Peter Antman
Foto Peter Antman

”Därför lade jag ner utvecklingssamtalen”

Teamen var självständiga. De styrde sin egen utveckling, satte egna mål och utvärderade sig själva varje vecka.

”Det blev konstigt att sitta en gång om året och bestämma vilka mål mina medarbetare skulle ha på lång sikt, när vi arbetade helt annorlunda i vardagen. Därför bestämde jag mig för att lägga ner utvecklingssamtalen.”

Så tänkte Peter Antman när han avvecklade ett av ledarskapets mest klassiska verktyg. Då var han utvecklingschef på mjukvaruföretaget Polypoly. I dag är han konsult.

På Polypoly arbetade man i så kallade agila team. Det är en vanlig metod inom mjukvaruföretag och innebär att teamen är självorganiserande och skapar den mjukvara som kunden vill ha. Chefens roll är inte att leda och fördela arbetet, utan att stötta teamet så att leveransen fungerar.

”Utvecklingssamtalen blev som människans svanskota. En del vi hade kvar i organisationen, trots att den inte fyllde någon funktion.”

Dialogen med medarbetarna hade han med mycket tätare mellanrum. I agila team ingår att man har ett ”retrospektiv” varje vecka. Det är ett samtal där man diskuterar vad som fungerat bra och dåligt den senaste veckan.

Dessutom hade Peter Antman teamsamtal med varje grupp en gång i månaden, där man pratade om livet i organisationen. Där kunde man ta upp frågor som rörde stämningen och arbetsmiljön.

Han satte dessutom upp färdigbokade tider en gång i månaden där medarbetarna kunde träffa honom för individuella samtal.

Ledarskapshandböcker brukar trycka på att man ska separera utvecklingssamtalet från lönesamtalet. Men Peter Antman gjorde på ett annat sätt.
”Lönesamtalet blev väldigt viktigt när jag tog bort utvecklingssamtalen. Då pratade vi om hur man arbetat under året, hur man låg till i sin grupp, hur mycket erfarenhet man hade och hur mycket ansvar man tog. Det låg sedan till grund för mitt löneförslag.”

Peter Antman menar att lönediskussionen blir annorlunda i en organisation där teamet i många fall är viktigare än individen.

”Jobbar man i grupp fokuserar man oftast på att man får en rättvis lön i förhållande till de andra i gruppen.”

En annan del som brukar komma upp i utvecklingssamtalet är kompetensutveckling. Där hade Peter Antman också en alternativ metod.
”Vi möjliggjorde för de anställda att själva ta tag i sin egen kompetensutveckling. Vi bestämde att fem procent av arbetstiden skulle läggas på det. Då fick man göra vad man ville för att stärka sin kompetens.”

Hur reagerade de anställda på att du tog bort utvecklingssamtalen?
”De reagerade inte alls. Och mina överordnade chefer reagerade inte heller nämnvärt. Det fanns en stor öppenhet i företaget för att göra experiment. Man fick stort förtroende när man ville prova nya saker. Det gällde även tankar kring ledarskapet.”

Går det att göra på samma sätt inom andra branscher?
”Om man upplever att det bara är en tom byråkratisk ceremoni, och inte tillför något värde, då tycker jag att man kan avveckla dem. Alla ska inte lägga ner utvecklingssamtalet, men man bör förändra det efter de behov som finns bland medarbetarna. ”

 

Här kan du se Peter Antmans föredrag om att lägga ner utvecklingssamtalen. 

Relaterade artiklar

gdpr_polis
Kommunikation

Ett år med GDPR – vad har hänt?

Den 25:e maj fyller 2018 års största snackis – den europeiska dataskyddslagen GDPR – ett år. De stränga lagkraven och höga bötessummorna förstörde nattsömnen för många chefer förra våren. Men vad har egentligen hänt sedan dess?
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.
telefon12
Kommunikation

Håller telefonsamtalet på att dö ut?

Ringer du allt färre samtal på jobbet? Du är inte ensam. Samtidigt som ringandet minskar på svenska arbetsplatser slår mobilsurfandet rekordnivåer.
framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

obekvam
Kommunikation

Socialt obekväm? 3 tips för att få flyt i samtalet

Som chef kan du ibland få kämpa för att få igång medarbetarsamtalet. Här ger Chefs expert i retorik, Sofia Kacim, råd om hur du lyckas.