ppt_sjuka

Har du drabbats av Powerpoint-sjukan?

Ni vet hur det kan vara: En bra Powerpoint-presentation gör oss engagerade, skapar energi eller får oss att förstå syftet med en förändring. En dålig Powerpoint-prestation får oss att vilja begå harakiri, i värsta fall. Eller i alla fall driva långt, långt bort i tankarna.

Få moderna företeelser är så hånade som Powerpoint-dragningar. Ändå används programmet i stort sett alla organisationer.

”What’s the power, what’s the point?”, frågar vi oss själva. För att några timmar senare sitta framför datorn och nitiskt finslipa ännu en presentation.

Vad många glömmer är att en bra presentation handlar om mycket mer än bilder och snygga typsnitt. En talare som bygger sitt framförande på att klicka fram bilder på en duk misslyckas med grundbultarna i en lyckad presentation: Att vara personlig, vända sig till publiken och framkalla reaktioner.

”Vill du att folk ska sitta där och känna engagemang så måste det du säger kännas nära. Du måste bjuda på dig själv. Generellt sett är vi ganska rädda för att lämna ut oss själva, Men det är det personliga som gör att folk litar på oss. Och tillit är viktigt för chefen”, säger Gunilla Gustafsson, expert på retorik och anställd på Retorikhuset. Där håller hon kurser för chefer i retorik.

Gunilla Gustafsson tycker att Powerpoint är ett utmärkt redskap för presentationer, om det används rätt. Men många tycker att det är så kul att använda programmet att de lägger ner mer tid på formgivning och utseende än på budskapet.

En föreläsare som ofta lyfts fram som ett föredöme när det kommer till Powerpoint är Martin Ingvar, hjärnforskare och professor i integrativ medicin.

I hans presentationer fungerar Powerpointbilderna som ett stöd till det han talar om. Illustrationerna och modellerna gör budskapet ännu tydligare.

Men du kan nå en ännu högre nivå i dina presentationer genom att använda dig av ett gammalt retoriskt knep.

Om du exempelvis vill att dina medarbetare ska känna starkt för en förändring i företaget är en bra metod att använda sig av en personlig historia. Du behöver inte ”hitta på” något, utan ös ur de lärdomar du har med dig i bagaget.

Enligt Harvard Business Review ska en sådan historia:

1. Komma från dina erfarenheter och visa vad du lärt dig av dem.

2. Väcka känslor hos din publik, så att den känns relevant för dem.

3. Inspirera din publik eftersom den visar på din passion och ditt engagemang i en idé eller i företaget.

4. Visa hur du har övervunnit hinder på väg mot ditt mål.

5. Innehålla ett levande exempel.

6. Lära publiken något.

Gunilla Gustafsson tror att många drabbas av Powerpoint-sjukan eftersom det är bekvämt.

”Det är både lätt och kul att sitta framför datorn. Men man måste komma ihåg att det inte är bilderna som engagerar. Det är vad du säger och hur du säger det.”

Hon tycker att chefer kan prova att vara lite gammeldags igen. Stå framför spegeln hemma, framför din presentation och lyssna på hur du låter. Titta också på ditt kroppspråk, vad utstrålar du?

”Första gången kommer det att kännas jobbigt att titta på sig själv. Men för varje gång du gör det går det lättare. Vill du verkligen få en förändring inom dig själv måste du jobba för den.”

Bonusläsning: The world’s worst Powerpoint presentations

Har du drabbats av Powerpoint-sjukan? Testa dig själv i faktarutan.

 

Fotnot: Artikeln är en bearbetning av en text som ursprungligen publicerades i Chef 2009.

 

Relaterade artiklar

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap. 

En röd stuga i skogen i ett vitt vinterlandskap
Kommunikation

Vila upp dig med kultur under julen

Äntligen jul och långhelger, så att även chefen får sin välförtjänta vila. Här är de bästa kulturupplevelserna att njuta av, hemma i soffan och ute på stan. Självklart med viss relevans på ledarskapet, så du inte glömmer bort din chefsroll under ledigheten.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
Illustration över personer som pratar.
Kommunikation

Feedback bästa sättet att motivera medarbetarna

Att ge medarbetare feedback är det bästa sättet att motivera dem på, enligt en studie i Journal of Experimental Psychology. Det har större effekt än pengar i form av bonus eller förkortad arbetstid, enligt studien.