Chefakademin / Alla ledarskapsutbildningar / Att leda i hybridmiljö

Att leda i hybridmiljö

Med upprinnelse i pandemin har våra vanor för var och hur vi arbetar förändrats radikalt. Kontorets funktion möter nya önskemål och digitala verktyg möjliggör nya sätt att samverka och föra samman. 

Det medför både möjligheter och utmaningar för ledare, team och verksamheten som helhet. Den ökade andelen digitala eller hybrida möten skapar naturligt ett större avstånd mellan människor och riskerar att försvåra vår kommunikation, interaktion och känsla av tillhörighet. 

Samtidigt möjliggör digitala verktyg snabb interaktion, asynkront (icke tidsbundet) samarbete och att jobba distribuerat. Är vi rustade för att leda i en ny miljö på ett nytt sätt? Vilka nya förmågor krävs? 

Tre personer sitter på rad vid ett bord med laptop

Har du vad som krävs för att leda hybridteam?

Testa din förmåga! 

Svara på 20 enkla frågor om din förmåga att leda i hybridmiljö, samt era gemensamma rutiner kring arbetssätt.
 
Du får en rapport med dina styrkor och utmaningar samt tips om vilka områden ni kan utveckla mer. 

Det är helt kostnadsfritt och du får resultatet direkt!


Det hybrida arbetslivet – en revolution?

Vi tror att den variation vi kallar “hybridarbete” är en del av en större revolution inom arbetslivet, och att det innefattar djupgående aspekter långt utöver att våra möten har blivit annorlunda. Våra nya mönster i hybridmiljön påverkar till exempel möjligheter till delaktighet, kreativitet, innovation och i förlängningen även konkurrenskraft.

Vad kan du som ledare göra för att möta upp? Hur driver du dialogen med dina medarbetare eller din organisation? Hur kan ni anpassa ert arbetssätt för att överbrygga utmaningar och ta tillvara på fördelarna med hybridarbetet? Hur behöver du som ledare utvecklas för att möta de nya förutsättningarna? Dessa och andra frågor besvaras i distansutbildningen för hybridledare.

Målsättning med utbildningen

Målet med utbildningen är att:

  • Skapa ökad förståelse för distans- och hybridmiljöns utmaningar, och hur dessa påverkar välmående, samarbete och resultat.
  • Ge verktyg för att driva dialog på din arbetsplats om hur ni blir bättre på digital och hybrid samverkan.
  • Skapa struktur för att säkerställa dialog, relation och tillit.
  • Träna dina färdigheter i att skapa närhet även vid distans och anpassa ditt ledarskap utifrån miljö; på plats, distans och hybrid.
Frågor? Kontakta oss!

Innehåll

Introduktion hybridledarskap (halvdag)

  • Hybridledarskap – en del av en revolution (?)
  • Det nya ledarskapet – hur har behoven förändrats?
  • Att gå ifrån att leda i en traditionell miljö till digitalt/hybrid

Hur möter du en hybrid värld? (heldag)

  • Leda i komplexitet
  • Att verka för en lärande kultur
  • Hur startar du samtalen i din organisation?

Inre motivation och psykologisk trygghet (heldag)

  • Hur skapas engagemang och motivation?
  • Hur bygger du psykologisk trygghet och relationer i hybridmiljön?
  • Vad kan du som ledare göra för att skapa goda förutsättningar?

Facilitera möten och workshops (halvdag) 

  • Hur organiserar vi hybrida möten?
  • Hur skapar vi möten med hög interaktion och variation?
  • Kollektiv intelligens – hur samverkar vi?
Frågor? Kontakta oss!

Komplettera med coachingsamtal!

Du kan som tillval till utbildningen välja att fortsätta din utvecklingsresa med personligt stöd av våra handplockade ledarcoacher. En serie om 3, 6 eller 10 samtal kan bokas antingen separat eller i samband med att du anmäler dig till utbildningen.

Läs mer

utbildare

Peter Alkeryd & Karolin Sandin

Peter Alkeryd har erfarenhet av både ledande befattning i rollen som vd, och som konsult och coach inom ledarskap och förändringsarbete. De senaste åren har Peter utforskat det digitala samarbetet i distans- och hybridteam.

Med mångårig bakgrund som coach (ICF-PCC) och facilitator har Peter ett starkt kunnande inom färdigheter som skapar stor skillnad i den digitala eller hybrida miljön. Bland annat hur man leder med en coachande attityd, faciliterar möten, skapar involvering, engagemang och får alla att bidra.

Peter tillför ny kunskap kring att leda och driva utforskande för att skapa nya perspektiv och möjligheter till förändring.

Karolin Sandin är en nyfiken och erfaren ledare med passion för lärande och utveckling. Hon har en bakgrund som marknadschef och enhetschef inom privat och offentlig förvaltning. Hennes värdeord är välmående, hållbarhet och innovation.

Karolin driver idag eget företag som konsult inom bland annat projekt- och förändringsledning för organisationer som vill gå mot ett mer agilt och progressivt arbetssätt.

”Under de senaste åren har vi utforskat effekterna för oss som individer och team i en distans- och hybridmiljö. Vårt fokus som utbildare är att inspirera deltagarna till att utveckla sitt ledarskap för att bli mer samskapande, förbättra samarbetet och navigera framgångsrikt i denna komplexa och spännande kontext. Vi ser fram emot att välkomna er till utbildningen och att utforska hybridledarskapets utmaningar och möjligheter tillsammans med oss”

Karin Zingmark

Gästföreläsare

Karin Zingmark

Karin Zingmark är utsedd som en av Sveriges 100 mest populära talare fyra år i rad samt nominerades som Årets Talare 2019 av Talarforum. Hon inspirerar, engagerar, entusiasmerar och ger konkreta tips inom ledarskap och kommunikation i en uppkopplad värld.

Karin gästar utbildningen och delar med sig av sin långa erfarenhet av förändringsledning och kommunikation från ledande roller i olika branscher, senast i rollen som marknadschef på Microsoft i Sverige där hon fick praktisk erfarenhet av att leda team i en hybrid arbetsmiljö.

Hon är författare till två böcker, debutboken Maxa snacket (Liber 2017), som inspirerar på temat digital kommunikation och kommunikativt ledarskap och uppföljaren Maxa modet (Liber 2020) som handlar om att driva förändring genom tillit och kommunikation. Karin är aktiv i en rad olika styrelser, är certifierad facilitator av Hyper Island och har en certifiering i neuroledarskap från the Neuroleadership Institute. Hon är dessutom samarbetspartner till Duke Corporate Education, rankade topp tre globalt av Financial Times inom området ledarskapsutveckling. 

Frågor kring utbildningen? Vi hjälper dig!

Har du funderingar eller vill få hjälp med bokning? Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss så snart vi kan! Du är också varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-731 41 51.

*” anger obligatoriska fält

Namn:*
*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.