Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.

Pernilla Nissler tillträdde som vd för Blocket i januari i år, och har sedan dess initierat en helrenovering av bolagets affärsstrategier och värderingar – ett arbete där stark internkommunikation och employer branding är viktiga ingredienser. Vid sidan av traditionella kanaler som intranät och veckobrev testas därför nu en podcast, riktad till de 250 anställda.

Podden, Blocket Talks, produceras i samarbete med de erfarna ledarskapskonsulterna Linda Hammarstrand och Anders Eriksson, som vanligtvis driver podden Passion Talks. I de första provavsnitten pratar Pernilla Nissler målstyrning, organisation och kundupplevelse tillsammans med duon Hammarstrand-Eriksson, men på sikt hoppas hon på att andra röster från bolaget också kan komma att höras.

scenskrack

Läs också: 5 sätt att besegra din scenskräck som chef

”Vi vill att våra medarbetare ska känna sig engagerade. Helt enkelt känna att det är skoj att gå till jobbet. För att uppnå det så behöver man dels ha energi, dels ha förståelse för vart vi ska som företag och vad man själv ska bidra med under den resan”, säger Pernilla Nissler. ”Förhoppningen är att podden är ett av hjälpmedlen för att uppnå detta. I de inledande avsnitten är det jag som pratar, men vi ser fram emot att även ha med andra Blocketeers”.

Bland fördelarna med podcastformatet nämner Pernilla Nissler att det tillåter mer längre och mer ingående resonemang, samtidigt som de anställda själva kan välja när de vill ta del av inspelningen – till exempel på vägen till jobbet.

”En annan stor fördel med podd är att det är ett avslappnat format där det blir personligt med talarens röst, betoningar och skratt som kommer fram på ett sätt som är svårt i skrift”, säger hon.

komikscen

Läs också: 5 saker chefer på scenen kan lära sig – av ståuppkomiker

Har du själv plockat upp något nyttigt i poddsamtalen?

”Massor! Utöver energin som samtalen i sig skapar, givet att samtalsämnena är så spännande, viktiga och roliga så tar jag med mig några saker som Linda ofta säger: Att när man involverar team och människor i organisationer i olika stora frågeställningar så går de från att känna sig som medarbetare till att känna sig som medansvariga. Att man ska jobba tillsammans, inte jobba samtidigt. Och att man kan prata om att man jobbar med förbättringar istället för förändringar”.

”Utöver det så tycker jag att det är himla roligt att Anders gång på gång lyfter att han tycker att det är så bra, men ovanligt, att vi involverar och bjuder in alla medarbetare till att vara med i arbetet kring ’stora’ saker, såsom bland annat omorganisationen”.

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.