Så misslyckas du på Facebook

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Många chefer drar sig för att bli medlemmar på Facebook. Och de som har hittat dit är oftast försiktiga och tillbakadragna.

Nina Jansdotter, karriärcoach och författare. Foto: Pressbild.

Fel strategi, tycker karriärcoachen Nina Jansdotter, som själv har nära 5 000 vänner och sköter stora delar av sitt nätverkande på den sociala sajten.
»Som chef missar man en del av sin samtid om man inte deltar på Facebook. Om du ska leda människor måste du veta vilken ton som fungerar när man kommunicerar, och Facebook kan hjälpa dig med det.«
Nina Jansdotter tycker att de chefer som helt drar sig undan Facebook är otidsenliga. Och en aning fega.
»Att helt säga nej tycker jag inte är seriöst. Det är precis som med mat, du måste ju smaka innan du kan säga att det är äckligt.«

Hur tar man de första stegen om man är en skeptiker?
»Registrera en profil. Var observatör ett tag och studera hur det fungerar. Följ någon som du tycker kan hantera det på ett bra sätt. Skaffa dig förebilder i andra chefer som är på Facebook och apa efter dem.«

Och om man tycker att det mesta på Facebook är flamsigt och tramsigt?
»Det är upp till var och en vad man gör av det. Stå för en ny era i stället.
Bli chefen som gör en ny insats. Facebook är din yta, där du visar din passion.
Skapa något som är seriöst, om det är det intrycket du vill ge. Du kan exempelvis recensera ledarskapsböcker eller skapa en grupp där ni diskuterar ledarskapsfrågor.«

Hur får man ut mest av Facebook som chef?
»Genom att se det som det fantastiska nätverk det är. Du kan attrahera människor som har samma intressen och värderingar som du. Det blir som ett nyhetsbrev för dina kolleger, kunder och medarbetare. Det är perfekt om du inte kan kommunicera med dem varje dag.«

De fyra vanligaste misstagen chefer gör på Facebook:

1. Tar avstånd
Du vill inte vara med på Facebook eller lägger bara upp en profil.
»Då är man inte med och bevakar och lär sig inte heller använda Facebook så att det främjar ens syften«, säger Nina Jansdotter.

2. Har inte en strategi
Du vet att Facebook finns och att dina medarbetare använder det. Men du har ingen strategi eller riktlinjer för hur det ska användas på jobbet. Vad medarbetarna får och inte får göra blir helt godtyckligt.
»Vissa går ännu längre och förbjuder medarbetarna att använda Facebook. Men mediet har blivit så stort att det inte längre går att stoppa. Därför är det bättre med en strategi.«

3. Blir för privat
Vissa chefer uppfattar Facebook som ett privat forum.
»Man har inte förstått att man måste ta ett mycket större ansvar för vad man skriver än vad medarbetaren gör. Glöm inte att det du skriver kan skärmdumpas och delas.  Dina konkurrenter, din styrelse och dina kunder kan få se det. Även om ni inte är vänner kan ni vara vänner med varandras vänner och därigenom få kontakt.«

4. Är vän med medarbetarna
Det här behöver inte vara fel, det beror på vilken relation man har med medarbetarna.
»Men kom ihåg att folk tolkar in väldigt mycket i vad chefen gör på Facebook. Du kan inte vara vän med bara några få medarbetare, då måste du vara vän med alla. Allt du gör på Facebook kan höja och sänka dina medarbetare«, säger Nina Jansdotter.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.