Chef testar Swedavias vd Torborg Chetkovich
Hon har ett driv som få, trivs med förändring och högt tempo, Torborg Chetkovich, koncernchef för Swedavia, dit bland annat Arlanda hör. Detta delar medarbetarna i två läger — de som motiveras av hennes höga krav och de som ängsligt duckar. Men så gott som alla är eniga om en sak: Flygplatschefen har problem att hantera sitt humör.
Kvällstidningarna skrek om ”snökaos” och i trängseln på ersättningsbussarna stod resenärerna och svor.
Den dramatiska vintern 2010 blev inte bara förödande för SJ, utan även för Stockholms tunnelbana. Under ett dygn stängdes all deras trafik som gick ovan jord. Mitt i alltihopa stod Torborg Chetkovich, vd för MTR, företaget som ansvarade för trafiken i tunnelbanan.
Hon var lugn.
”Hon behöll behärskningen, hon stressade inte upp sig. Jag tror att hon är som bäst då, när tempot är så där högt, när det händer saker, när hon får starta saker och vara entusiastisk”, säger en av dem som fanns vid hennes sida under de hektiska dagarna i början av 2010.
Bara några månader efter snökaoset i Stockholm slutade Torborg Chetkovich på MTR. Efter närmare tjugo år i den spårbundna kollektivtrafikens tjänst – först på SJ, sedan tunnelbanan i olika organisationer – blev hon vd och koncernchef på Swedavia, statens nystartade bolag som ansvarar för tio av Sveriges största flygplatser, däribland Arlanda, Bromma, Sturup och Landvetter.
När Chetkovich tillträdde i augusti 2010 var bolaget bara några månader gammalt, efter att flygplatsverksamheten hade separerats från Luftfartsverket.
I dag ansvarar hon för en verksamhet med 2 600 anställda. Att titulera henne Sveriges flygplatsdrottning är därmed knappast missvisande.
Det där lugnet i snökaoset är på ett sätt väldigt typiskt för Torborg Chetkovich. Hon drar igång saker, hon får saker att hända, hon trivs med många bollar i luften, hon är intuitiv och spontan.
Kombinera det med ett skarpt intellekt och en god analytisk förmåga så får du en ledare som trivs med förändring och högt tempo. Den röda tråden genom detta ledarskap kan sammanfattas i ett ord: driv.
Summa: 29/40
Ledarstil 3/5
Otroligt driven, nästan entreprenöriell, i sitt ledarskap. Resultatinriktad och fokuserad. Ständigt på väg framåt i en hastighet som ofta tar klivet över gränsen till otålighet. Trivs väldigt bra med förändring och är sämre på förvaltning.
Delegering 3/5
En naturlig, om än besvärlig, bieffekt av drivet är hennes svårighet att låta bli detaljstyrningen. Torborg Chetkovich delegerar gärna så länge hon upplever att den hon delegerar till är på rätt väg och kan leverera förväntat resultat. Men när tveksamheter uppstår är hon gärna inne och pillar.
Motivation 3/5
Är inspirerande i medgång; driven, kommunikativ och visionär, vilket får medarbetare och chefer att vilja följa henne. Är rak i sin feedback och kan uppmärksamma goda enskilda insatser i större sammanhang. När ilskan hålls tillbaka är hon glad och inspirerande. Har ett enastående personminne, vilket får medarbetare att känna sig sedda.
Konflikthantering 3/5
När hon väl tar tag i konflikterna är hon rak och tydlig. Hennes oförutsägbara humör gör att många konflikter aldrig bryter ut, utan ligger och pyr, vilket inte är någon långsiktigt positiv konflikthantering. Har ibland svårt att hantera sin ilska, vilket kan sprida rädsla. Är betydligt bättre på att hantera andras konflikter.
Kommunikation 5/5
En helt enastående talare, med förmåga att trollbinda nästan vilken publik som helst. Har enat Swedavia kring ett antal värdeord och kommunicerar med sina medarbetare via sin blogg på intranätet. Blir, lite paradoxalt nog, tydligare ju längre ut i organisationen man kommer.
Beslutsfattande 4/5
En beslutsför person som gärna frågar om råd, lyssnar och tar in information innan hon fattar beslut. Besluten uppfattas som raka och tydliga. Har tvingats fatta svåra beslut som krävt mycket mod.
Rekrytering 4/5
Är bra på att bygga team och att välja rätt medarbetare och chefer, vilket hon har fått visa på MTR och Swedavia, där mycket tid har ägnats åt att lägga strukturer och bygga upp organisationerna från grunden. Vill inte ha ja-sägare omkring sig och har fått organisationen att tänka på mångfald.
Personlighet 4/5
Torborg Chetkovich beskrivs som ett föredöme när det gäller balans mellan privat- och yrkesliv. Är gärna personlig i sin kommunikation med medarbetarna, som upplever henne nära på grund av hennes goda personminne.
Drivet är Torborg Chetkovichs välsignelse och förbannelse. Det är drivet som har tagit henne till tronen på Swedavias huvudkontor. Men det är också drivet som gör att hennes medarbetare ibland lite ängsligt duckar för henne. Såväl vänner som fiender påpekar att hon är krävande, att hon begär att omgivningen ska dela hennes driv, tempo och visioner.
I det höga tempot delegerar hon friskt, men när drivet är som störst kan hon inte motstå frestelsen att stoppa ner fingrarna i syltburken och börja peta i detaljerna.
”Det jag fick av henne var snarare att göra-listor än tydliga mål”, säger en chef på MTR.
”I stället för att diskutera de stora, övergripande viktiga frågorna, vilka mål ska vi jobba mot och vad ska arbetet syfta till, gav hon mig korta bollar. Det var jag inte van vid som chef”, säger samma person.
Varifrån kommer drivet? Inget kan riktigt svara på det. Men redan på 1990-talet gjorde sig Torborg Chetkovich känd som ”den som fick saker ur händerna”.
Då klev hon in, som nyutexaminerad civilekonom, på anrika Statens Järnvägar, där hon via en rad mellanchefspositioner fostrades i ledarskap.
SJ hade det vid den här tiden ganska tufft. Privatiseringen var på väg, men konkurrensen från andra färdmedel hade börjat göra sig påmind. Den gamla kolossen var i gungning.
Samtidigt rådde en uråldrig ledarfilosofi som inte var helt enkel att få grepp om. Organisationen var både kraftigt mansdominerad och hierarkisk och kärleken till tekniken stor.
”Hon var en tjej bland gubbarna i gamla dammiga korridorer. Jag vet inte om hon hade det så lätt alla gånger”, säger en kollega från den tiden.
I början gjorde hon inte mycket väsen av sig, men efter ett tag började Torborg Chetkovich ta mer plats. Snart gick ryktet om den beslutskraftiga norrländskan.
Resultatinriktad, fokuserad, men ändå mjuk till sitt sätt.
”Hon hade ett aldrig sinande engagemang för det hon gjorde. Man drogs med.
Hon hade lätt för att förklara saker så att de blev greppbara”, säger en chefskollega från 1990-talet.
I slutet av decenniet gick hon från SJ till Connex för att bli marknadschef för verksamheten i tunnelbanan, som Connex utförde på uppdrag av Storstockholms lokaltrafik. Då fick hon plötsligt 1 600 medarbetare under sig.
Hennes uppdrag var att få organisationen att skifta från produktfokus till kundfokus.
”I början var hon driven och väldigt kundinriktad, hon har starkt affärsfokus och driv. Det handlade om att bygga strukturen på ett bra sätt, så att kunden hamnade i fokus”, säger en chefskollega från Connex.
Åtta år in på 2000-talet gick hon från Connex till MTR, ett annat internationellt företag i tunnelbanebranschen.
Övergången var kontroversiell. Och blev dramatisk. Hennes forna arbetsgivare anklagade henne för att ha tagit med sig affärshemligheter till sitt nya jobb och polisanmälde. Även om utredningen lades ner satte den djupa spår i henne.
Men det var inte första gången som det stormade runt Torborg Chetkovich. Eller första gången hon blev föremål för juridisk granskning.
Som ansvarig för Connex Tunnelbanan avskedade hon en förtroendevald, Sekos klubbordförande, som ansågs ha hotat och betett sig illa mot medarbetare och chefer i företaget. Det gör henne näst intill unik på svensk arbetsmarknad.
Till slut hamnade ärendet i arbetsdom-stolen, som dömde till Connex fördel.
En sak som inte hör till hennes starka sidor är struktur.
”Vi kom aldrig till att ha ordning och reda på administrationen bakom företaget. När man hamnar i en sådan situation … hade hon varit den typen som är stark på administration så hade hon angripit arbetet på ett annat sätt”, säger en mellanchef från den tiden.
Likväl är hon saknad av många.
Och ja, under åren på tunnelbanan fick Torborg Chetkovich användning för en av sina styrkor: Hennes sätt att bemöta människor.
Hon kan ta alla, oavsett om de är vd, minister, tunnelbaneförare eller städare.
”Alla tycker om att prata med henne. Hon prioriterade att vara ute i verksamheten. Hon kunde komma ihåg namnet på en spärrvakt i tunnelbanan och hur dennes familjesituation såg ut. Hon är bra på att få folk med sig. Hon är en utåtriktad person, bekväm och avslappnad”, säger en av cheferna som hon hade under sig i MTR.
Det berättas om hur hon, åtminstone tidigare i sin karriär, kunde bjuda hem närmaste kolleger och medarbetare på middag.
Och även om jobb och privatliv ibland kunde flyta ihop har hon uppfattats som ett föredöme med sitt sätt att prioritera familjelivet.
När Torborg Chetkovich gick från MTR till Swedavia blev hon tvungen att läsa in sig på en delvis ny bransch. Dessutom skulle hon skifta fokus till att jobba mot flygbolag i stället för resenärer.
Hon gjorde sin läxa väl. Överallt talas det imponerat om hur hon snabbt blev varm i kläderna. Åtminstone sett till branschfrågorna.
”Hon har ett rörligt intellekt och är snabb på att tillgodogöra sig nya arbetssätt”, säger en chef inom Swedavia.
Hennes uppdrag var alltså att leda en verksamhet som tidigare utgjort en del av ett statligt verk, men som nu bolagiserats. Här krävdes en chef som var lyhörd för historien, men ändå tydlig med var organisationen var på väg.
”De som inte var vana vid att jobba sex dagar i veckan fick det jobbigt. Men jag tyckte att det var roligt och spännande. Jag tycker att det ska vara en dynamisk process. Hon ringer när hon kommer på något; hon tar det direkt, inte nästa morgon. Jag gillar det. Men jag förstår att det finns de som inte gör det”, säger en hög chef på Swedavia.
Men kanske tog Torborg Chetkovich i lite för kraftfullt. Det finns många berättelser om hennes temperament, hur hon oväntat kunde skälla ut medarbetare öppet.
Där har vi drivets förbannelse.
”Alla har vi någon gång blivit utskällda av Torborg”, som en Swedavia-chef uttrycker det.
”Jag tror att det var ett sätt att markera att hon är helt orädd. Jag tyckte att hon var en rätt knepig person, hon fick jätteutbrott mot människor i koncernledningen”, säger en hög chef inom Swedavia om Chetkovichs första tid i företaget.
Det är uppenbart att Torborg Chetkovich utövar ett ledarskap som delar omgivningen i två grupper: De som trivs med det arbetssättet och går glada i hågen till jobbet. Och de som lyssnar spänt på Torborg Chetkovichs fotsteg när hon kliver in på kontoret för att kunna avgöra vilket humör hon är på.
Den som vill samarbeta framgångsrikt med henne ska vara kunnig på sitt område. Synpunkter ska vara väl underbyggda, hon ogillar tyckande.
Den som vill säga emot henne bör välja tillfälle med omsorg.
Ibland kan hon vara oerhört uppskattande och tacksam över att hon har fått bra råd.
Överhuvudtaget är hon duktig på att ge positiv feedback och lyfter gärna fram enskilda medarbetare.
Men ibland träffar det fel.
”Hon är charmant ibland, kvick i repliken, otroligt drivande, otroligt intelligent. Men hon saknar förmåga att få med sig laget. Det finns en rädsla för att säga ifrån. Hon skulle kunna använda sig av spelarna, men förmår inte att lyfta dem. De är lite strykrädda”, säger en chef inom Swedavia.
Torborg Chetkovich har vid två tillfällen byggt upp en organisation (på Swedavia fanns i och för sig organisationen redan på plats, men bolagiseringen innebar en hel del förändring på chefs- och medarbetarsidan) och är väl medveten om hur det effektiva teamets byggstenar ser ut. Hon är engagerad i rekryteringen, men inte lika bra på att ta tillvara talangerna.
”Hon var intresserad av att bygga en bra kultur, men hon var inte medveten om hur hennes lynnighet påverkade kulturen. Chefer är inte mer än människor, blir de tilltryckta så kommer de att sluta dela med sig och bidra till kulturen. Hon lever inte som hon lär”, säger en av de många chefer som har slutat på Swedavia.
”Men jag tror inte att hon gör folk illa med flit, hon bara saknar känsla för hur mycket hon raserar. Hon är ingen ond person”, säger samma före detta chef.
Det är kanske lätt att avfärda kritiken mot hennes humör som ett utfall av besvikelse över förändring och förnyelse i en traditionstyngd, före detta statlig miljö, men det är en kritik som riktas från nästan alla som Chef har talat med, även dem som verkligen gillar att jobba med Torborg Chetkovich.
”Hon har problem med sitt humör. Jag förstår att det finns situationer när det finns anledning att ryta till, men det finns också mycket att vinna på att försöka behärska sig. Att skrämma sina medarbetare är ingen långsiktig väg till framgång. Men jag tror att hon har balanserat sig, den där ilskan förekommer mindre ofta nu”, säger en mångårig medarbetare.
Det positiva i detta känsloladdade ledarskap är att ingen behöver tvivla på vad Torborg Chetkovich tycker.
Flera personer i Torborg Chetkovichs närhet har vittnat om hur hon i konfliktsituationer å ena sidan inte har något problem med att vara rak och ta upp känsliga frågor, å andra sidan ofta låter andra hantera konsekvenserna av dem.
När tydligheten inte kombineras med ilska är den inspirerande och vägledande. Hennes agenda är tydlig för alla.
Hon har engagerat sig i mångfaldsfrågor (vilket bland annat ledde till att två Swedavia-chefer i vintras nominerades till priset Årets mångfaldschef på Chefgalan) och hon är drivande när det gäller Arlandas miljömål.
Hon beskrivs som en beslutsför person som vet hur mycket information hon behöver för att kunna fatta beslut. Hon lyssnar, frågar om råd (för det mesta) och fattar sedan beslut som är raka och tydliga.
”Hon har mod att fatta beslut i känsliga frågor och sedan driva dem hela vägen”, som en mångårig medarbetare säger.
Torborg Chetkovich beskrivs dessutom som ”fullständigt strålande” när hon får prata om visionen eller när hon uttalar sig i media. Undantagslöst hyllas hennes kommunikativa förmåga.
Inte heller verkar det som att rädslan för vd sipprar ut i organisationen, utan stannar på huvudkontoret. Bland medarbetare ute i landet upplevs hon som intresserad, engagerad och nyfiken. Där är flygplatsdrottningens tron med andra ord ohotad.
Torborg Chetkovich svarar på Cheftestet ”Jag strävar hela tiden efter att bli bättre”:
”Många av mina utmaningar som ledare har kretsat kring att göra komplexa trafiksystem bättre för resenärer. I det ligger att genomföra förändringar. Sedan är jag väldigt engagerad i det jag gör, och även om jag anser att jag hela tiden lär mig mer inom ledarskapets olika områden så gläds jag åt att mitt engagemang för mångfald lyfts fram. Det är ett område som både samhälle och företag måste bli bättre på för att klara konkurrensen.
Min uppfattning är också att en personlig relation till medarbetare skapar förtroende och att man som ledare måste lyssna och engagera sig i detaljer då man möter utmaningar i att nå de mål man enats kring. Sedan strävar jag hela tiden efter att bli bättre, att vara ledare är trots allt en förmån att behandla med ansvarsfullhet och långsiktighet.”
Torborg Chetkovich, koncernchef, Swedavia
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.