island-skandal-panama
Bilden är ett kollage.

Fem steg när mediekrisen slår till

Nordea, Lionel Messi, Vladimir Putin, Sigmundur David Gunnlaugsson och Jackie Chan är bara ett fåtal av de hundratusentals företag och personer som har avslöjats som insyltade i den internationella granskningen Panamadokumenten där de stoppat undan sina tillgångar i brevlådeföretag i skatteparadis.

Medier från alla världens hörn rapporterar om händelsen och tusentals företag kommer ha en lång och svår krishantering med media framför sig för att återfå sitt förtroende.

SVT:s klipp på när Islands (avgående) statsminister Sigmundur David Gunnlaugsson förnekar att han har någonting med skandalen att göra och stormar ut från intervjun har redan spridits världen över och det är långt ifrån det bästa sättet att hantera en krissituation. I alla fall enligt krishanteringsexperterna Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge som skrivit boken ”När drevet går – krishantering i praktiken” (utkommen 2015).

Där sammanfattar de hur du som chef mediehanterar en kris på flera plan, både hur du förbereder dig och vad du gör om den skulle slå till.

Istället för att bli arg och förneka är analys och kommunikation nyckeln till en bra krishantering menar författarna och listar fem steg i hur du kan gå till väga:

Steg 1. Analysera vad som har hänt.

Försök inte mörka eller försvara. Kartlägg istället händelseförloppet. Vissa fakta tar längre tid att ta fram men kom ihåg att så länge ett svar uteblir kan krisen eskalera.

Se upp för: Medarbetare och chefer som vill rädda sitt eget skinn, då kan det bli fel redan från början.

Steg 2. Åtgärda och hjälp. 

Ta hand om akuta problem och hjälp de som drabbats. Till exempel, genom att dra tillbaka farliga varor.

Se upp för: Skygglappar. Det enda du får ut av det är att försvara ett dåligt agerande.

Steg 3. Möt media. 

Förklara vad som hänt, vad ni hittills gjort och ta på dig ansvaret för det som organisationen kan lastas för.

Se upp för: Att du skyller på medarbetare, underleverantörer eller samarbetspartner. Du som chef bär yttersta ansvaret.

Steg 4. Fatta långsiktiga beslut.

Vad ska organisationen göra långsiktigt för att undvika liknande kriser.

Se upp för: Att upprepa dina misstag.

Steg 5. Kommunicera. 
Gäller alla faser, och hela tiden. Var medveten om hur du kommunicerar, vilka medier du prioriteterar och vilka målgrupper som är viktigast att nå.

”När drevet går – krishantering i praktiken” finns sammanfattat i Chefboken – en sammanfattning av de senaste ledarskapsböckerna.

Läs mer om Chefboken här. 

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

myter1
02:51 min
Beslutsfattande

5 myter om ledarskap som experten krossar

Video + Text Som chef är du högvilt för de som vill sälja på dig enkla lösningar på komplexa ledarskapsproblem. Men vad är myt och vad är sanning? Chefs ledarskapsexpert Leif E Andersson guidar dig förbi några vanliga fällor och missförstånd. 
kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden