Det är vanligt med vita lögner på jobbet.

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.

Det är vanligt att dra till med en oskyldig – eller mindre oskyldig – lögn på jobbet, enligt en undersökning gjord av den amerikanska arbetssökarsajten SimplyHired. Och ju högre upp i karriärstegen vi kommer, desto lättare verkar vi ha att fara med osanning.

På instegsnivå svarar 28 procent att de tar till en vit lögn på jobbet en gång i veckan eller oftare, medan siffran för chefer är 37 procent. Bland anställda på grund- och mellannivå är det vanligast att ljuga för sin arbetsledare. Chefernas egna lögner fördelas däremot ganska jämnt mellan överordnade, andra chefer på samma nivå och underställda.

Dessa är de 15 vanligaste jobblögnerna

(Siffran anger hur många procent av de svarande som någon gång använt lögnen)

  1. ”Jag är sjuk” (60)
  2.  ”Jag har redan planer efter jobbet” (60)
  3. ”Det var jättemycket trafik på vägen hit” (48)
  4. ”Jag håller precis på med det” (47)
  5. ”Det krockar med min bokade tid med…” (46)
  6. ”Jag är bara lite trött” (41)
  7. ”Jag fick aldrig det mailet” (36)
  8. ”Du ser fräsch ut idag” (33)
  9. ”Jättebra förslag tycker jag” (31)
  10. ”Bra jobbat” (29)
  11. ”Jag hinner inte ta på mig mer jobb nu” (27)
  12. ”Jag har strul med datorn” (27)
  13. ”Javisst, jag hinner med det också” (26)
  14. ”Jag är nöjd med min lön” (25)
  15. ”Det var inte mitt fel” (24)

Chefens tre vanligaste lögner:

”Det ryms inte i budgeten tyvärr”

”Jag behöver det så snart som möjligt”

”Det var min idé”

Källa: SimplyHired

Mest okej tycker vi att det är att ljuga för att inte såra en kollegas känslor, medan de flesta däremot rynkar på näsan åt att ta åt sig äran för någon annans idéer, eller att smita genom att skylla ifrån sig. Undersökningen visar att arbetsplatslögner är vanligast på måndagar och fredagar – dagar då det ofta är extra mycket att göra, men också då många antagligen försöker förlänga helgen en aning.

ljuger-2

Läs också: Forskning: 4 fällor som gör lögn till sanning – på jobbet

Det finns ett starkt samband mellan hur väl man trivs på jobbet och hur ofta man tar till osanningar. Bara 17 procent av de som trivs riktigt bra på jobbet ljuger en gång i veckan eller mer, medan motsvarande siffra för de som vantrivs är 41 procent.

Om du som chef märker att de anställda ljuger i hög grad kan det alltså vara ett tecken på att det finns problem i arbetsmiljön som behöver åtgärdas – och inte nödvändigtvis handla om bristande moral hos medarbetarna.

”Lögnen är ett verktyg som människor kan ta till när de saknar andra möjligheter att ändra en obekväm situation”, kommenterar sociologiprofessorn David Schulman undersökningen på sajten Fast Company. ”Lögner kan fungera när etiketten eller de normala spelreglerna inte låter oss nå dit vi vill. Det kan förklara varför missnöjda ljuger mer”.

Relaterade artiklar

emoji
Kommunikation

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i jobbmejl, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina jobbmejl.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

perfektionist1
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.
Bild på bokhylla i bakgrunden, i förgrunden: Amanda Lundeteg, Hélène Barnekow, Amanda Lind, Suzan Hourieh Lindberg, Lisa Gunnarsson, Hamid Zafar, Katarina Berg och Caroline Farberger
Karriär

Toppcheferna: 8 böcker som lärt oss ledarskap

Vi har frågat några av Sveriges främsta chefer: Vilken bok har inspirerat dig mest som ledare? 
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Fyra personer i möte
Kommunikation

5 steg: Så skapar du ett supereffektivt möte

Ungefär tio procent av vår arbetstid består av möten. Men över hälften av de som deltagit vet inte vad som bestämts efter mötets slut, visar en ny undersökning.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

listmiss
Kommunikation

Forbes list-miss: En kvinna – 99 män

En kvinna – och 99 män. Så såg affärsmagasinet Forbes lista över årets mest innovativa ledare ut när den presenterades i förra veckan. ”Man borde ha reagerat när man såg resultatet,” säger Jessica Nordlander, Årets innovativa ledare.