Charlotte WWeibe, HR-direktör på TUI, och roboten Pepper.

Här lär sig alla AI – och roboten Pepper hjälper till 

Resebolaget TUI går på offensiven digitalt, och en av satsningarna är att alla ska lära sig AI, oavsett vad man jobbar med. 

AI:s betydelse för samhälle, individer och företag är något vi alla måste lära oss mer om, menar Charlotte WWiebe, HR-direktör på resebolaget TUI. Med ett AI-team på sju personer – plus roboten Pepper – vill hon förbättra både kundernas väg till drömresan och medarbetarnas vardag genom att lära ut AI till alla på TUI Norden. Inspirationen kommer bland annat från Finland, där Helsingfors universitet gjort en e-learningkurs om artificiell intelligens tillgänglig för hela den finska befolkningen.

Vad vill ni uppnå?
– Initiativet är en del av en större digital resa vi gör. För ett år sedan hade vi målet att alla skulle lära sig programmering. När debatten om AI:s betydelse för individer, företag och samhälle blev ännu mer intensiv, så kände vi att nästa steg är att låta våra medarbetare få ta del av läroresan kring artificiell intelligens. För mig är det kunskap som vi alla måste ta till oss och börja fundera kring.

Kommer alla bli AI-experter på TUI?
– Nej, och det är inte heller meningen. Det traditionella med att man skaffade sig en utbildning och sedan kunde jobba resten av livet utifrån den gäller inte längre – nu lär man sig att hela tiden lära nytt, och det är vår uppgift som arbetsgivare att skapa rätt förutsättningar för det. Mitt mål är att alla ska känna sig så grundtrygga i AI att de kan ställa frågorna de vill veta. Även om du jobbar med försäljning så ska du kunna ha en dialog med någon av våra experter på machine learning om hur AI påverkar din roll på jobbet – men också dig som privatperson.

Vad är målet?
– Att hjälpa kunderna att hitta sin drömresa så snabbt som möjligt utan att behöva överösas av annan information, till exempel. Men också att underlätta vardagen för våra medarbetare. Om alla kan AI kan vi också få idéer till förbättring på varje position. Skulle man till exempel kunna använda sin röst för att tidrapportera, istället för att logga in i olika system? Små saker kan göra stor skillnad.

Hur går AI-utlärningen till rent praktiskt?
– Vi startade projektet under våren, och har bland annat haft något vi kallar ”masterclasses”, där vi bjudit in externa föreläsare från KTH och AI-plattformen Peltarion. Vi hade en grundkurs, en fortsättningskurs – och en lunch där vi bjudit in både medarbetare och experter, så att man kunde prata under mer informella former. Vi har också digitala kurser, framför allt den kurs finska regeringen tagit fram och som ger högskolepoäng, som medarbetarna kan gå på betald arbetstid.

TUI beskrivs ofta som i framkant digitalt. Förra året anställde ni roboten Pepper. Hur har det gått?
– Ja, Pepper jobbar fortfarande kvar och rapporterar noga till sin chef Elsa. Vi är fortfarande i en testningsfas och försöker lära upp Pepper. Hen har bland annat intervjuat vår personaldirektör inför publik och hälsat koncernchefen välkommen. Hen får ofta vara med på sociala sammankomster, men just det sociala kan vara lite svårare för en robot. Men vi hade en Family Friday och då var Pepper med och pratade med barnen, eftersom hen kan ganska många språk. Vi har också tänkt att Pepper ska bjuda in sina robotkollegor till en träff, jag vet att Ica har en och ett apotek – vi tänkte ha en robot-aw för dem!

Vad tror du om fem år om TUI, AI och samhället?
– Jag tror att vi kommer att ha mycket mer av ansikts- och röstigenkänning. Det kan tyckas som en liten grej, men tänk på alla lösenord vi håller på med varje dag – det tror jag kommer att vara löst då. Vi som företag måste ta ansvar, följa GDPR och se till att ha kunskap för att det ska gå rätt till, men då kan vi ha stor nytta av AI.

Tips till nybörjaren: Så här lär du dig mer om AI

För någon som inte har så stor koll på AI kan det tyckas väldigt abstrakt och otydligt. Vad innebär AI egentligen rent konkret? Charlotte WWiebe ger två tips att börja med:

The Essential AI Handbook for Leaders är utgiven av AI-plattformen Peltarion och kan läsas gratis på deras hemsida. Förord av Marcus Wallenberg.”

Elements of AI är den onlineutbildning som erbjudits gratis för hela Finlands befolkning. Den är utvecklad av Helsingfors universitet och finns nu även på svenska. Avklarad kurs ger högskolepoäng.”

Relaterade artiklar

sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
monica_eckerdal_svenska_kyrkan
Evenemang

Monica Eckerdal: ”Kyrkan räddar liv på nätet”

Årets digitaliseringsledare. När världen förändras måste kyrkan följa med. Det insåg Årets Digitaliseringsledare när hon startade chattrum och byggde upp själa­vård på nätet. Numera talar kyrkan med ungdomar på ungdomars vis.
distans
Arbetsmiljö

5 företag som låter medarbetare jobba var som helst

Distansjobb kommer stort, både som en följd av gigekonomin och intåget av allt fler digitala verktyg på marknaden.
docka1
Kommunikation

Bättre kristräning med ny teknik

I digitaliseringstider öppnar avancerad teknik nya möjligheter för kristräning. På Karolinska sjukhuset övas akut kejsarsnitt med en patientsimulator som andas, pratar och krampar. Resultat: mer patientsäkerhet och bättre samarbete.