tuffabeskeed

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.

Som chef ingår det i ditt uppdrag att hålla medarbetarna uppdaterade kring vad som händer på arbetsplatsen. Till exempel är det kanske dags för en större omorganisation.  Och även om informationen inte är positiv krävs det att du levererar nyheterna.

Dåliga förberedelser kan göra att förändringen direkt får ett negativt mottagande. Du kan i värsta fall få en rejäl uppförsbacke direkt. Men nu har HBR (Harvard Business Review) sammanställt några råd för hur du ska lyckas med att ge informationen på ett bra sätt.

Här är deras råd:

1) Förbered dig – ordentligt!

Genom att planera anförandet (mer än du trodde skulle behövas) kan du slipa både på innehållet och hur du ska framföra den. Om du väljer att berätta för alla samtidigt: Se till att det från början finns inplanerat mindre möten i varje arbetsgrupp. Det är viktigt att alla får i lugn och ro ta in informationen. Många behöver tiden för att komma på relevanta frågor.

2) Sätt upp ett rollspel innan

Alla chefer (från ledningsnivå till mellanchefer) som kan behöva svara på frågor kring informationen måste få träna på förhand. Det går inte att anta att alla kan hantera situationen när nyheterna väl är ute. Genom att sätta upp mindre rollspel hinner alla beslutsfattare testa på hur det kommer kännas när det bränner till. Om alla inte är förberedda finns en risk att man, även på chefsnivå, börjar skylla på varandra för att rädda sitt eget skinn.

talaeng

Läs också: 3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

3) Beskriv det som lösningen på ett problem

Genom att vara tydlig med att förändringen genomförs för att lösa ett problem inom organisationen kan du få större förståelse från medarbetarna. Då blir förändringen inte bara ett onödigt ont. Kanske får kunderna lida av ett ineffektivt system idag och att pengarna ni sparar in kan läggas på andra delar inom verksamheten.

4) Våga vara personlig

Om du är allmän i ditt första anförande: Se till att varje medarbetare som påverkas får ett personligt tilltal i mindre möten. Låt medarbetaren vara både en del av förändringen och hur den ska genomföras. Det kan motivationen hos den enskilda medarbetaren och göra den mer delaktig i vad som komma skall.

5) Visa upp din ödmjuka sida

Hur mycket du än förbereder dig går inte alla reaktioner och frågor att förutspå. Om du känner att något blev fel är det från första stund vara ödmjuk. Du kanske själv känner att du måste backa på någon punkt. Genom att benämna det avdramatiserar du situationen som uppstått och du upplevs som mer mänsklig som ledare – snarare än en robot som bara kör på oavsett vad som händer.

Lär dig konflikthantering i Chefs Webbkurs

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om kursen!
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
byajobb
Karriär

3 frågor du måste besvara – innan du säger upp dig

Sugen på en ny utmaning? Då finns det 3 viktiga frågor du bör ställa dig själv innan du tar steget fullt ut och går vidare i chefskarriären.
googlecool
Beslutsfattande

Google: 10 saker alla bra chefer gör

I tio år har Google forskat fram vilka egenskaper som är mest framgångsrika hos en chef.
Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden