Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.

Pernilla Nissler tillträdde som vd för Blocket i januari i år, och har sedan dess initierat en helrenovering av bolagets affärsstrategier och värderingar – ett arbete där stark internkommunikation och employer branding är viktiga ingredienser. Vid sidan av traditionella kanaler som intranät och veckobrev testas därför nu en podcast, riktad till de 250 anställda.

Podden, Blocket Talks, produceras i samarbete med de erfarna ledarskapskonsulterna Linda Hammarstrand och Anders Eriksson, som vanligtvis driver podden Passion Talks. I de första provavsnitten pratar Pernilla Nissler målstyrning, organisation och kundupplevelse tillsammans med duon Hammarstrand-Eriksson, men på sikt hoppas hon på att andra röster från bolaget också kan komma att höras.

scenskrack

Läs också: 5 sätt att besegra din scenskräck som chef

”Vi vill att våra medarbetare ska känna sig engagerade. Helt enkelt känna att det är skoj att gå till jobbet. För att uppnå det så behöver man dels ha energi, dels ha förståelse för vart vi ska som företag och vad man själv ska bidra med under den resan”, säger Pernilla Nissler. ”Förhoppningen är att podden är ett av hjälpmedlen för att uppnå detta. I de inledande avsnitten är det jag som pratar, men vi ser fram emot att även ha med andra Blocketeers”.

Bland fördelarna med podcastformatet nämner Pernilla Nissler att det tillåter mer längre och mer ingående resonemang, samtidigt som de anställda själva kan välja när de vill ta del av inspelningen – till exempel på vägen till jobbet.

”En annan stor fördel med podd är att det är ett avslappnat format där det blir personligt med talarens röst, betoningar och skratt som kommer fram på ett sätt som är svårt i skrift”, säger hon.

komikscen

Läs också: 5 saker chefer på scenen kan lära sig – av ståuppkomiker

Har du själv plockat upp något nyttigt i poddsamtalen?

”Massor! Utöver energin som samtalen i sig skapar, givet att samtalsämnena är så spännande, viktiga och roliga så tar jag med mig några saker som Linda ofta säger: Att när man involverar team och människor i organisationer i olika stora frågeställningar så går de från att känna sig som medarbetare till att känna sig som medansvariga. Att man ska jobba tillsammans, inte jobba samtidigt. Och att man kan prata om att man jobbar med förbättringar istället för förändringar”.

”Utöver det så tycker jag att det är himla roligt att Anders gång på gång lyfter att han tycker att det är så bra, men ovanligt, att vi involverar och bjuder in alla medarbetare till att vara med i arbetet kring ’stora’ saker, såsom bland annat omorganisationen”.

Relaterade artiklar

emoji
Kommunikation

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i jobbmejl, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina jobbmejl.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

perfektionist1
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.
Bild på bokhylla i bakgrunden, i förgrunden: Amanda Lundeteg, Hélène Barnekow, Amanda Lind, Suzan Hourieh Lindberg, Lisa Gunnarsson, Hamid Zafar, Katarina Berg och Caroline Farberger
Karriär

Toppcheferna: 8 böcker som lärt oss ledarskap

Vi har frågat några av Sveriges främsta chefer: Vilken bok har inspirerat dig mest som ledare? 
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Fyra personer i möte
Kommunikation

5 steg: Så skapar du ett supereffektivt möte

Ungefär tio procent av vår arbetstid består av möten. Men över hälften av de som deltagit vet inte vad som bestämts efter mötets slut, visar en ny undersökning.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

listmiss
Kommunikation

Forbes list-miss: En kvinna – 99 män

En kvinna – och 99 män. Så såg affärsmagasinet Forbes lista över årets mest innovativa ledare ut när den presenterades i förra veckan. ”Man borde ha reagerat när man såg resultatet,” säger Jessica Nordlander, Årets innovativa ledare.