fordelar

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.

Du känner nog till stereotypen av en extrovert: Social, pratsam, gillar att vara omgiven av människor och trånar efter nya erfarenheter. Detta i kontrast till en introvert som ofta beskrivs vara tyst, mindre energisk och är svårare komma in på livet.

Men när det kommer till fördelar och nackdelar att ha en viss personlighet på arbetsmarknaden finns det lite forskning. Fram till nu. För nu har ett forskarlag vid University of Toronto gjort en studie som visar vilka fördelar en extrovert person kan ha.

Missarna att undvika när du mejlar på engelska,

Läs också: 5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Först samlade man data från hela världen och tittade på variabler som beskriver balans mellan arbete och privatliv, känslomässigt välbefinnande och prestation på jobbet. Sedan tittade man på studier från ett flertal länder där personer med olika yrken, utbildningsnivå och karriär inkluderas.

Forskarna i Kanada upptäckte att i 90 procent av fallen var det extroverta personligheter som trivdes och kunde dra fördelar på arbetsplatsen. Främst var det genom fyra områden:

1) Högre motivation

2) Förmåga att hantera känslor

3) Förmåga till relationsskapande

4) Mer prestationsinriktade

introextro

Läs också: Så kan introverta chefer leda extroverta team

”Dessa fyra saker var de starkaste positiva effekterna av att vara extrovert som vi kunde hitta”, säger Michael Wilmot, en av forskarna bakom studien.

Enligt Wilmot kan en högre motivation leda till fler positiva känslor kring sitt arbete vilket gör det enklare att jobba hårdare och i förlängningen uppfattas som en ledare. Det gäller även förmågan att skapa relationer genom att vara social.

Om du är mer introvert då? Forskarna menar att det finns många yrken (till exempel programmerare) där det en fördel att vara introvert. Det beror på att du måste ha en god lyssningsförmåga och kunna upprätthålla fokus längre stunder.

utsedd

Läs också: 5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Relaterade artiklar

En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: ”3 ledarfokus gör Sverige världsbäst”

Fokusera rätt – och få ett vinnande lag. ”Jag är helt övertygad om att de sakerna vi jobbar med i landslaget går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
employer
Hållbarhet

Employer branding – nödvändigt eller flummigt?

UNDERSÖKNING: Två femtedelar menar att varumärkesarbetet är för ytligt och flummigt. Hög tid att hitta smartare arbetssätt, menar experter.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken.