Bild på medarbetare som får vänförfrågan i sociala medier från sin chef

Experten: ”Inte okej med vänförfrågan från chefen”

Vänförfrågningar från chefen på sociala medier kan skapa osämja bland medarbetarna. Ledarskapsutvecklaren Anki Udd tipsar om hur du bör agera som ledare.

Ny teknik och sociala medier gör privatliv och jobb svårt att hålla isär jobb. Allt flyter ihop och många företag använder sociala medier för att marknadsföra sig själva. Både via organisationens egna kanaler, och de anställdas privata konton.

Men hur mycket ska och bör chefer och medarbetare dela med sig av sitt privatliv som ”vänner” på sociala medier?

”Är du chef avråder jag definitivt från att du själv tar initiativ till att bli vänner med dina medarbetare på sociala medier. De står i ett beroendeförhållande till dig och det är svårt att tacka nej, även om de skulle vilja”, säger Anki Udd, ledarskapsutvecklare på Ledarna.

En vänförfrågan från chefen kan uppfattas som påflugen – tänk en vänförfrågan från 53-årige vd:n Ove riktad mot nya praktikanten Elin, 19. Som chef riskerar du dessutom att skapa osämja om du bara gör dig till ”vän” med vissa anställda.

Handslag och uppvända handflator

Läs också: 5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Samtidigt är det skillnad mellan olika sociala medier. Medan Linkedin är uttalat professionellt och karriärinriktat, uppfattas Facebook av många som mer privat och en inte lika självklar mötesplats mellan kollegor.

”Om du själv väljer att tacka ja till att bli vän med dina medarbetare efter en förfrågan beror helt på hur du vill använda dig av dina sociala medier. Betraktar du det som ett yrkesmässigt verktyg och håller dig till det, så kan det vara helt okomplicerat.”

”Om du däremot blandar privat och yrkesmässigt innehåll bör du tänka till både en och två gånger”, säger Anki Udd och fortsätter:

”Utifrån ett medarbetarperspektiv så finns det sannolikt begränsningar i vad du vill att din chef ska veta om vad du gör på din fritid. Kanske inte just i stunden, men innehållet lever kvar. Så oavsett om du är medarbetare eller chef, bör du fundera över dina skäl till att vara vän på sociala medier och hur du vill använda plattformen.”

emoji

Läs också: Så blir dina mejl bättre – med emojis

poddpremia%cc%88r
Nytt avsnitt

Chef Dilemma

Hur löser Sveriges toppchefer tuffa dilemman? I senaste avsnittet möter Cissi Elwin Microsofts vd Hélène Barnekow. Finns där poddar finns.

Relaterade artiklar

Kikarsikte med fokus
Beslutsfattande

Från kaos till nyorientering – med tydliga vägar framåt

Arbetslivet fortsätter att präglas av covid 19-krisen även till hösten, med distansjobb och social distansering som det nya normala. Det visar en undersökning från Kairos Future.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
elisabethbackteman1800
Beslutsfattande

Hon är doldisen som leder regeringens krisgrupp

Elisabeth Backteman, 53, syns nästan aldrig på bild men har ett blytungt ansvar i Sveriges hantering av coronasmittan.
forsvarsmaktensocialstyrelsen
Beslutsfattande

Militärt ledarskap på Socialstyrelsen

Nu tar myndigheterna militärt ledarskap till hjälp i kampen mot den osynliga fienden coronaviruset. På Socialstyrelsen finns en särskild stab för krisledning där militär personal ingår.
Johan Szymanski, Brandkåren i Norra Dalarna
Beslutsfattande

Brandchefen inför skogsbrandssäsongen: ”Det kan bli riktigt illa”

Johan Szymanski är räddningschef för Brandkåren i norra Dalarna och har redan ryckt ut på flera skogsbränder. Nu stålsätter han sig inför en sommarsäsong med både torka och coronakris.
uppsagd
Beslutsfattande

Uppsägningar? Så gör du som chef

Är du tvingad att säga upp medarbetare på grund av coronakrisen? Risken är stor att du trampar snett och gör folk onödigt arga och besvikna. Här är 4 tips på hur du som chef bäst går till väga vid uppsägningar för att få ett bra avslut med dina medarbetare. 
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.