Fem steg när mediekrisen slår till
Kommunikation är A och O för att överleva en mediekris menar Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge, krishanteringsexperter och författare till boken ”När drevet går – krishantering i praktiken”.
Där sammanfattar de hur du som chef mediehanterar en kris på flera plan, både hur du förbereder dig och vad du gör om den skulle slå till.
Så vad göra om krisen inträffar och mediedrevet går? Författarna har tagit fram fem steg:
Steg 1. Analysera vad som har hänt.
Försök inte mörka eller försvara. Kartlägg istället händelseförloppet. Vissa fakta tar längre tid att ta fram men kom ihåg att så länge ett svar uteblir kan krisen eskalera.
Se upp för: Medarbetare och chefer som vill rädda sitt eget skinn, då kan det bli fel redan från början.
LÄS OCKSÅ: Tipsen när det blåser som hårdast.
Steg 2. Åtgärda och hjälp.
Ta hand om akuta problem och hjälp de som drabbats. Till exempel, genom att dra tillbaka farliga varor.
Se upp för: Skygglappar. Det enda du får ut av det är att försvara ett dåligt agerande.
Steg 3- Möt media.
Förklara vad som hänt, vad ni hittills gjort och ta på dig ansvaret för det som organisationen kan lastas för.
Se upp för: Att du skyller på medarbetare, underleverantörer eller samarbetspartner. Du som chef bär yttersta ansvaret.
Steg 4. Fatta långsiktiga beslut.
Vad ska organisationen göra långsiktigt för att undvika liknande kriser.
Se upp för: Att upprepa dina misstag.
Steg 5. Kommunicera.
Gäller alla faser, och hela tiden. Var medveten om hur du kommunicerar, vilka medier du prioriteterar och vilka målgrupper som är viktigast att nå.
Källa: ”När drevet går – krishantering i praktiken”.
Boken finns sammanfattad i Chefboken, där vi sammanfattar de hetaste ledarskapsböckerna. Klicka här för att läsa mer eller prenumerera.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.