Det är vanligt med vita lögner på jobbet.

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.

Det är vanligt att dra till med en oskyldig – eller mindre oskyldig – lögn på jobbet, enligt en undersökning gjord av den amerikanska arbetssökarsajten SimplyHired. Och ju högre upp i karriärstegen vi kommer, desto lättare verkar vi ha att fara med osanning.

På instegsnivå svarar 28 procent att de tar till en vit lögn på jobbet en gång i veckan eller oftare, medan siffran för chefer är 37 procent. Bland anställda på grund- och mellannivå är det vanligast att ljuga för sin arbetsledare. Chefernas egna lögner fördelas däremot ganska jämnt mellan överordnade, andra chefer på samma nivå och underställda.

Dessa är de 15 vanligaste jobblögnerna

(Siffran anger hur många procent av de svarande som någon gång använt lögnen)

  1. ”Jag är sjuk” (60)
  2.  ”Jag har redan planer efter jobbet” (60)
  3. ”Det var jättemycket trafik på vägen hit” (48)
  4. ”Jag håller precis på med det” (47)
  5. ”Det krockar med min bokade tid med…” (46)
  6. ”Jag är bara lite trött” (41)
  7. ”Jag fick aldrig det mailet” (36)
  8. ”Du ser fräsch ut idag” (33)
  9. ”Jättebra förslag tycker jag” (31)
  10. ”Bra jobbat” (29)
  11. ”Jag hinner inte ta på mig mer jobb nu” (27)
  12. ”Jag har strul med datorn” (27)
  13. ”Javisst, jag hinner med det också” (26)
  14. ”Jag är nöjd med min lön” (25)
  15. ”Det var inte mitt fel” (24)

Chefens tre vanligaste lögner:

”Det ryms inte i budgeten tyvärr”

”Jag behöver det så snart som möjligt”

”Det var min idé”

Källa: SimplyHired

Mest okej tycker vi att det är att ljuga för att inte såra en kollegas känslor, medan de flesta däremot rynkar på näsan åt att ta åt sig äran för någon annans idéer, eller att smita genom att skylla ifrån sig. Undersökningen visar att arbetsplatslögner är vanligast på måndagar och fredagar – dagar då det ofta är extra mycket att göra, men också då många antagligen försöker förlänga helgen en aning.

ljuger-2

Läs också: Forskning: 4 fällor som gör lögn till sanning – på jobbet

Det finns ett starkt samband mellan hur väl man trivs på jobbet och hur ofta man tar till osanningar. Bara 17 procent av de som trivs riktigt bra på jobbet ljuger en gång i veckan eller mer, medan motsvarande siffra för de som vantrivs är 41 procent.

Om du som chef märker att de anställda ljuger i hög grad kan det alltså vara ett tecken på att det finns problem i arbetsmiljön som behöver åtgärdas – och inte nödvändigtvis handla om bristande moral hos medarbetarna.

”Lögnen är ett verktyg som människor kan ta till när de saknar andra möjligheter att ändra en obekväm situation”, kommenterar sociologiprofessorn David Schulman undersökningen på sajten Fast Company. ”Lögner kan fungera när etiketten eller de normala spelreglerna inte låter oss nå dit vi vill. Det kan förklara varför missnöjda ljuger mer”.

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.