chefalmedalenartikel

Chef i Almedalen 2016

Under Almedalsveckan 2016 anordnade Chef sju välbesökta seminarier tillsammans med flera spännande samarbetspartners.

Digitalisering, hotet från Ryssland – och ledarskap. Det var några av de mest brännande frågorna under Almedalsveckan 2016, av det digra seminarieprogrammet att döma.

Mitt bland de minglande politikerna, näringslivstopparna och samhällsengagerade idealisterna – ett stenkast från Donners plats – anordnade Chef sju seminarier om ledarskapets förändringskraft, tillsammans med sex olika samarbetspartners.

Nedan följer en kort summering för dig som inte var på plats under tisdagen och onsdagens program.

320x240_loggolimpa

Chefs samarbetspartners under Almedalen 2016.

Tisdagens eftermiddagsprogram inleddes av chefsorganisationen Ledarna, som anordnade ett välbesökt seminarium med rubriken ”Ovanligt bra chefer sökes – hur får vi bättre mångfald i Sveriges chefskår?” (ladda ned rapporten här).

tis_almedalen_ledarna

I panelen satt Behrang Miri, samhällsdebattör, Katarina Önell, Diversity Charter, Annika Elias, förbundsordförande, Per Grankvist, samtidsanalytiker, Maria Johansson, ordförande LikaUnika. Pia Sehm var moderator.

Annika Elias, förbundsordförande Ledarna inledde med att konstatera att många grupper i samhället är underrepresenterade i chefskåren, trots att Sverige behöver 125 000 nya chefer. Hur ska vi göra för att öka mångfalden i chefskåren i Sverige?

Rapporten som Ledarna tagit fram visar på vikten av att bredda bilden av vem som och kan och vill bli chef. Under seminariet diskuterades rapporten och hur behovet av att jobba aktivt med mångfald i chefsrekryteringen.

Det handlar inte bara om chansen att ta tillvara den viktiga potential som olika grupper utgör, utan också om nya affärsmöjligheter och om att bli en attraktiv arbetsgivare, konstaterade panelen.

”Jag har aldrig hört om nån chef som fått sparken på grund av icke uppnådda jämställdhetsmål. För att något ska hända i den här frågan måste den ges dignitet av ledningen”, konstaterade Annika Elias. Hon uppmanade också organisationer att räkna hur det faktiskt ser ut i deras organisationer.

tis_almedalen_amendo

I panelen: Lisa Gunnarsson, Norden-chef Linkedin, Rikard Josefson, vd Länsförsäkringar bank, Ingalill Holmberg, professor Handelshögskolan i Stockholm, Christofer Seward, Interim Management, Amendo Bemanning & Rekrytering AB. Katarina Önell från TNS Sifo presenterade färska siffror om läget på svenska arbetsmarknaden.

Strax därefter var det dags att diskutera den nya, så kallade ”gig-ekonomin”. I samarbete med Amendo Bemanning & Rekrytering anordnade Chef ett seminarium med rubriken ”Snabbrörlig, tillfällig och lojal – nya flexibla arbetslivet ställer höga krav på cheferna”.

Hur kan verksamheter bäst dra nytta av det nya flexibla arbetslivet, där allt fler är konsulter, inhyrda eller vikarier, och vilka är fallgroparna? TNS Sifo presenterade nya siffror,till exempel att 40 procent av Sveriges chefer uppger att deras organisationer har använt en interimschef de senaste tre åren. En bild som bekräftades av Christofer Seward, Interim Management, Amendo.

Utgångspunkten i diskussionen var att digitaliseringen driver på förändringar i affärsmodeller och arbetssätt. Detta ställer stora krav på flexibiliteten hos organisationerna. Den föränderliga verkligheten pareras av verksamheter där timanställda och tillsvidareanställda samsas med egna konsulter och inhyrda.

Utmaningen blir att i denna snabbrörliga miljö skapa ett klimat som främjar utveckling, innovation och välbefinnande hos personalen, konstaterade panelen.

”Det här är bara början. Vi kommer ha många fler anställningsformer framöver”, konstaterade Ingalill Holmberg, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, innan panelen diskuterade hur organisationernas själ och syfte ska förädlas om både chefer och medarbetare är tillfälliga.

Slutsats? Den så kallade gig-ekonomin är inte farlig utan av nytta för företag och utveckling – men man måste undvika de negativa effekterna.

tis_almedalen_level21

I panelen: Jan Moström, vd LKAB, David Cronström, senior innovation portfolio director, Electrolux, Lisa Lindström, VD och grundare Doberman samt medlem i regeringens advisory board för nyindustrialisering, Eva Lindström, statssekreterare Näringsdepartementet, Beatrice Björk, vice vd Level 21.

I samarbete med Level 21 anordnade Chef ett seminarium med rubriken ”Så kan svensk industri vara med och skapa disruptiva förändringar”.

Om industrin ska lyckas med de disruptiva förändringar som krävs för att Sverige ska hävda sig globalt i en allt mer digitaliserad värld behövs ett nytt ledarskap. Under seminariet diskuterade forskare, experter och industriföreträdare hur vi kan skapa omvälvande förändringar i affärsmodeller och arbetssätt.

Svensk industri har länge fokuserat på kostnadseffektiviseringar. Men för att åstadkomma digitala förändringar krävs mer av såväl innovation som genomförandekraft, konstaterade panelen.

Vi måste skapa organisationer som utgår från kundvärdet och skippa stuprör, stelbenta processer och målstyrning. För att skapa verklig innovation behöver strategierna bli konkreta och medarbetarna jobba över gränserna i tvärfunktionella team, sade Beatrice Björk, vice vd på Level 21.

Lisa Lindström, vd på designbyrån Doberman och avgående ”industrikansler” till regeringen, höll med:

”Hemligheten är att snabbt kunna agera på kundinsikt. Den traditionella vägen tar alldeles för lång tid.”

Företrädarna från industribolagen LKAB och Electrolux höll med, men konstaterade också att ledtiderna ofta är långa och processerna trögrörliga, vilket utgör ett hinder för innovationsarbetet.

tis_almedalen_hypergene

I panelen: Camilla Larsson, ekonomichef IF Elfsborg, Martin Carlsson Wall, associate professor Handelshögskolan i Stockholm, Cissi Elwin, publisher Chef, Ricky Strandberg, ordförande Sponsrings- och eventföreningen, Jörgen Lindgren, vd Swedish Hockey Leauge. Moderator: Robin Askelöf, marknadschef Hypergene.

Tisdagens sista seminarium arrangerades i samarbete med Hypergene och hade rubriken ”Elitidrott, forskning och näringsliv – att förändra och professionalisera en bransch”.

Robin Askelöf på Hypergene inledde med att konstatera att elitidrott sällan förknippas med talangsatsningar på sportkontoret eller styrning som vässar verksamheten. Detta vill dock Handelshögskolan i Stockholm förändra i grunden. I seminariet diskuterades hur svensk elitidrott nu professionaliseras – något alla förändringssugna chefer kan inspireras och lära av.

Handelshögskolan i Stockholm har bildat ett ”Center for Sports and Business” där forskning och praktik förenas i en strävan att professionalisera svensk elitidrott. Martin Carlsson Wall, som ansvarar för projektet, poängterade att det är viktigt att se till systemaspekten, både på förbunds-klubb- och individnivå. Han presenterade en matris som förklarar detta:

CmnF4doXEAEi6ud.jpg-large

Ökad kompetens i organisationen, tydliga processer och vassa systemverktyg är tre nycklar för att driva framgångsrik förändring, oavsett typ av verksamhet, konstaterade Robin Askelöf på Hypergene.

Andra paneldeltagare fyllde i – bland annat följde en intressant diskussion om hur sportklubbar hittar den optimala balansen mellan att vara ideell och kommersiell.

Onsdagens program:

ons_almedalen_ledarna

I panelen: Niclas Lindahl, Biträdande förhandlingschef at SKL, Lena Byström, gruppchef på arbetsplats- och avtalsenheten Kommunal, Johan Mann, Förhandlingschef, Vårdföretagarna, Annika Elias, ordförande Ledarna, Anna Thoursie, chefsekonom, Ledarna, Kristina Thomasson, Sjuksköterska, Hattstugan Vård och Utbildning AB, Pia Sehm (moderator).

Behöver vi högre lönespridning i välfärden? Denna viktiga fråga stod i centrum för onsdagens första seminarium på Chef-scenen, som presenterades av chefsorganisationen Ledarna.

Bakgrunden till seminariet var faktumet att Sverige har enorma utmaningar i rekryteringen till vård, skola och omsorg: Fram till 2023 kan välfärdssektorn behöva anställa cirka en halv miljon medarbetare, enligt SKL.

Varför lider just dessa sektorer av ständig bemanningskris? Sveriges chefer måste kunna använda lönen som ett styrverktyg för att motivera medarbetarna och skapa framgångsrika verksamheter, hävdar Ledarna.

Anna Thoursie, chefsekonom Ledarna inledde seminariet med att presentera Lönekarriärrapporten 2016 (nedladdningsbar länk här).

Den låga lönespridningen i kvinnodominerade yrken innebär kraftiga begränsningar i chefers möjligheter att leda med lönen som verktyg, hävdade hon.

Oberoende av hur skicklig och motiverad man är på dessa jobb, kommer man inte att kunna höja sin lön särskilt mycket under ett helt yrkesliv. Detta är inte bara en överlevnadsfråga för rekryteringen till vård, skola och omsorg, utan också en jämställdhetsfråga, konstaterade panelen.

ons_almedalen_bliwa

I panelen: Julia Grosse, fil. dr, tidigare Ersta Sköndal högskola och Stockholms universitet, expert på tillit i sociala system., Mikael Ahlström, internationell talare och global entreprenör. Ägare och VD på Sprout Park, Britny, The Park. Delägare Hyper Island & SUP46, Daniel Ewerman, VD och grundare Transformator, Nicklas Wigren, CFO, Bliwa.

Strax därefter intogs scenen av en namnkunnig panel som diskuterade under rubriken ”Från misstro till tillit. Är digitalisering vägen till försäkringar som ger verklig trygghet?” Seminariet anordnades i samarbete med försäkringsbolaget Bliwa.

Johan Gunnarsson och Fanny Hellsing på Bliwa inledde seminariet med att berätta att många har svårt att uppleva trygghet i det offentliga och privata ”välfärdsnätet”, när informationen är obegriplig och kommer från en mängd olika aktörer. Bliwa har sammanfattat problematiken i modellen ”Tillitstrappan”:

Cmrwn9gWEAAS5Z7.jpg-large

Vid seminariet diskuterade panelen hur digital teknik, i kombination med kundinsikter och begriplig kommunikation, kan hjälpa till att skapa trygghet.

Daniel Ewerman, vd Transformator hävdade att en förutsättning för att lyckas med detta är att försäkringsbranschen lyckas vända upp och ned på hela bilden av ledning:

”Det här är en existentiell fråga för chefer. Man behöver inse att ‘jag är inte expert, kunden är expert’. Det är svårare än vad man kan tro”.

Nicklas Wigren, CFO berättade att Bliwa satsar mycket på att omsätta kunddialog i experiment:

”Digitala tekniken ger oss möjlighet att möta kunden när kunden vill, när kunden är mottaglig.”

ons_almedalen_badenoch_clark

I panelen: Anna Dyhre, föreläsare och expert på employer branding, Ilona Ormgets, Sverigechef Badenoch & Clark, Kristina Langhammer, fil.dr. psykologi, som forskat om rekrytering och urval på Stockholms universitet, Acceptus AB, Linnea Sjödin, vikarierande koncernchef på Adecco sommaren 2016.

Onsdagens sista seminariepunkt anordnades i samarbete med Badenoch & Clark, en ny del av Adecco Group som lanserades i samband med seminariet. Rubriken var ”Nya sätt att identifiera talang – kritiskt för konkurrenskraft”.

Utgångspunkten för seminariet var att det har blivit allt svårare att identifiera rätt talanger. Forskning, som Kristina Langhammer redogjorde för, visar att det gamla sättet med CV och personliga intervjuer inte håller måttet:

”I 100 år har vi vetat att vi har fantastiska verktyg för rekr., ändå förlitar vi oss på magkänsla”, konstaterade hon.

Vilken roll får algoritmer och dataanalys i framtidens rekrytering? Panelen diskuterade trender inom employer branding och hur digitala verktyg kan användas för en mer träffsäker och ur mångfaldssynpunkt, rättvis rekrytering.

”Det är viktigt att lägga mycket tid på kriterierna och sedan använda tester vid urval”, sammanfattade Ilona Ormgets, Sverigechef Badenoch & Clark.

Relaterade artiklar

rocket
Jobba på Chef

Chefakademin söker Teamledare för utbildnings­avdelningen

Kom och jobba med oss! Chefakademin söker nu en teamledare med uppdraget att leda utvecklingen för att skapa ett gemensamt administrativt arbetssätt. Vi vill erbjuda en ännu bättre kundupplevelse och samtidigt jobba smartare, med fullt stöd i digitaliseringens möjligheter.
Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

Nisha Besara.
Chefakademin

Hon blir ny chefredaktör på Chef

I januari tillträder den välkända publicisten Nisha Besara som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Chef, Nordens största ledarskapstidning på papper och webb. Nisha Besara efterträder Cissi Elwin, som får en renodlad vd-roll i det nybildade bolaget Chefakademin.

kia_orback_pettersson1
Om Chefakademin

Toppstyrelse klar till Chefakademin

Det nystartade bolaget Chefakademin, där mediabolaget Chef och utbildningsbolaget Mgruppen gått samman, har i ett slag blivit dominerande på marknaden för Chef och Ledarskapsutbildningar. Nu rekryterar man en ny styrelse med imponerande tyngd.
webbkurs_gdpr_1800
Om Chefakademin

Information för dig som är kund hos Chef

Mediebolaget Chef Stockholm AB och utbildningsbolaget Mgruppen kommer att gå samman under namnet Chefakademin.  Denna information berör samtliga personer som är registrerade kunder hos Chef.
Cissi Elwin, programledare för Chef Dilemma
Om Chefakademin

Succé-podden Chef Dilemma når 100 000 lyssningar

Chefs ledarskapspodd Chef Dilemma gör succé. Nu har mer än 100 000 lyssnat på hur svenska toppchefer löser sina ledarskapsutmaningar.
I år kan arbetsgivare vara extra generösa vid jul, tipsar Helena Törnell på Delicard. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Delicard

Därför blir årets företagsjulklapp extra generös

Mycket pekar mot att det blir en generös jul på svenska arbetsplatser i år. Med rekordutrymme för skattefria julgåvor kan arbetsgivare slå på stort. ”Vi hjälper chefen att bli tomtehjälte”, säger Helena Törnell på Delicard.
Cissi Elwin är chefredaktör och vd för Chef.
Om Chefakademin

Chef och Mgruppen går ihop i nytt bolag – Chefakademin

Nu går mediebolaget Chef och det anrika utbildningsbolaget Mgruppen Svenska Managementgruppen samman under namnet Chefakademin.