Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs retorikexpert Sofia Kacim ger sina bästa tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”

Vad ska man tänka på när det gäller intern kriskommunikation?

”Innan man börjar kommunicera ska man först och främst se till att samla fakta och få en klar bild av läget. Det är egentligen fyra saker du ska tänka på:

1.  Hur mycket vet vi och vad ska vi säga? 

Ta reda på så mycket information ni kan innan ni kommunicerar. Finns det nya direktiv eller ny information ni behöver förhålla er till? Se till att inför varje samlat informationtilfälle vara uppdaterad med den senaste informationen om ni på verkas av externa omständigheter.

2. Vad gäller för oss? Vem är det som ska kommunicera, är det chefen, eller behöver chefen ett team som hjälper till? Många delar som en chef hållit på med tidigare kanske får läggas åt sidan nu när mycket av tryggheten ligger i att bli informerad.

3. Det är viktigt att upprätthålla en kontinuerlig kommunikation. I det vanliga läget kanske du höll ett möte i veckan när du samlade alla – nu bör du öka den takten.

4. Se till att vara så transparent som möjligt. Ofta brukar ledning eller chef dela med sig så att det precis räcker. Nu gäller det att involvera medarbetarna och få dem att förstå att man gör det här tillsammans. Det är här som förtroendet för ledare testas.

Och en sak till: Om du är vd på ett större bolag, så har ju alla en närmsta chef att gå till. Se därför till att få ut ett call sheet eller kontaktuppgifter till den personen, så att medarbetaren kan höra av sig med senare frågor. Gör det lättare för dem att känna tillgängligheten.”

oro

Läs också: Så hanterar du din och dina medarbetares oro

Hur ska chefen göra för att inte piska upp panikkänslor?

 ”Återigen är det viktigt att ha den här tydliga planen och återkomma med information ofta. På samma sätt som när du håller en presentation, måste du vara beredd på motargument, i form av ifrågasättande frågor. Människor i kris ställer frågor i affekt, är arga, ledsna och upprörda. Man måste vara beredd på att människor kommer att ifrågasätta en mycket mer. Men ge dem framför allt möjlighet att ställa frågor, och ha inte en envägskommunikation – orka skapa en dialog.”

Vad ska man undvika i kommunikationen – vad är de största misstagen?

”Många tänker säkert att man ska gå in rakryggad och visa på stabilitet, jävlar anamma och högt förtroende. Men människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla. Bekräfta den, prata till dem, synliggör deras oro. Börja ödmjukt. På samma sätt som de flesta politiker gör innan de berättar om åtgärder – i första hand handlar ju detta varken om ekonomi eller åtgärder utan om människors hälsa. Var ödmjuk, visa den mänskliga sidan, samtidigt som du behåller handlingskraftigheten och det tydliga ledarskapet.” 

Finns det något annat man bör tänka på?

”Undvik att inte se oron. Inge förståelse för situationen, det gäller egentligen alltid. Här handlar det om en förståelse för att människor kommer vara rädda, för sin hälsa, för sitt jobb och för sin framtid. Som ledare måste man bredda sin acceptans för hur människor kommunicerar med en i ett sånt läge. Vissa kanske blir väldigt arga, eller upprörda. Ha i bakhuvudet att det är mänskliga reaktioner på en kris.”

varg_1800x1013
Nytt datum! 14 maj

Varg Gyllander: Krishantering för chefer

En olycka, en granskning eller ett ödesdigert misstag – hur rustad är din organisation för att hantera en kris? Stockholmspolisens fd. presschef Varg Gyllander ger dig verktygen för att förebygga, hantera och klara en kris.

Relaterade artiklar

chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.

Collage: Petronella Barvaeus är digital strateg. Bild på hur verktyget Ideahunt ser ut.
Kommunikation

7 digitala verktyg du behöver – för att jobba hemifrån

Fler än någonsin jobbar just nu hemma på många arbetsplatser, och plötsligt behöver vi sköta alla våra uppgifter på distans – från möten till workshops och skapandet av affärsplaner. Här är de digitala verktyg du behöver för att lyckas.
Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin
Kommunikation

Linkedin-chefens 11 tips: Så lyckas du med möten på distans – i coronatider

Från och med i morgon kommer alla medarbetare på Linkedin i Stockholm att jobba hemifrån på grund av coronakrisen. Här är Nordenchefen Lisa Gunnarssons 8 bästa tips för distansjobb och virtuella möten. 
Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

karinzingmark
Kommunikation

Karin Zingmark: ”Bjud in medarbetarna på förändringsresan”

I Maxa modet skriver Karin Zingmark om hur tillit och öppen kommunikation skapar mod och framgång – allt för att hantera det snabba tempot och alla förändringar.