Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet som menar att selfies tagna i offentlig miljö kan stärka gemenskapen.

Kommunikation
Publicerad

När mobilföretaget Samsung för två år tittade närmare på fenomenet selfies (bilder du tar på dig själv med mobilens främre kamera) kom de fram att varje person kommer ta 25 000 selfies under sin livstid. Det finns till exempel 349 miljoner bilder på instagram med hashtagen #selfie.

Fast det är ett utskällt fenomen. Enligt många indikerar det att man är självupptagen och har ett ytligt beteende, samtidigt som forskningen är begränsad. Men nu har två forskare vid Göteborg Universitet, Alexandra Weilenmann och Thomas Hillman, undersökt vad selfies har för roll i vår kommunikation med andra människor.

I den studie som nu publiceras pekar forskarna på att selfies kan vara ett sätt att stärka gemenskapen. Till exempel om du postar en bild på dig själv på jobbet kan en kollega som inte är på arbetsplatsen ändå känna en tillhörighet.

”Foton som snabbt delas genom sociala medier, exempelvis Snapchat, frammanar en känsla av att vara tillsammans och förstärker gemensamma känslor och upplevelser över tid och rum. Man kan sitta på vitt skilda platser och ändå skapa en känsla av närhet genom att utbyta selfies”, säger Alexandra Weilenmann, professor och en av forskarna bakom studien i ett pressmeddelande.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden