Ulrika Barver framför Skatti

Chatbotten Skatti jobbar dygnet runt

Skatteverket har fått en ny medarbetare: Skatti, en digital chatbot som jobbar dygnet runt, årets alla dagar. ”Det är en uppskattad tjänst. Förtroende- och varumärkesmässigt är Skatti en framgång för Skatteverket”, säger enhetschefen Ulrika Barvér.

Sedan en tid kan svenskarna ta hjälp av chatboten Skatti, som med hjälp av AI-teknik svarar på allmänna frågor om inkomstdeklaration och folkbokföring direkt på Skatteverkets hemsida, även när kundtjänsten är stängd. Roboten är under ständig upplärning och kan svara på mycket, men inte allt.

Någon nedgång i antalet samtal till kundtjänsten har inte märkts hittills, men förhoppningen är att Skatti gradvis ska avlasta kundtjänsten i takt med att medborgarna upptäcker robotens växande förmåga att besvara de enklare frågorna. Drygt 40 procent av Skatti-konversationerna sker utanför kundtjänstens öppettider.

”Det är en uppskattad tjänst. Förtroende- och varumärkesmässigt är Skatti en framgång för Skatteverket”, säger enhetschefen Ulrika Barvér.

Internt har Skatti lanserats som en digital kollega.

”Det är viktigt att medarbetarna uppfattar Skatti som ett komplement och inte ett hot i verksamheten”, säger Ulrika Barvér.

”Vi arbetade mycket med de kommunikativa insatserna inledningsvis, vilket jag tror har spelat en viktig roll i mottagandet internt och inte skapat någon som helst oro i organisationen, utan snarare ett enormt intresse. Det har varit en framgångsfaktor i arbetet”, säger hon och tillägger:

”Genom att skapa förtroende för produkten internt får vi per automatik en massa goda ambassadörer.”

Porträtt av jakob Liljedahl

Läs också: Matjättens nya AI-chef: ”AI ska förbättra kundernas upplevelse”

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Person i videomöte som vill krama sina kollegor
Digital utveckling

Var femte chef ser fördelar med coronakrisen

Samtidigt som coronaepidemin skapar allvarliga problem i arbetslivet, finns också en uppsida. Var femte chef inom samhällsbyggnadssektorn har upptäckt nya möjligheter, visar en undersökning.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Sara Öhrvall, författare till boken
Digital utveckling

Sara Öhrvall om nya boken ”Ditt framtida jag”

Digitaliseringsexperten Sara Öhrvall om en hisnande, spännande men kanske också skrämmande framtid.

Robot som ger en man kaffe, robot som tänker och robot som vattnar blommor
Digital utveckling

Chefs undersökning: Är svenska chefer redo för AI?

Är svenska chefer redo för artificiell intelligens? Ja, de är åtminstone positiva till den, visar Chefs undersökning. Även om många ännu inte ser nyttan.
Teckning av ett huvud med en hjärn ai genomskärning och ett huvud med elektronik
Digital utveckling

Vad är AI egentligen?

Vad är egentligen artificiell intelligens? Vad är syftet? Och vad är skillnaden mellan AI och maskininlärning? Du är inte ensam om att fundera över det. Här är tre frågor och svar som reder ut det mest grundläggande.
Porträtt av jakob Liljedahl
Digital utveckling

Matjättens nya AI-chef: ”AI ska förbättra kundernas upplevelse”

”Med hjälp av AI kan vi fylla våra butiker med just den mat som kunderna efterfrågar vid olika tidpunkter”, säger Jakob Liljedahl, som just tillträtt en nyinrättad tjänst som AI-chef inom Coop.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

oriflameelenaaylott1800
Digital utveckling

”Jag längtar efter att krama mina kolleger”

Distansledarskap är vardag för Oriflames Elena Aylott, med ansvar för medarbetare över hela världen – kunskaper som kommit väl till pass under coronakrisen.