Det är vanligt med vita lögner på jobbet.

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.

Det är vanligt att dra till med en oskyldig – eller mindre oskyldig – lögn på jobbet, enligt en undersökning gjord av den amerikanska arbetssökarsajten SimplyHired. Och ju högre upp i karriärstegen vi kommer, desto lättare verkar vi ha att fara med osanning.

På instegsnivå svarar 28 procent att de tar till en vit lögn på jobbet en gång i veckan eller oftare, medan siffran för chefer är 37 procent. Bland anställda på grund- och mellannivå är det vanligast att ljuga för sin arbetsledare. Chefernas egna lögner fördelas däremot ganska jämnt mellan överordnade, andra chefer på samma nivå och underställda.

Dessa är de 15 vanligaste jobblögnerna

(Siffran anger hur många procent av de svarande som någon gång använt lögnen)

  1. ”Jag är sjuk” (60)
  2.  ”Jag har redan planer efter jobbet” (60)
  3. ”Det var jättemycket trafik på vägen hit” (48)
  4. ”Jag håller precis på med det” (47)
  5. ”Det krockar med min bokade tid med…” (46)
  6. ”Jag är bara lite trött” (41)
  7. ”Jag fick aldrig det mailet” (36)
  8. ”Du ser fräsch ut idag” (33)
  9. ”Jättebra förslag tycker jag” (31)
  10. ”Bra jobbat” (29)
  11. ”Jag hinner inte ta på mig mer jobb nu” (27)
  12. ”Jag har strul med datorn” (27)
  13. ”Javisst, jag hinner med det också” (26)
  14. ”Jag är nöjd med min lön” (25)
  15. ”Det var inte mitt fel” (24)

Chefens tre vanligaste lögner:

”Det ryms inte i budgeten tyvärr”

”Jag behöver det så snart som möjligt”

”Det var min idé”

Källa: SimplyHired

Mest okej tycker vi att det är att ljuga för att inte såra en kollegas känslor, medan de flesta däremot rynkar på näsan åt att ta åt sig äran för någon annans idéer, eller att smita genom att skylla ifrån sig. Undersökningen visar att arbetsplatslögner är vanligast på måndagar och fredagar – dagar då det ofta är extra mycket att göra, men också då många antagligen försöker förlänga helgen en aning.

ljuger-2

Läs också: Forskning: 4 fällor som gör lögn till sanning – på jobbet

Det finns ett starkt samband mellan hur väl man trivs på jobbet och hur ofta man tar till osanningar. Bara 17 procent av de som trivs riktigt bra på jobbet ljuger en gång i veckan eller mer, medan motsvarande siffra för de som vantrivs är 41 procent.

Om du som chef märker att de anställda ljuger i hög grad kan det alltså vara ett tecken på att det finns problem i arbetsmiljön som behöver åtgärdas – och inte nödvändigtvis handla om bristande moral hos medarbetarna.

”Lögnen är ett verktyg som människor kan ta till när de saknar andra möjligheter att ändra en obekväm situation”, kommenterar sociologiprofessorn David Schulman undersökningen på sajten Fast Company. ”Lögner kan fungera när etiketten eller de normala spelreglerna inte låter oss nå dit vi vill. Det kan förklara varför missnöjda ljuger mer”.

Relaterade artiklar

cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?

Handslag och uppvända handflator
Kommunikation

5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Dåligt kroppsspråk kan komma i vägen för det viktiga du försöker föra fram, och ibland är det rentav viktigare hur något sägs än vad som sägs. Här är expertens tips för att upplevas som en stark ledare.
Förmågan att pressa sig lite till är en stressfälla för chefer.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Lär dig undvika chefens förrädiska stressfälla

Chefers stress ökar. Samtidigt som vi vet riskerna med att bita ihop och kämpa på. ”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp vid varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
emoji
Kommunikation

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i jobbmejl, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina jobbmejl.