Janne Andersson: ”Så tacklar du energitjuvar”

”Min medarbetare äter energi, både från mig och gruppen. Hur får jag henne att tagga ner, lyssna och förstå vad hon behöver jobba med?”, undrar veckans frågeställare. Förbundskapten Janne Andersson svarar.

Beslutsfattande
Publicerad
Cissi Elwin, vd på Chef, och Janne Andersson, förbundskapten för herrlandslaget i fotboll

I Chefs podd Chef dilemma intervjuas Sveriges toppchefer av programledaren Cissi Elwin. I varje avsnitt diskuteras en problematisk situation som ofta uppstår för chefer och ledare, som poddgästen får ge sitt svar på. Den här gången är det Janne Andersson, förbundskapten för Sveriges herrlandslag i fotboll, som svarar.

Här är veckans dilemma:
”En av säljarna som jag arbetsleder tar mycket av min tid. Hon jobbar mycket och när hon har flyt och är på bra humör är hon fantastisk. Nyligen har hon landat en riktigt bra affär.

Hon har bråttom och vill ha mer ansvar och tycker att hon är redo att ta sig an våra stora kunder. Det tycker inte jag. Jag märker att hon inte alltid bottnar och lyckas skapa förtroende. Men hon har inte en realistisk självbild.

Ett par av hennes kunder har sagt till mig att hon är pushig. En av dem ville byta kontaktperson och då ringde hon och skällde hon ut honom, och jag fick gå in och rädda kontot. Men inte ens efter det kan hon vara lite ödmjuk och se att hon har gjort fel.

I våra teammöten har hon mycket åsikter, inte minst om hur andra här gör sitt jobb. Jag får ofta gå in och sätta stopp och hon är inte särskilt omtyckt.

Hon äter energi, både från mig och gruppen. Hur får jag henne att tagga ner, lyssna och förstå vad hon behöver jobba med?”

Janne Anderssons svar:
”Spontant så tycker jag att den här chefens egen reflektion är den hon ska tala om för medarbetaren, ordagrant. Så att hon har något att förhålla sig till. Tala om hur saker är. ´Jag tycker att du har för bråttom fram. Jag har fått den här återkopplingen från kunder…´och så vidare. Säg att hon stjäl energi.”

”Sedan är det är upp till mottagaren att ta emot det här. Om hon säger att du har helt fel, så kanske hon ska söka sig någon annanstans? För även om hon är bra på det hon gör så fungerar inte den här typen av situationer. Enda sättet är att förklara – det finns inget annat sätt för mig.”

Hur rak kan man vara?
”Man kan vara väldigt rak. Jag tror att de flesta människor mår bra av att ha tydlighet. Om det innebär att du ibland får göra människor ledsna och besvikna, så ingår det i ett chefsjobb. Ofta har man som chef någon krona extra i lön och ett större mandat. Då har man också ett ansvar och då måste man ta den här typen av samtal. Jag tror också att det är jätteviktigt att man gör det i tid.”

”Här i dilemmat verkar det ha samlats ihop lite. En av ledarskapets konster är att från början korrigera när man märker att något går fel. När du märker första gången att det här stämmer inte med hur du tycker det ska vara, då ska du tala om det. Så att du kan korrigera utefter vägen. På samma sätt som du också ska lyfta när någon också gör det som är rätt och bra.”

”Förenklat kan man säga att man lägger en bottenplatta: så här vill vi ha det. Ordning och reda. Om man sedan märker att folk inte uppfyller det, så måste man ta i det och korrigera. Väntar man med att ta det med detsamma, så kan det börja växa.”

Hur ofta ska man gå in och korrigera?
”Varje dag om det behövs, men det är ett avvägande såklart. Det har att göra med vem du är som ledare och hur den här personen är.”

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden