De startade upp 400 praktikanter – helt digitalt

Coronakrisen tvingade Ericsson att ställa om – och jobbstarten för 400 praktikanter blev helt digital. ”Ändå blev upplevelsen bättre”, säger Anders Österlund, Head of Employer Branding and Employee Experience på  Ericsson i Sverige

Digital utveckling
Publicerad
Anders Österlund står utomhus och pratar i en mobiltelefon.

Inför varje sommar rekryterar Ericsson cirka 400 studenter från landets tekniska högskolor och universitet. En öppning till praktik och examensarbeten för studenterna, medan man från koncernens sida vill inspirera till fortsatt teknisk karriär och säkra branschens kompetensförsörjning.

Så kom coronakrisen. Frågan om distansarbete ställdes på sin spets. Skulle praktikantprogrammet gå att genomföra, trots den sociala distanseringen och nedstängningen av kontor? Är det verkligen möjligt att digitalt och utan fysiska möten skola in, handleda och knyta an till en så stor grupp samtidigt?

”Redan i mars förra året, när vi insåg att vårt dittillsvarande sätt att organisera programmet inte kommer att funka, gjorde vi ett stort omtag. Vi är ett digitalt företag, men hur bra är vi egentligen på att arbeta remote? De flesta av våra praktikanter hade redan skrivit på, och för oss var det upp till bevis. Våra handledare och chefer bestämde sig helt enkelt för att klara av det”, säger Anders Österlund som är ansvarig för arbetsgivarvarumärke och medarbetarupplevelse på Ericsson.

Hela praktikantupplevelsen, som i normala tider utöver själva jobbet omfattar allt från spontana möten vid kaffeautomaten till fritidens brännbollsturneringar och gemensamma utekvällar, fick överföras till skärmarnas mer tvådimensionella värld. Sedan alla praktikanter på ett coronasäkert vis hämtat ut varsin dator, var det dags att köra igång.

”Vi började med en gemensam onboarding, med filmer och presentationer som streamades hem till var och en från vår största sal i huvudkontoret i Kista. Tidigare somrar har ett par hundra praktikanter befunnit sig på plats som publik, medan övriga hängt med på distans från våra olika anläggningar ute i landet”, säger Anders Österlund och berättar om den obalans i kommunikationen som då kunnat uppstå.

”Det har varit lätt hänt att Stockholmspubliken tilltalats direkt, medan människor ute i landet fått en mer opersonlig upplevelse. Den här gången var villkoren lika för alla, vilket innebar en annan dynamik. Genomslaget blev fantastiskt, med kommunikation som nådde ut till var och en. Vi sammanförde mängder av deltagare, inklusive dem från Indien och andra håll ute i världen som ringde in och deltog direkt. Det blev en global känsla som jag faktiskt inte upplevt vid de här tillfällena tidigare”, säger Anders Österlund.

Inkludering är en väsentlig del i praktikantprogrammet, även under pandemin. Alla ska känna sig sedda, inkluderade och delaktiga i sin nya jobbmiljö, även när jobbet sker från vars och ens hem. En så kallad utmaning. Hur gör man?

”Det vi varit väldigt noga med, är att erbjuda aktiviteter som ger människor en chans att ingå i ett sammanhang – även när de jobbar på distans. Ingen ska behöva sitta hemma på kammaren och känna sig ofrivilligt ensam. Därför har vi under pandemin säkerställt ett brett digitalt program med roliga och intressanta programpunkter för våra praktikanter, med frågesporter och inspirationsföreläsningar om vitt skilda ämnen på lunchtid.”

Trots den sociala distanseringen och de övriga begränsningar som pandemin onekligen inneburit, kan Anders Österlund konstatera att nöjdheten hos den senaste kullen praktikanter är ovanligt stor.

”Ja, enligt utvärderingen ligger resultatet högt över förutvarande år, då det inte heller var lågt. Det gör mig övertygad om att vi verkligen fixar att arbeta remote”, säger Anders Österlund och fortsätter:

”Fysiska möten kommer att vara viktiga i framtiden också, men vi ska inte underskatta det digitala. Just valfriheten är viktig. Att distansarbete visar sig funka så bra tror jag är en ögonöppnare för alla chefer.”

Inkludering på distans – Anders Österlund tipsar

1. Beslutsamhet. Våra handledare och chefer bestämde sig helt enkelt för att klara det här.

2. Kommunikation. Gemensam och konsekvent information är väsentlig, med samma tilltal till alla.

3. Brett anslag. Säkerställ erbjudanden om aktiviteter som ger människor en chans att ingå i ett sammanhang – även när de jobbar på distans.

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden