gör det möjligt för många att göra sina arbetsuppgifter – oavsett var man befinner sig.

Men en sak som är svårt att komma runt är en känsla av isolering för distansjobbaren. Du missar det spontana snacket över skrivbordet eller känslan av tillhörighet i lunchrummet. Så hur kan du göra för att känna dig mindre ensam?

Här är tre strategier från Harvard Business Review som du kan följa och förhoppningsvis ha stor nytta av.

1) Sök kontakt på nätet

Eftersom du inte har fysisk närvaro av kolleger och medarbetare kan du söka kontakt online. Kanske har ni ett jobbforum för din arbetsplats där du kan dela med dig av dina tankar. Testa även att gå med i grupper på Facebook och Linkedin där du kan möta likasinnade för att dela med dig av både framgångar och utmaningar. Glöm inte att det finns fler i din situation där ute som törstar av att dela med sig av sina erfarenheter.

Här kan du ansöka om att gå med i Chefs grupp på Linkedin: Chefer och Ledare i Sverige!

chefarg

Läs också: Hon får 3,2 miljoner – för att stoppa ilskna chefer

2) Använd dig av videosamtal

Varje gång det finns möjlighet att välja ett Skype-möte framför ett vanligt telefonsamtal bör du ta den. Även om det inte är samma sak som att mötas i verkliga livet får du se den andra personens ansikte. Att kunna se personens kroppsspråk gör att ni får en bättre kontakt – även om ni inte känner varandra sedan tidigare. Du kan schemalägga ett videosamtal med dina medarbetare varje morgon så får ni en rutin där ni går igenom dagen. Det är ett trevligt sätt att inleda dagen på som dessutom ger samhörighet.

Tekniken finns på plats: Använd den!

3) Glöm inte bort småpratet

När vi kommunicerar på distans är risken stor att vi glömmer småpratet som vi annars använder oss av i det verkliga livet. En studie visar att hela 55 procent går direkt till det aktuella ämnet när man mejlar med kolleger. Men småpratet är inte mindre viktigt för det. Innan distansmötet börjar – se till att fråga dina medarbetare hur allting rullar på.

Till exempel: ”Hur var det i helgen? Hur gick det med barnens fotbollsmatch?” Osv.

Rätt ytliga frågor, men det hjälper er att följa varandras liv utanför jobbet och drar er närmare varandra. Att jobba på distans kommer relationsmässigt aldrig bli samma sak som att jobba på en arbetsplats du träffar dina kolleger fysiska, men genom att följa dessa strategier kan det bli lite lättare.

chefis

Läs också: Guide: Så lyckas du som distanschef

gustaf-2
webbredaktör/reporter
Sköter webben på Chef. Brinner för att fler unga chefer ska få chansen. Kommer ursprungligen från Norrbotten och spenderar min lediga tid med Djurgårdens IF.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden