»På arbetsplatsen är det diktatur«

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Hur ser man när en konflikt sätter igång?
»Man kanske inte ser den, men man känner den. Det blir vibrationer i luften. Kroppsspråket avslöjar oftast dem som är inblandade. Man måste vara observant på det och se signalerna. Folk går och deppar, snäser åt varandra eller drar sig undan. Det får man vara lyhörd för.«

Hur ska jag göra som chef för att inte dras med i bråket?
»Som chef är du inblandad redan från början. I och med att du har ansvar för organisationen så är konflikten din. Jag har ofta bestämt mig för att det är organisationens bästa och uppgiften som är ledstjärnan. Konflikten måste därför lösas med organisationens bästa som mål.«

Hur arbetar en bra medlare?

»En bra medlare ska kunna få parterna att mötas och prata om problemet. Det är enklare på en arbetsplats än i internationella konflikter. För att kunna få parterna att mötas måste man först veta vad konflikten handlar om. Man måste också se till att parterna pratar med varandra i stället för om varandra. En bra fråga att börja med är: ’Vill ni lösa konflikten?’ Finns inte viljan är det svårt att gå vidare.«

Hur blir en chef en bra medlare?
»Som chef är man inte medlare, man är chef. Om man jobbar utifrån organisationens bästa så betyder inte det att parterna måste bli helt sams i slutändan. Det kan resultera i att en av parterna får sluta.
Chefen är medlare men också avslutande domare. Du har rätt att säga: ’Nu har vi pratat tillräckligt länge om det här.’ Chefen som medlare måste kunna sätta punkt. Annars blir konflikten en huvudsak i stället för en bisak.
Det är inte alltid det går att nå konsensus. Det är inte ens säkert att konsensus är bra för organisationen. På arbetsplatsen är det diktatur. Förhoppningsvis är chefen en upplyst despot som lyssnar.«

Vad kan man göra för att ena stridande parter?
»Fokusera på vad det är medarbetarna ska ägna sig åt. Ofta handlar konflikter om revirpinkeri eller att man tagit uppgifter från varandra.«

Vad ska man absolut inte göra som chef i en konflikt?
»Prata skit eller sprida rykten. Ofta har konflikterna stort inslag av rykten och påståenden om att ’den har sagt det’. Då är det bättre att samla personalen och prata om vad som har hänt och låta parterna ge sin bild.«

Kan konflikter vara positiva?
»Olika åsikter är nödvändiga på en arbetsplats. En konflikt som stoppas i sin linda kan vara positiv om den leder till åsiktsutbyte och om det uppdagas systemfel.«

Hur kan man förebygga konflikter?
»Genom att vara tydlig och ha klara spelregler på arbetsplatsen. Det innebär inte att du alltid behöver peka med hela handen, men du ska vara tydlig med var du står i det dagliga arbetet på jobbet.
Exempelvis ska det vara glasklart hur länge man fikar eller om chefen ska ha stängd eller öppen dörr. Där kommer vi till chefens allra viktigaste uppgift – att vara ett föredöme. För att hitta konflikter är jag helt övertygad om att ’management by walking around’ är ett suveränt sätt att känna av konflikter.
Som chef bör man ofta sätta sig ner och prata strunt, även med medarbetare långt ner i organisationen. Att tro att konflikter kommer upp rapportvägen kan man glömma. Det finns ingen som rapporterar upp alla sina brister. De rapporterar bara upp sånt som är bra.«

Finns det andra sätt att förebygga?
»Ja, genom att ha ett bra nätverk på arbetsplatsen. Oavsett om du vill eller inte, så har du olika relation till olika medarbetare. Vissa personer har du mer förtroende för. De kan ge dig mycket information och fungerar som din underrättelsetjänst.«

Hur blir man bättre på att lösa konflikter?
»Genom att ha ett öppet sinne och rådfråga andra. Ha gärna en oberoende mentor som du pratar med. När jag åkte till Bosnien första gången hade vi en stabsläkare med oss, en psykiater som jag fick mycket förtroende för. Läkaren låg ju utanför linjen, så han var en väldigt bra samtalspartner. Jag lärde mig mycket av honom.«


Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.