En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

När du använder vissa ord och fraser går medarbetarnas puls upp rejält. Störst reaktion orsakar ”Vi måste prata”. Det höjer pulsen med hela 84 procent. Sedan kommer frågan om att hålla en presentation, som skickar upp hjärtslagen med 79 procent. Andra fraser som orsakar höjd puls hos medarbetarna är ”Bara få det gjort” och ”Har du sett det brådskande/viktiga mejlet?”

Det är The Knowledge Academy som låtit 800 medarbetare bära pulsmätare under sex veckor för att registrera resultatet. Så nu vet du varför du får en så stark reaktion på en så enkel apropå som ”Vi måste prata”. Kanske bör du göra som redaktionschefen på Chef, när det är motiverat, lägga till: ”Det är inget farligt”.

 

Fras, genomsnittlig puls och ökning                                                                                   

1. ”Vi måste prata” – genomsnittlig puls 147 bmp (ökning med 84%)
2. ”Kan du göra en dragning för oss?” – puls 143 bmp (ökning 79%)
3. ”Kan du dela med dig av det du kommit fram till på mötet idag?” – puls 138 bmp (ökning 64 %)
4. ”Bara få det gjort” – puls 131 bmp (ökning 63 %)
5. ”Har du sett det viktiga mejlet?” – puls 130 bmp (ökning 63 %)
6. ”Det har kommit till min vetskap…” – puls 127 bmp (ökning 59 %)
7. ”Har du gjort X än?” – puls 123 bmp (ökning 54 %)
8. ”Hur tror du att det går? – puls 118 bmp (ökning 48%)

 

mindfulness-kommunikation

Läs också: Bättre relationer med 'mindfulla' samtal

karriarrr

Läs också: Så skapar du bättre relationer på jobbet – 3 tips

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

moln
Kommunikation

Mer rörlighet kräver nytt ledarskap

Rörlighet är ett viktigt inslag i det nya digitala arbetslivet. En ny undersökning visar att det dessutom gör oss gladare. Men det kräver sin ledare, som kan sätta gränser, leda på distans och våga släppa sina medarbetare.
mellanchef
Kommunikation

”Alla är vi mellanchefer”

Vem hamnar ständigt i kläm och vems förutsättningar ändras hela tiden? I sin nya bok sjunger Helena Källerman mellanchefens lov. Uppdrag mellanchef heter den.
presentation
Beslutsfattande

Round Robin-metoden: Brainstorming på ett helt nytt sätt

Fungerar brainstormingen dåligt? Engagerar sig inte alla i samtalet? Testa Round Robin-metoden och se resultat direkt.
pfizer_malin-parkler01
Kommunikation

Internt bollplank får fart på förslag

Avdelningen på Pfizer hade skurits ner till hälften. Många var osäkra i sina nya roller. Affärsområdesdirektör Malin Parkler startade ett internt råd av medarbetare för att fånga in åsikter och få tips på förbättringar.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

vdtwitter-2
Kommunikation

Ont om vd:ar på Twitter

Är du vd och twittrar? Inte? Det borde du göra. Det säger Jan Dinkelspiel, landschef på Nordnet och initiativtagare till hashtaggen #vdtwitter.