and

Därför är de bästa ledarna ödmjuka

Altruism och omtanke är viktiga egenskaper för framtidens chefer, visar en ny studie.

Google är ett av flera företag som aktivt söker ödmjuka personer när de rekryterar, enligt en artikel i Harvard Business Review.

Google vill ha medarbetare som löser problem, men som också kan ta ett steg tillbaka och låta någon annan ta över en arbetsuppgift. Den egenskapen kallas ”intellektuell ödmukhet” i Googles värld.

En ny studie från den amerikanska organisationen Catalyst visar att ödmjukhet är en av fyra avgörande ledarskapsfaktorer för att skapa en arbetsmiljö där personer från olika kulturella bakgrunder känner sig inkluderade.

Med ödmjukt ledarskap menar Catalyst ett ledarskap där chefen:

  1. Tar åt sig av kritik och erkänner sina misstag
  2. Uppmuntrar sina medarbetare till lärande och utveckling
  3. Är modig och tar personliga risker för att uppnå resultat
  4. Låter medarbetarna ta ansvar för sina resultat

Medarbetarna som hade en altruistisk och ödmjuk chef var också mer innovativa och kom med fler förslag på hur man kunde förbättra verksamheten och produkterna.

De var också mer benägna att göra arbetsuppgifter som låg utanför deras område, som att täcka upp för en kollega när hon eller han var sjuk.

Läs också: The Best Leaders Are Humble Leaders (Harvard Business Review)

Läs också: Inclusive leadership : The view from six countries (catalyst.org)

Relaterade artiklar

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Att snabbt kunna hjälpa till i coronakrisen, bland annat med att paketera handsprit, ökade engagemanget hos medarbetare, menar Anna-Lena Strömsten på Scania.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

”Att hjälpa till finns i Scanias DNA”

En tvärnit i verksamheten startade en positiv kedjereaktion hos Scania. Att hjälpa till under pandemin har gett både ett innovationslyft och ny stolthet. ”Jag ser en nytändning hos medarbetarna”, säger Anna-Lena Strömsten, Head of People Development, hos lastbilstillverkaren.
janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: ”3 ledarfokus gör Sverige världsbäst”

Fokusera rätt – och få ett vinnande lag. ”Jag är helt övertygad om att de sakerna vi jobbar med i landslaget går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
employer
Hållbarhet

Employer branding – nödvändigt eller flummigt?

UNDERSÖKNING: Två femtedelar menar att varumärkesarbetet är för ytligt och flummigt. Hög tid att hitta smartare arbetssätt, menar experter.

Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video:

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken.