island-skandal-panama
Bilden är ett kollage.

Fem steg när mediekrisen slår till

Nordea, Lionel Messi, Vladimir Putin, Sigmundur David Gunnlaugsson och Jackie Chan är bara ett fåtal av de hundratusentals företag och personer som har avslöjats som insyltade i den internationella granskningen Panamadokumenten där de stoppat undan sina tillgångar i brevlådeföretag i skatteparadis.

Medier från alla världens hörn rapporterar om händelsen och tusentals företag kommer ha en lång och svår krishantering med media framför sig för att återfå sitt förtroende.

SVT:s klipp på när Islands (avgående) statsminister Sigmundur David Gunnlaugsson förnekar att han har någonting med skandalen att göra och stormar ut från intervjun har redan spridits världen över och det är långt ifrån det bästa sättet att hantera en krissituation. I alla fall enligt krishanteringsexperterna Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge som skrivit boken ”När drevet går – krishantering i praktiken” (utkommen 2015).

Där sammanfattar de hur du som chef mediehanterar en kris på flera plan, både hur du förbereder dig och vad du gör om den skulle slå till.

Istället för att bli arg och förneka är analys och kommunikation nyckeln till en bra krishantering menar författarna och listar fem steg i hur du kan gå till väga:

Steg 1. Analysera vad som har hänt.

Försök inte mörka eller försvara. Kartlägg istället händelseförloppet. Vissa fakta tar längre tid att ta fram men kom ihåg att så länge ett svar uteblir kan krisen eskalera.

Se upp för: Medarbetare och chefer som vill rädda sitt eget skinn, då kan det bli fel redan från början.

Steg 2. Åtgärda och hjälp. 

Ta hand om akuta problem och hjälp de som drabbats. Till exempel, genom att dra tillbaka farliga varor.

Se upp för: Skygglappar. Det enda du får ut av det är att försvara ett dåligt agerande.

Steg 3. Möt media. 

Förklara vad som hänt, vad ni hittills gjort och ta på dig ansvaret för det som organisationen kan lastas för.

Se upp för: Att du skyller på medarbetare, underleverantörer eller samarbetspartner. Du som chef bär yttersta ansvaret.

Steg 4. Fatta långsiktiga beslut.

Vad ska organisationen göra långsiktigt för att undvika liknande kriser.

Se upp för: Att upprepa dina misstag.

Steg 5. Kommunicera. 
Gäller alla faser, och hela tiden. Var medveten om hur du kommunicerar, vilka medier du prioriteterar och vilka målgrupper som är viktigast att nå.

”När drevet går – krishantering i praktiken” finns sammanfattat i Chefboken – en sammanfattning av de senaste ledarskapsböckerna.

Läs mer om Chefboken här. 

Relaterade artiklar

undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.