Sluta vara offer för organisatorisk dumhet

Överlista tidstjuvar, hitta ut ur rapporteringsträsket, sluta springa på alla bollar och lägg fulltecknade möteskalendrar bakom er. Visst låter det härligt! Men hur skulle det kunna gå till? Hur kan chefer göra upp med otympliga processer och tröga strukturer på arbetsplatsen och frigöra tid och fokus för kärnverksamheten?

Chefakademins Cissi Elwin möter professor Mats Alvesson, som har skrivit flera böcker om det han kallar för ”funktionell dumhet”.

Med i samtalet är också produktionsdirektör Caroline Hällsjö Sander som har i uppdrag att effektivisera möten, rutiner och administration på Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm. Tillsammans ringar de in problem och ser på möjliga lösningar och goda exempel. Hur kan ledare jobba för smartare och bättre fungerande organisationer? Vem bestämmer vad som är dumt och vad som är smart i en organisation? Vilka regler, policies och processer är värdefulla, och vilka kan prioriteras ner?

Vi vet, du har antagligen administration att komma i kapp med. Men lägg det åt sidan i 45 minuter – och var med på det här webinaret i stället!

Gäster:

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor i företagsekonomi bland annat vid University of Bath. Han har skrivit flera böcker om det han kallar för ”funktionell dumhet”, nu senast Dumhetsbekämpning: Bättre organisationer och mer mening i arbetet.

Caroline Hällsjö Sander är överläkare och produktionsdirektör på Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm. Hon har i uppdrag att effektivisera möten, rutiner och administration för att få bort sjukhusets köer. På Karolinska har 700 chefer listat de värsta tidstjuvarna i vården.

Samtalet leds av Chefakademins vd Cissi Elwin.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.