Tio saker du inte bör säga
Den amerikanske professorn Bill Lampton, författare till ”The Complete Communicator: change your communication, change your life!” ger råd till företag som behöver hjälp med sin kommunikation.
Han har bland annat varit konsult till företag som Duracell, Gilette och Procter and Gamble.
Här är hans lista över tio saker du inte bör säga på arbetsplatsen:
1. ”Det är inte min uppgift!”
Om någon kommer till dig med uppgiften, så finns det säkert en anledning till det. Använd tillfället till att visa att du är en lagspelare och en problemlösare. Du kan få nytta av goodwill från dina medarbetare. Du vet aldrig när du behöver deras hjälp.
2. ”Inga problem, det fixar jag…”
Säg det bara om du menar det. Om du tar på dig en uppgift med ett avslappnat leende så förväntar sig din chef eller dina medarbetare att du löser den utan problem. Din trovärdighet hamnar i riskzonen om det visar sig att du inte klarar uppgiften.
3. ”Säg inte till någon att jag har sagt det, men…”
Om det är en hemlighet, håll den för dig själv. Oavsett om det är någon som ska avskedas eller om du vet vad någon annan får i lön, så kommer man till slut få reda på var informationen kom ifrån. Räkna inte med att skvallrande kollegor kommer att vara snälla mot dig den dag hemligheterna handlar om dig.
4. ”Jag har inte fått löneförhöjning de senaste fyra åren”
Löneförhöjning får du om du har visat resultat, inte för att du har varit länge på en arbetsplats. Om du berättar för din chef att du inte fått löneförhöjning på länge, så påminner du henne eller honom om att du inte har gjort dig förtjänt av det.
5. ”Det är inte mitt fel”
Arbetsplatsen är inte en rättssal. När din chef kommer med ett problem, är han inte intresserad av vem som är skyldig. Han vill att problemet ska lösas. Det tjänar inte till att skylla ifrån sig. Ta det med dina medarbetare vid ett senare tillfälle.
6. ”Om jag ska vara ärlig, så…”
När man hör den meningen vet man att det kommer något negativt. Och betyder detta att du vanligtvis inte är ärlig? Säg bara vad du vill säga. Linda inte in det.
7. ”Vad röstar du på?”
Prata inte om politik. Det är bra att du är en aktiv och engagerad människa, men när det handlar om politik är det lätt att få fiender. Räkna inte med att alla håller med dig.
8. ”Jag var så full igår!”
Du kanske tycker att du är en hjälte eftersom du är på jobbet trots att du är bakfull. Men att skryta med det ger motsatt effekt. Du framstår som en person man inte alltid kan räkna med.
9. ”Jag hann inte med…”
Alla har ont om tid i dag. När du får en uppgift är chanserna små att det är ditt eget val. Uppgiften ska lösas och du måste visa att du tar den seriöst. Eventuellt kan du i förväg be om att få slippa andra arbetsuppgifter, om du känner att du inte hinner med dem.
10. ”Om inte, så…”
Det är sällan lyckat att ge ett ultimatum till en chef eller medarbetare. Ultimatum ger dig ofta fiender och du får ett rykte om dig att vara en besvärlig medarbetare.
Källa: business.dk
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.