hallatal
FOTO: Gustaf Nilsson

Experten: 10 tips för att göra succé som talare

Är du obekväm på scenen? Här är den irländske retorikexperten David Nihills bästa tips för att lyckas med en presentation som chef. 

Som chef ingår det i ditt jobb att prata inför andra – oavsett om det är på en stor eller mindre scen. Fast precis som allt annat ger övning färdighet och är du ny i din roll kan det kännas skrämmande att hålla ett tal eller en presentation.

Under Web Summit i Lissabon, världens största tech-konferens, delade den erkända experten i retorik David Nihill med sig av sina bästa tips till chefer för att lyckas på scenen.

1) Börja med en story

Genom att sätta ditt budskap i ett sammanhang får du enklare med dig publiken. Kanske kan du koppla det du ska prata om till en självupplevd händelse eller din egen personliga historia. Håll dig kort för att inte förlora åhörarnas uppmärksamhet.

2) Håll på nyckelorden

Framför dig har du åhörare som försöker anteckna det du ska säga. Då är det viktigt att vänta med nyckelorden (alltså det viktigaste av du vill få fram) till i slutet. Det är nämligen mer troligt att dina åhörare minns det ordet om du sparar det till slutet av meningen.

3) Sätt introt

Dina första 30 sekunder på scen är viktiga. Det är då du kan fånga din publik. Öva därför på ditt intro och memorera det du ska säga om du är nervös.

4) Bryt mönster med 3-2-1–metoden

Vi människor har enkelt för att skapa mönster i det vi lyssnar på. Därför kan du använda dig av 3-2-1–metoden där du visar upp tre stycken exempel där det sista bryter mönster. Det kan bli humor eftersom det bryter ett förväntat mönster.

5) Låt någon annan presentera dig

Finns det möjlighet kan du låta någon annan berätta vem du är innan du kliver upp på scen. Det gör att du själv slipper göra en presentation över vad du gjort och varför du är där vilket annars kan kännas obekvämt.

6) Använd dig av en fysisk plats

För att du ska minnas vad du ska säga kan du skapa en berättelse i ditt huvud som utgår från en fysisk plats. Placera till exempel ut de olika delarna av din presentation i din bostad som du under talet vandrar omkring i för att komma vidare till nästa punkt.

talaeng

Läs också: 3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

7) Använd aldrig podiums

Du minns säkert talen från sovjetiska ledare på 70-talet där de stod bakom podiums. Där vill inte du hamna. För att åhörarna ska få förtroende för dig måste de se dig ordentligt. Att gömma sig ger motsatt effekt.

8) Vad gör du med händerna?

När vi står på en scen har vi en vana att fippla med händerna. Är vi dessutom nervösa är det lätt att visuellt forma händerna till en boll eller liknande. Försök använda ett levande kroppsspråk som är kopplat till det du pratar om (kolla in videon längre ner i texten!)

9) Benämn saker som händer i rummet

Går något fel: Benämn det! Om någon i publiken har somnat och du tar upp det avdramatiserar du situationen samt uppfattas som humoristiskt. Det lär definitivt göra publiken mer avslappnad.

10) Avsluta aldrig med frågor

”Frågorna tar vi på slutet!”. Du har säkert hört meningen i samband med scenframträdanden. Risken är dock stor att inga frågor kommer in och hela presentationen slutar i moll. Försök i stället att ta in frågor under presentationen och ha ett förutbestämt avslut.

robot-8

Läs också: Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

gustaf-2
webbredaktör/reporter
Sköter webben på Chef. Brinner för att fler unga chefer ska få chansen. Kommer ursprungligen från Norrbotten och spenderar min lediga tid med Djurgårdens IF.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
dissarpp1
Kommunikation

Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints

Är du en förespråkare av Powerpoint-presentationer?
tholin-henrik_sandstrom2
Annonssamarbete Chef + Simployer (Tholin & Larsson)

3 frågor som avslöjar hål i en kompetensstrategi

Kompetensbrist är en växande dold kostnad i svenska företag. Hög tid att skaffa kontroll över situationen. Att ställa tre frågor är en bra början
byajobb
Karriär

3 frågor du måste besvara – innan du säger upp dig

Sugen på en ny utmaning? Då finns det 3 viktiga frågor du bör ställa dig själv innan du tar steget fullt ut och går vidare i chefskarriären.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden