tuffabesked

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.

Som chef ingår det i ditt uppdrag att hålla medarbetarna uppdaterade kring vad som händer på arbetsplatsen. Till exempel är det kanske dags för en större omorganisation.  Och även om informationen inte är positiv krävs det att du levererar nyheterna.

Dåliga förberedelser kan göra att förändringen direkt får ett negativt mottagande. Du kan i värsta fall få en rejäl uppförsbacke direkt. Men nu har HBR (Harvard Business Review) sammanställt några råd för hur du ska lyckas med att ge informationen på ett bra sätt.

Här är deras råd:

1) Förbered dig – ordentligt!

Genom att planera anförandet (mer än du trodde skulle behövas) kan du slipa både på innehållet och hur du ska framföra den. Om du väljer att berätta för alla samtidigt: Se till att det från början finns inplanerat mindre möten i varje arbetsgrupp. Det är viktigt att alla får i lugn och ro ta in informationen. Många behöver tiden för att komma på relevanta frågor.

2) Sätt upp ett rollspel innan

Alla chefer (från ledningsnivå till mellanchefer) som kan behöva svara på frågor kring informationen måste få träna på förhand. Det går inte att anta att alla kan hantera situationen när nyheterna väl är ute. Genom att sätta upp mindre rollspel hinner alla beslutsfattare testa på hur det kommer kännas när det bränner till. Om alla inte är förberedda finns en risk att man, även på chefsnivå, börjar skylla på varandra för att rädda sitt eget skinn.

tala-2

Läs också: 3 tips för att lyckas med din presentation på engelska

3) Beskriv det som lösningen på ett problem

Genom att vara tydlig med att förändringen genomförs för att lösa ett problem inom organisationen kan du få större förståelse från medarbetarna. Då blir förändringen inte bara ett onödigt ont. Kanske får kunderna lida av ett ineffektivt system idag och att pengarna ni sparar in kan läggas på andra delar inom verksamheten.

4) Våga vara personlig

Om du är allmän i ditt första anförande: Se till att varje medarbetare som påverkas får ett personligt tilltal i mindre möten. Låt medarbetaren vara både en del av förändringen och hur den ska genomföras. Det kan motivationen hos den enskilda medarbetaren och göra den mer delaktig i vad som komma skall.

5) Visa upp din ödmjuka sida

Hur mycket du än förbereder dig går inte alla reaktioner och frågor att förutspå. Om du känner att något blev fel är det från första stund vara ödmjuk. Du kanske själv känner att du måste backa på någon punkt. Genom att benämna det avdramatiserar du situationen som uppstått och du upplevs som mer mänsklig som ledare – snarare än en robot som bara kör på oavsett vad som händer.

etikett

Läs också: 10 tips för vett och etikett på jobbet

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
tranare
Beslutsfattande

Vi sätter betyg på ledarstilarna i landslaget!

Ledare för ledare i herrlandslaget. Vi gör en resa från Tommy Svenssons VM-brons 1994 fram till dagens datum. Här är ledarstilarna som präglat landslaget senaste åren.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
friends
Kommunikation

Kompis på jobbet? Så lyckas du som chef

Här är 5 råd för att lyckas med konstycket: Kompis och chef – på samma gång.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden