island-skandal-panama
Bilden är ett kollage.

Fem steg när mediekrisen slår till

Nordea, Lionel Messi, Vladimir Putin, Sigmundur David Gunnlaugsson och Jackie Chan är bara ett fåtal av de hundratusentals företag och personer som har avslöjats som insyltade i den internationella granskningen Panamadokumenten där de stoppat undan sina tillgångar i brevlådeföretag i skatteparadis.

Medier från alla världens hörn rapporterar om händelsen och tusentals företag kommer ha en lång och svår krishantering med media framför sig för att återfå sitt förtroende.

SVT:s klipp på när Islands (avgående) statsminister Sigmundur David Gunnlaugsson förnekar att han har någonting med skandalen att göra och stormar ut från intervjun har redan spridits världen över och det är långt ifrån det bästa sättet att hantera en krissituation. I alla fall enligt krishanteringsexperterna Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge som skrivit boken ”När drevet går – krishantering i praktiken” (utkommen 2015).

Där sammanfattar de hur du som chef mediehanterar en kris på flera plan, både hur du förbereder dig och vad du gör om den skulle slå till.

Istället för att bli arg och förneka är analys och kommunikation nyckeln till en bra krishantering menar författarna och listar fem steg i hur du kan gå till väga:

Steg 1. Analysera vad som har hänt.

Försök inte mörka eller försvara. Kartlägg istället händelseförloppet. Vissa fakta tar längre tid att ta fram men kom ihåg att så länge ett svar uteblir kan krisen eskalera.

Se upp för: Medarbetare och chefer som vill rädda sitt eget skinn, då kan det bli fel redan från början.

Steg 2. Åtgärda och hjälp. 

Ta hand om akuta problem och hjälp de som drabbats. Till exempel, genom att dra tillbaka farliga varor.

Se upp för: Skygglappar. Det enda du får ut av det är att försvara ett dåligt agerande.

Steg 3. Möt media. 

Förklara vad som hänt, vad ni hittills gjort och ta på dig ansvaret för det som organisationen kan lastas för.

Se upp för: Att du skyller på medarbetare, underleverantörer eller samarbetspartner. Du som chef bär yttersta ansvaret.

Steg 4. Fatta långsiktiga beslut.

Vad ska organisationen göra långsiktigt för att undvika liknande kriser.

Se upp för: Att upprepa dina misstag.

Steg 5. Kommunicera. 
Gäller alla faser, och hela tiden. Var medveten om hur du kommunicerar, vilka medier du prioriteterar och vilka målgrupper som är viktigast att nå.

”När drevet går – krishantering i praktiken” finns sammanfattat i Chefboken – en sammanfattning av de senaste ledarskapsböckerna.

Läs mer om Chefboken här. 

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.