34. Victor Muller ger upp

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad
Victor Muller och Jan-Åke Jonsson när det begav sig. Foto: Scanpix.

19 december 2011. Det är måndagen före jul. Vintersolståndet infaller inte förrän i övermorgon, men för Trollhätteborna är det svårt att föreställa sig en mörkare dag än denna.

Saabs vd Victor Muller har just hållit ett informationsmöte för medarbetarna på bilfabriken i Trollhättan. I ett känslomässigt tal har han bett om ursäkt för att hans ansträngningar har varit förgäves.

Det hörs spridda applåder bland medarbetarna.

Men många sitter tysta, med händerna stilla.
”Ärligt talat tycker jag inte det är läge att applådera en dag när Saab har gått i konkurs”, säger Stefan Karlsson till Dagens Nyheters reporter efteråt.

För ja, nu är det slut. Efter 62 års produktion av bilar stannar maskinerna på Saabs fabrik.

Anrika Saab Automobile har begärts i konkurs. Den långe holländaren som just har satt sig ner är den sista i en rad av frälsare.

När han klev in på scenen knappt två år tidigare lovade han att ”Saab är säkrat för ett antal år framöver”.

Men så var icke fallet. Den dåliga försäljningen tog aldrig fart.

Egentligen har försäljningen aldrig tagit fart. Företagets vinst har aldrig nått samma nivå som till Saabs varumärke, som stått som symbol för såväl teknisk innovation som kultstatus.

Samtidigt som det är dystert är det också någon sorts lättnad som infinner sig denna mörka måndag. På fabriken i Trollhättan har man under flera år pendlat mellan hopp och förtvivlan. 2009 förklarade Saabs ägare, amerikanska GM, att ”Saab är en patient som inte går att rädda”. Ett tag skulle svenska sportbilstillverkaren Christian von Koenigsegg och norske affärsmannen Bård Eker köpa Saab.

Det har också talats om att den ryske miljardären Vladimir Antonov, omgiven av rykten om maffiakontakter och penningtvätt, som skulle rädda den svenska biltillverkaren.

Och så denna Muller, som till vardags tillverkat svindyra sportbilar i det pyttelilla företaget Spyker.

Som aldrig riktigt lyckats hålla sitt löfte.

Dramat Saab ska fortsätta även efter denna dystra måndag. Konkursförvaltaren anklagas för jäv och flera kinesiska köpare ratas av GM.

Och så sent som i våras häktades tre personer ur Saabs ledning, däribland den förre vd:n Jan Åke Jonsson, misstänkta för bokföringsbrott.

Historien om Saabs sista tid är en soppa med så många ingredienser att det skulle krävas en bok för att återge dem alla.

Följaktligen har flera böcker skrivits i ämnet.

Varför spelar det roll? Kanske var slaget om Saab förlorat samma dag som den förre vd:n Jan Åke Jonsson valde att lämna företaget, drygt ett halvår innan konkursen. Hans engagemang sträckte sig långt över den genomsnittlige chefens och hans lugn och passion tände hopp i hela organisationen. ”Mister Jävlar Anamma” kallades han när han cheftestades.

Att han nu står anklagad för bokföringsbrott sätter förstås även hans gloria på sned. Samtidigt rullar det nu nya Saab-bilar ut ur fabriken i Trollhättan. Sista kapitlet i denna historia är således inte skrivet.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.