Det är vanligt med vita lögner på jobbet.

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.

Det är vanligt att dra till med en oskyldig – eller mindre oskyldig – lögn på jobbet, enligt en undersökning gjord av den amerikanska arbetssökarsajten SimplyHired. Och ju högre upp i karriärstegen vi kommer, desto lättare verkar vi ha att fara med osanning.

På instegsnivå svarar 28 procent att de tar till en vit lögn på jobbet en gång i veckan eller oftare, medan siffran för chefer är 37 procent. Bland anställda på grund- och mellannivå är det vanligast att ljuga för sin arbetsledare. Chefernas egna lögner fördelas däremot ganska jämnt mellan överordnade, andra chefer på samma nivå och underställda.

Dessa är de 15 vanligaste jobblögnerna

(Siffran anger hur många procent av de svarande som någon gång använt lögnen)

  1. ”Jag är sjuk” (60)
  2.  ”Jag har redan planer efter jobbet” (60)
  3. ”Det var jättemycket trafik på vägen hit” (48)
  4. ”Jag håller precis på med det” (47)
  5. ”Det krockar med min bokade tid med…” (46)
  6. ”Jag är bara lite trött” (41)
  7. ”Jag fick aldrig det mailet” (36)
  8. ”Du ser fräsch ut idag” (33)
  9. ”Jättebra förslag tycker jag” (31)
  10. ”Bra jobbat” (29)
  11. ”Jag hinner inte ta på mig mer jobb nu” (27)
  12. ”Jag har strul med datorn” (27)
  13. ”Javisst, jag hinner med det också” (26)
  14. ”Jag är nöjd med min lön” (25)
  15. ”Det var inte mitt fel” (24)

Chefens tre vanligaste lögner:

”Det ryms inte i budgeten tyvärr”

”Jag behöver det så snart som möjligt”

”Det var min idé”

Källa: SimplyHired

Mest okej tycker vi att det är att ljuga för att inte såra en kollegas känslor, medan de flesta däremot rynkar på näsan åt att ta åt sig äran för någon annans idéer, eller att smita genom att skylla ifrån sig. Undersökningen visar att arbetsplatslögner är vanligast på måndagar och fredagar – dagar då det ofta är extra mycket att göra, men också då många antagligen försöker förlänga helgen en aning.

ljuger-2

Läs också: Forskning: 4 fällor som gör lögn till sanning – på jobbet

Det finns ett starkt samband mellan hur väl man trivs på jobbet och hur ofta man tar till osanningar. Bara 17 procent av de som trivs riktigt bra på jobbet ljuger en gång i veckan eller mer, medan motsvarande siffra för de som vantrivs är 41 procent.

Om du som chef märker att de anställda ljuger i hög grad kan det alltså vara ett tecken på att det finns problem i arbetsmiljön som behöver åtgärdas – och inte nödvändigtvis handla om bristande moral hos medarbetarna.

”Lögnen är ett verktyg som människor kan ta till när de saknar andra möjligheter att ändra en obekväm situation”, kommenterar sociologiprofessorn David Schulman undersökningen på sajten Fast Company. ”Lögner kan fungera när etiketten eller de normala spelreglerna inte låter oss nå dit vi vill. Det kan förklara varför missnöjda ljuger mer”.

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.