selfie

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet som menar att selfies tagna i offentlig miljö kan stärka gemenskapen.

När mobilföretaget Samsung för två år tittade närmare på fenomenet selfies (bilder du tar på dig själv med mobilens främre kamera) kom de fram att varje person kommer ta 25 000 selfies under sin livstid. Det finns till exempel 349 miljoner bilder på instagram med hashtagen #selfie.

Fast det är ett utskällt fenomen. Enligt många indikerar det att man är självupptagen och har ett ytligt beteende, samtidigt som forskningen är begränsad. Men nu har två forskare vid Göteborg Universitet, Alexandra Weilenmann och Thomas Hillman, undersökt vad selfies har för roll i vår kommunikation med andra människor.

stress134

Läs också: Forskning: Hjälp en kollega – sänker din stressnivå

I den studie som nu publiceras pekar forskarna på att selfies kan vara ett sätt att stärka gemenskapen. Till exempel om du postar en bild på dig själv på jobbet kan en kollega som inte är på arbetsplatsen ändå känna en tillhörighet.

”Foton som snabbt delas genom sociala medier, exempelvis Snapchat, frammanar en känsla av att vara tillsammans och förstärker gemensamma känslor och upplevelser över tid och rum. Man kan sitta på vitt skilda platser och ändå skapa en känsla av närhet genom att utbyta selfies”, säger Alexandra Weilenmann, professor och en av forskarna bakom studien i ett pressmeddelande.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande