Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.

Pernilla Nissler tillträdde som vd för Blocket i januari i år, och har sedan dess initierat en helrenovering av bolagets affärsstrategier och värderingar – ett arbete där stark internkommunikation och employer branding är viktiga ingredienser. Vid sidan av traditionella kanaler som intranät och veckobrev testas därför nu en podcast, riktad till de 250 anställda.

Podden, Blocket Talks, produceras i samarbete med de erfarna ledarskapskonsulterna Linda Hammarstrand och Anders Eriksson, som vanligtvis driver podden Passion Talks. I de första provavsnitten pratar Pernilla Nissler målstyrning, organisation och kundupplevelse tillsammans med duon Hammarstrand-Eriksson, men på sikt hoppas hon på att andra röster från bolaget också kan komma att höras.

scenskrack

Läs också: 5 sätt att besegra din scenskräck som chef

”Vi vill att våra medarbetare ska känna sig engagerade. Helt enkelt känna att det är skoj att gå till jobbet. För att uppnå det så behöver man dels ha energi, dels ha förståelse för vart vi ska som företag och vad man själv ska bidra med under den resan”, säger Pernilla Nissler. ”Förhoppningen är att podden är ett av hjälpmedlen för att uppnå detta. I de inledande avsnitten är det jag som pratar, men vi ser fram emot att även ha med andra Blocketeers”.

Bland fördelarna med podcastformatet nämner Pernilla Nissler att det tillåter mer längre och mer ingående resonemang, samtidigt som de anställda själva kan välja när de vill ta del av inspelningen – till exempel på vägen till jobbet.

”En annan stor fördel med podd är att det är ett avslappnat format där det blir personligt med talarens röst, betoningar och skratt som kommer fram på ett sätt som är svårt i skrift”, säger hon.

komikscen

Läs också: 5 saker chefer på scenen kan lära sig – av ståuppkomiker

Har du själv plockat upp något nyttigt i poddsamtalen?

”Massor! Utöver energin som samtalen i sig skapar, givet att samtalsämnena är så spännande, viktiga och roliga så tar jag med mig några saker som Linda ofta säger: Att när man involverar team och människor i organisationer i olika stora frågeställningar så går de från att känna sig som medarbetare till att känna sig som medansvariga. Att man ska jobba tillsammans, inte jobba samtidigt. Och att man kan prata om att man jobbar med förbättringar istället för förändringar”.

”Utöver det så tycker jag att det är himla roligt att Anders gång på gång lyfter att han tycker att det är så bra, men ovanligt, att vi involverar och bjuder in alla medarbetare till att vara med i arbetet kring ’stora’ saker, såsom bland annat omorganisationen”.

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.