selfie

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet som menar att selfies tagna i offentlig miljö kan stärka gemenskapen.

När mobilföretaget Samsung för två år tittade närmare på fenomenet selfies (bilder du tar på dig själv med mobilens främre kamera) kom de fram att varje person kommer ta 25 000 selfies under sin livstid. Det finns till exempel 349 miljoner bilder på instagram med hashtagen #selfie.

Fast det är ett utskällt fenomen. Enligt många indikerar det att man är självupptagen och har ett ytligt beteende, samtidigt som forskningen är begränsad. Men nu har två forskare vid Göteborg Universitet, Alexandra Weilenmann och Thomas Hillman, undersökt vad selfies har för roll i vår kommunikation med andra människor.

stress134

Läs också: Forskning: Hjälp en kollega – sänker din stressnivå

I den studie som nu publiceras pekar forskarna på att selfies kan vara ett sätt att stärka gemenskapen. Till exempel om du postar en bild på dig själv på jobbet kan en kollega som inte är på arbetsplatsen ändå känna en tillhörighet.

”Foton som snabbt delas genom sociala medier, exempelvis Snapchat, frammanar en känsla av att vara tillsammans och förstärker gemensamma känslor och upplevelser över tid och rum. Man kan sitta på vitt skilda platser och ändå skapa en känsla av närhet genom att utbyta selfies”, säger Alexandra Weilenmann, professor och en av forskarna bakom studien i ett pressmeddelande.

stress-12

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Relaterade artiklar

gdpr_polis
Kommunikation

Ett år med GDPR – vad har hänt?

Den 25:e maj fyller 2018 års största snackis – den europeiska dataskyddslagen GDPR – ett år. De stränga lagkraven och höga bötessummorna förstörde nattsömnen för många chefer förra våren. Men vad har egentligen hänt sedan dess?
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.
telefon12
Kommunikation

Håller telefonsamtalet på att dö ut?

Ringer du allt färre samtal på jobbet? Du är inte ensam. Samtidigt som ringandet minskar på svenska arbetsplatser slår mobilsurfandet rekordnivåer.
framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

obekvam
Kommunikation

Socialt obekväm? 3 tips för att få flyt i samtalet

Som chef kan du ibland få kämpa för att få igång medarbetarsamtalet. Här ger Chefs expert i retorik, Sofia Kacim, råd om hur du lyckas.