Chefakademins hemvändarpar valde livskvalitet i Norrbotten

Livskraftig lokal närvaro behöver – för att låna ett militärt uttryck – ”kängor på marken”. När Chefakademin tar steget in i den norrländska industriboomen är det två par kängor som representerar bolaget på plats – och de står på samma hallmatta. Martin Lindholm, försäljningschef, och Malin Karlsson, digital marknadskoordinator, fann nämligen kärleken på jobbet. Och ett rikare liv – i Piteå.

Malin Karlsson och Martin Lindholm
Malin Karlsson och Martin Lindholm på plats i Norrbotten. Foto: Privat.

”Det vi vill göra skulle inte gå utan lokal förankring”, slår Chefakademins försäljningschef – tillika Pitebo – Martin Lindholm fast. ”Och så tror jag det är på alla lokala marknader i Sverige. Man håller ju ihop i glesbygd på något sätt, stöttar sina lokala entreprenörer. Här uppe köper vi Norrmejeriers mjölk även om den kostar mer än konkurrenterna på hyllan.”

”Det blir också mer relationellt, där personer blir varumärken kanske ännu mer än företagets varumärke – du tycker om mig, jag tycker om dig, vi gör affärer för att vi litar på varandra. Vi ser ju många företag som säger att de är här, men de är inte riktigt här. Du behöver ju ha en fysisk person, och helst din logga på Storgatan i någon av städerna här uppe”, säger Martin.

Malin, Martin och sonen Alvar uppskattar naturupplevelserna i norr.

För paret Karlsson-Lindholm uppstod tycke på Mgruppens (nu Chefakademin) kontor i Stockholm. När två så småningom blev tre började innerstadslägenheten kännas trång, och pandemin väckte tankar om husköp. Blicken sökte sig till Malins hemstad Piteå.

”Vi hade ett ganska stressigt liv i stan”, berättar Martin, som är infödd stockholmare. ”Jag började väl själv drömma mig bort till ett bättre liv, med mer kvalitet. Och jag har alltid trivts här uppe, jag gillar natur och att åka skidor.”

Martin lyfter också fram kulturen, och charmen i det lilla. Han jämför med hur det känns att resa till södra Europa, på det sätt som man pratar med sina grannar och lär känna folk i mataffären – något som känns desto svårare i Stockholm.

”Jag är en klassisk nollåtta, men jag har alltid känt mig väldigt öppen här uppe och väldigt mycket mig själv”, säger Martin. ”Det är lätt att bygga relationer och nätverk, och jag tycker det finns ett intresse också – inte minst för det vi på Chefakademin gör som bolag, man märker ju att det här med ledarskap är något som behövs.”

Men det var inte bara naturliv, förmånliga villapriser och bra skolor som lockade med Norrbotten – Martin framhåller också framtidsaspekten, den stora omvandling som är på gång i regionen.

”Man får vara med om någonting som ändå är ganska unikt på global nivå. Man kan säga att man var med här när det startade. Så det är också professionellt. Jag hade nog inte flyttat upp om jag inte kände att det fanns en plats för mig här. Jag jobbar ju på Chefakademin och vill fortsätta göra det. Jag tror att det är här jag kommer vara länge, och hjälpa chefer och ledare att bli bättre – bättre människor, och bättre på att driva organisationer.”

Framtidsaspekten är påtagligt närvarande för Malin och Martin – när vi når dem för ett videosamtal har paret precis stannat för rast på vägen mellan hemmet och BB i Skellefteå. Dags att åka vidare. Ett nytt kapitel börjar, inte bara för Chefakademin i norr.

Till vintern är Chefakademi-familjen fyra runt brasan.