tuffabeskeed

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.

Som chef ingår det i ditt uppdrag att hålla medarbetarna uppdaterade kring vad som händer på arbetsplatsen. Till exempel är det kanske dags för en större omorganisation.  Och även om informationen inte är positiv krävs det att du levererar nyheterna.

Dåliga förberedelser kan göra att förändringen direkt får ett negativt mottagande. Du kan i värsta fall få en rejäl uppförsbacke direkt. Men nu har HBR (Harvard Business Review) sammanställt några råd för hur du ska lyckas med att ge informationen på ett bra sätt.

Här är deras råd:

1) Förbered dig – ordentligt!

Genom att planera anförandet (mer än du trodde skulle behövas) kan du slipa både på innehållet och hur du ska framföra den. Om du väljer att berätta för alla samtidigt: Se till att det från början finns inplanerat mindre möten i varje arbetsgrupp. Det är viktigt att alla får i lugn och ro ta in informationen. Många behöver tiden för att komma på relevanta frågor.

2) Sätt upp ett rollspel innan

Alla chefer (från ledningsnivå till mellanchefer) som kan behöva svara på frågor kring informationen måste få träna på förhand. Det går inte att anta att alla kan hantera situationen när nyheterna väl är ute. Genom att sätta upp mindre rollspel hinner alla beslutsfattare testa på hur det kommer kännas när det bränner till. Om alla inte är förberedda finns en risk att man, även på chefsnivå, börjar skylla på varandra för att rädda sitt eget skinn.

talaeng

Läs också: 3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

3) Beskriv det som lösningen på ett problem

Genom att vara tydlig med att förändringen genomförs för att lösa ett problem inom organisationen kan du få större förståelse från medarbetarna. Då blir förändringen inte bara ett onödigt ont. Kanske får kunderna lida av ett ineffektivt system idag och att pengarna ni sparar in kan läggas på andra delar inom verksamheten.

4) Våga vara personlig

Om du är allmän i ditt första anförande: Se till att varje medarbetare som påverkas får ett personligt tilltal i mindre möten. Låt medarbetaren vara både en del av förändringen och hur den ska genomföras. Det kan motivationen hos den enskilda medarbetaren och göra den mer delaktig i vad som komma skall.

5) Visa upp din ödmjuka sida

Hur mycket du än förbereder dig går inte alla reaktioner och frågor att förutspå. Om du känner att något blev fel är det från första stund vara ödmjuk. Du kanske själv känner att du måste backa på någon punkt. Genom att benämna det avdramatiserar du situationen som uppstått och du upplevs som mer mänsklig som ledare – snarare än en robot som bara kör på oavsett vad som händer.

Lär dig konflikthantering i Chefs Webbkurs

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om kursen!
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
oleary
Arbetsrätt

Han utsågs till världens sämsta chef

Det finns mer eller mindre smickrande priser att vinna som chef. Det har en flygbolags-vd fått erfara nyligen.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden