Duo granskar Silicon Valleys ledare i ny bok

Världens största företag samlade på en plats. Men var ligger egentligen Silicon Valley som fysisk plats och vilket inflytande har tech-bolagens ledare? Det ville journalisterna Karin Pettersson och Martin Gelin ta reda på i boken ”Internet är trasigt”.

Beslutsfattande
Publicerad

De kommer från två olika håll. Martin Gelin som journalist för DN i USA där han följt tech-bolagens framväxt på nära håll. Karin Pettersson som tidigare politisk chefredaktör på Aftonbladet och numera ansvarig för alla tredjepartsrelationer med digitala jättar som Facebook och Google inom Schibsted.

Nu har duon skrivit boken ”Internet är trasigt” för att kunna skildra vilket inflytande bolag som Facebook, Google, Twitter har – och vilka utmaningar dess grundare står inför framöver.

”Jag har funderat på polariseringen i politiken och hur det offentliga samtalet påverkats där sociala medier har en viktig roll. Jag och Martin ville genom att skriva boken ta reda på om det finns en gemensam nämnare med att demokratin försvagas i många länder”, säger Karin Pettersson.

Vad finns det för gemensam nämnare bland de tech-bolagens ledare?

”De är födda ur samma kultur. Den är stark elitistisk och det finns en vurm för ingenjörskonst. Juridikprofessorn och teknikhistorikern Tim Wu beskriver det som att de både vill rädda världen och samtidigt tjäna pengar, vilket ofta är en omöjlig ekvation. Detta samtidigt som många av cheferna i Silicon Valley känner ett förakt inför politik”.

Vad tror du det föraktet kommer ifrån?

”Att dessa företag snabbt blivit stora och framgångsrika, men att deras företag krockar med verkligheten. Till exempel hur man hanterar yttrandefriheten eller hur man bygger en demokrati. De kommer till en punkt där idéerna inte räcker till för att lösa problem som uppstår”, menar Karin Pettersson.

I boken nämns Twitter och dess grundare som ett exempel. Varför då?

”För att det är en plattform där kvinnor och minoriteter har svårt att befinna sig. Det är en extrem kultur med mycket hat i omlopp. Men samtidigt har man svårt att ta kritik och komma till rätta med problemen”.

Varför tror du att dessa ledare har svårt att ta åt sig av kritik?

”När det gäller Facebook har du en extrem framgångssaga med en relativt ung man där allt har gått bra. Med Mark Zuckerberg och Facebook har du ett av världshistoriens största företag, påhejad av investerare som fortsatt vill ha höga vinstmarginaler. Nu är företaget så stort att den här framgången och självtillräckligheten krockar med en komplicerad värld, som man påverkar och är en del av. Journalistprofessorn Jay Rosen säger i vår bok att Facebook saknar det förståelse för hur politik fungera, och jag tror det stämmer. Man tror sig sitta på alla svar och kommer dessutom ur en enorm framgång som gör det svårt att ta kritik”.

Om författarna:

Martin Gelin har arbetat som journalist i USA sedan 2001 och har de senaste åren tillbringat mycket tid i Silicon Valley. Han har en unik expertis när det gäller högerpopulismen i USA, och han har skrivit två uppmärksammade böcker om amerikansk politik, Det amerikanska löftet och den Augustprisnominerade Den amerikanska högern.

Karin Pettersson har lång erfarenhet från journalistik och politik i Sverige. Det senaste året har hon studerat på Harvard och MIT i USA, med särskilt fokus på populism, propaganda och högerextremismens framfart.

Boken ges ut av Natur & Kultur och släpptes till försäljning 4 oktober.

Det känns som det finns en rad motsägelser?

”Vi beskriver i boken att det är väldigt svårt att ens säga var Silicon Valley ligger. Det finns inget centrum eller torg att fysiskt möta på. Mycket händer inne företagen där utvecklingen drivs av personer som inte sällan har progressiva och fina värderingar. Men samtidigt tar de fram produkter som de förbjuder sina egna barn att använda, eftersom de är rädda för vad effekterna blir”.

”Lite ´Dina barn får gärna använda appen, men inte mina’”.

Vad vill ni uppnå med boken?

”Vi vill peka på att allt med internet blev inte så bra. Det finns risker hur det fungerar idag. Målet är att beskriva vilken enorm framväxt vissa tech-bolag haft på kort tid och vilka konsekvenserna är. Det vore bra med en diskussion där inte bara teknikintresserade deltog utan alla. För alla blir påverkade – vare sig man vill eller inte”.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden