Läs också: 5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska
Först samlade man data från hela världen och tittade på variabler som beskriver balans mellan arbete och privatliv, känslomässigt välbefinnande och prestation på jobbet. Sedan tittade man på studier från ett flertal länder där personer med olika yrken, utbildningsnivå och karriär inkluderas.
Forskarna i Kanada upptäckte att i 90 procent av fallen var det extroverta personligheter som trivdes och kunde dra fördelar på arbetsplatsen. Främst var det genom fyra områden:
1) Högre motivation
2) Förmåga att hantera känslor
3) Förmåga till relationsskapande
4) Mer prestationsinriktade
Läs också: Så kan introverta chefer leda extroverta team
”Dessa fyra saker var de starkaste positiva effekterna av att vara extrovert som vi kunde hitta”, säger Michael Wilmot, en av forskarna bakom studien.
Enligt Wilmot kan en högre motivation leda till fler positiva känslor kring sitt arbete vilket gör det enklare att jobba hårdare och i förlängningen uppfattas som en ledare. Det gäller även förmågan att skapa relationer genom att vara social.
Om du är mer introvert då? Forskarna menar att det finns många yrken (till exempel programmerare) där det en fördel att vara introvert. Det beror på att du måste ha en god lyssningsförmåga och kunna upprätthålla fokus längre stunder.
Läs också: 5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda