fordelar

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.

Du känner nog till stereotypen av en extrovert: Social, pratsam, gillar att vara omgiven av människor och trånar efter nya erfarenheter. Detta i kontrast till en introvert som ofta beskrivs vara tyst, mindre energisk och är svårare komma in på livet.

Men när det kommer till fördelar och nackdelar att ha en viss personlighet på arbetsmarknaden finns det lite forskning. Fram till nu. För nu har ett forskarlag vid University of Toronto gjort en studie som visar vilka fördelar en extrovert person kan ha.

Missarna att undvika när du mejlar på engelska,

Läs också: 5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Först samlade man data från hela världen och tittade på variabler som beskriver balans mellan arbete och privatliv, känslomässigt välbefinnande och prestation på jobbet. Sedan tittade man på studier från ett flertal länder där personer med olika yrken, utbildningsnivå och karriär inkluderas.

Forskarna i Kanada upptäckte att i 90 procent av fallen var det extroverta personligheter som trivdes och kunde dra fördelar på arbetsplatsen. Främst var det genom fyra områden:

1) Högre motivation

2) Förmåga att hantera känslor

3) Förmåga till relationsskapande

4) Mer prestationsinriktade

introextro

Läs också: Så kan introverta chefer leda extroverta team

”Dessa fyra saker var de starkaste positiva effekterna av att vara extrovert som vi kunde hitta”, säger Michael Wilmot, en av forskarna bakom studien.

Enligt Wilmot kan en högre motivation leda till fler positiva känslor kring sitt arbete vilket gör det enklare att jobba hårdare och i förlängningen uppfattas som en ledare. Det gäller även förmågan att skapa relationer genom att vara social.

Om du är mer introvert då? Forskarna menar att det finns många yrken (till exempel programmerare) där det en fördel att vara introvert. Det beror på att du måste ha en god lyssningsförmåga och kunna upprätthålla fokus längre stunder.

utsedd

Läs också: 5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

bylineg
webbredaktör/reporter
Sköter Chefs sociala medier och redaktör för Chef.se. Extra intresserad av AI, tech och ungt ledarskap. Kommer från kuststaden Piteå uppe i Norrbotten.

Relaterade artiklar

utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

employer
Hållbarhet

Employer branding – nödvändigt eller flummigt?

UNDERSÖKNING: Två femtedelar menar att varumärkesarbetet är för ytligt och flummigt. Hög tid att hitta smartare arbetssätt, menar experter.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda.