»Våra liv förändrades«
Paula Vendel, operativ chef, Mötesplats Österlen
Före coachningen:
Paula Vendel och hennes man driver tillsammans Mötesplats Österlen.
När de öppnade en ny krog i Malmö hösten 2006, tog Paula Vendel över hela chefsansvaret för Mötesplats Österlen efter sin man. Restaurangen hade fått pris för sin gourmetmat och anläggningen hade fått mycket beröm. Hon kände sig osäker i sin nya roll. Hon behövde hjälp att hitta sin egen ledarstil och verktyg för att ge medarbetarna den inspiration och feedback de behöver för att fortsätta leverera på topp.
Efter ett halvår i sin nya roll coachades Paula Vendel av Chefs expertpanel. Hon fick bland annat rådet att lyssna mer på sina medarbetare och att ha täta men korta enskilda möten med medarbetarna för att ge feedback. Hon fick också rådet att reflektera och att skaffa sig en mentor.
Paula ett och ett halvt år senare:
»Jag har haft tid att växa in i min chefsroll och känner mig mycket tryggare nu. Jag förstod ganska snart hur viktigt det är i ett så här krävande jobb att själv må bra och verkligen tycka att arbetet är roligt!
Förut skulle allt helst vara färdigt innan jag kom till jobbet. Nu stressar jag mindre och jag har slutat springa medan jag pratar med medarbetarna. Nu sitter jag ner!
Ett av de råd jag fick var att ha korta, enskilda möten med medarbetarna varje vecka. Det har jag nu. Då pratar vi om hur det går och jag anstränger mig verkligen att alltid ge beröm om jag ger kritik.
Jag har lärt mig att delegera mer. Förut tog jag hela ansvaret för städning och frukost, det har jag släppt.
Jag läser mycket om ledarskap för att få inspiration. Tillsammans med min man träffar jag också en extern styrelseledamot som är företagsdoktor fyra gånger om året.
Dessutom har jag numera en personlig coach som jag talar med en gång i månaden och nu tycker jag att jag är på väg att hitta mitt personliga ledarskap.
All nyckelpersonal är kvar och vi levererar på hög nivå. Utan dem står jag mig slätt. Vi får alltid goda omdömen och före sommaren hade Dagens Industri en jättefin recension av oss. Sådant betyder mycket. Jag ser det som ett kvitto på att jag klarar mitt chefsuppdrag tillsammans med mitt team.«
Morgan Segerberg, utbildningschef, SJ Service Academy
Före coachningen:
I april förra året blev Morgan Segerberg uppsagd på grund av arbetsbrist. I sju år hade han då jobbat på Novair som kabinchef och instruktör i nödträning och första hjälpen. Han hade tretton år inom flygbranschen bakom sig.
Han var sugen på att pröva något nytt och såg uppsägningen som en möjlighet. Han var helt inställd på att snart ha ett nytt jobb – något annat fanns inte i hans tankevärld!
Frågan var –vad skulle han gå vidare till?
Morgan Segerberg var nyfiken och motiverad, men behövde ett bollplank och verktyg för att hitta rätt utmaning.
Han fick uppmaningen att formulera rekryteringsannonsen för sitt drömjobb – och sedan söka det.
Morgan Segerberg, ett år senare:
»Jag har ett fantastiskt kul jobb nu! Alla pusselbitar har fallit på plats – inte bara när det gäller jobbet utan hela livet.
Vid coachningen fick jag rådet att använda alla kontaktytor jag hade för att sprida att jag sökte jobb. Bara ett par veckor senare fick jag jobb som servicecoach på SJ – genom egna kontakter.
De råd jag fick av Chefs expertteam fick mig att tänka till. När jag tittade tillbaka insåg jag att jag var inne på rätt spår. Jag gillar att lära och utbilda – jag har en pedagogisk talang – och jag gillar att föreläsa och stå på scen. Allt det där får jag utlopp för nu. Jag har växt fantastiskt och har lärt mig otroligt mycket. Jag har ett härligt team och känner verkligen att det är detta jag vill göra!
Verksamheten är fortfarande i ett utvecklingsskede och mitt uppdrag har utvidgats under det här året. I dag är jag både servicecoach och utbildningschef för mänsklig säkerhet.
Jag leder ett gäng på sex personer som jobbar med grundläggande utbildning i brand och första hjälpen, plus service – det vill säga hur man bemöter kunder och särskilt då besvärliga kunder.
I våras knoppades verksamheten av i ett eget dotterbolag, SJ Service Academy, med målet att även sälja tjänster till andra företag.
Jag tycker själv att jag har utvecklats som chef, jag är nog tydligare nu. Jag har insett hur viktigt det är att kommunicera tydligt , skapa delaktighet och motivation och att vara en god förebild. Då fungerar jobbet bäst.«
Agneta Brobacke, förskolechef
Före coachningen:
Agneta Brobacke är förskolechef inom Pysslingen. För snart tre år sedan fick hon uppdraget att leda en chefsgrupp.
Tanken var att chefskollegerna skulle ge varandra stöd och arbeta med gemensamma frågor. De nio förskolechefer och rektorer som ingick i gruppen hade alla hög arbetsbelastning.
Agneta Brobackes roll och mandat var otydligt och hon kände sig ibland som en morsa; när tid och engagemang tröt hos andra i gruppen var det hon som påminde och fixade åt dem. Rollen som gruppledare blev en stressfaktor för henne och hon behövde hjälp att sätta gränser.
Av Chefs expertpanel fick Agneta Brobacke bland annat rådet att tillsammans med gruppen formulera deras gemensamma frågeställningar.
Hon fick också rådet att bestämma med vad och hur mycket hon själv skulle bidra och tydliggöra det för gruppen.
Agneta Brobacke, ett och ett halvt år senare:
»Efter coachningen började jag göra mer noggranna dagordningar för mötena i chefsgruppen. Sedan hjälptes vi åt att få en bättre struktur och ordning på mötena, bland annat bestämde vi gemensamt att ingen fick ta upp frågor som inte var föranmälda.
Tack vare det kunde vi fokusera på verksamheten och företaget, som mötena var avsedda till. Mindre tid gick åt till enskilda chefers problem, till exempel med relationerna på arbetsplatsen, och mötena upphörde att vara gnällforum.
Redan på mötena bestämde vi vem som skulle ta ansvar för vad och det fungerade otroligt bra, alla var jättenöjda. Allt detta hjälpte mig som mötesledare att bli tydligare och jag slutade påminna och ta ansvar för sådant andra skulle göra.
Vi bestämde oss för att mötena skulle fungera bra – och de blev bättre och bättre. Vi gick en utbildning i retorik och svåra samtal som var mycket bra. Och vi skaffade en så kallad talking stick – den som håller stickan har ordet – det bidrog till att alla fick säga sitt utan att bli avbrutna och att vi höll tiden.
Mötena blev mer effektiva och dessutom hade vi kul. Det var roligt att gå dit och för mig innebar det att arbetsbördan och stressen minskade.
Vi började också skriva ordentliga minnesanteckningar, som vi sedan även skickade till ledningen. Vi fick till stånd en dialog med vd:n och han tog sig ibland tid att komma på våra möten. Det var jättebra, särskilt som vi var mitt i en omorganisation.
För ett halvår sedan sjösattes den nya organisationen och nu har vi en regionchef som håller i mötena. Men vi blev verkligen proffsiga på möten, och det har vi fortfarande glädje av.«
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.