»Stora scener kräver disciplin«
Du har fått pris för din regi av första Arn-filmen och ni hade fina publiksiffror. Är du
nervös inför premiären av del två?
»Självklart är man rädd för att följa upp en succé. Men jag är mycket nöjd med tvåan av Arn. Det är en helgjuten och självständig film, som gärna ses utan förkunskap om ettan. Min enda oro är det fina sommarvädret kring premiären i augusti. Det kan påverka försäljningen.«
Vad är viktigast, fina recensioner eller en stor publik?
»Filmmiljön i Skandinavien har tyvärr utvecklat sig på så sätt att biljettantal är viktigare än innehåll. Så även till premiärer på regissörskollegers filmer står vi och pratar om hur många biljetter vi har sålt. Vem frågade om det var en bra film? Men jag tror också att biljettförsäljning och publikantal ger en indikation om en film är bra eller inte. Inte ens en hajpad kommersiell film håller i längden, om den inte är bra.
Beträffande recensioner bryr jag mig inte mycket – eller det är ju inte helt sant. Alla regissörer tycker om bra recensioner. Får vi dåliga, är det kritikern som inte har förstått vår film …
Så när det gäller Arn vill jag säga att jag är tacksam för den rekordstora biljettförsäljningen som hjälper till att betala tillbaka den enorma kostnaden.«
Vilket ledarskap krävs för att få ihop stora krigsscener med väldigt mycket folk?
»För att leda många människor på en filminspelning, måste man ha en klar plan och vara väl förberedd. Sedan måste man ha stöd av bra medhjälpare, disciplin och militär ordning. Men med ’good spirit’! Bara om föraren är inspirerande och insisterande, följer ’mängden’ med i samma stämning.
I fallet med kostymfilm måste man ha en välfungerande stab av duktiga och självständiga maskörer och kostymfolk. Det hade jag på Arn. De bästa och mest dedikerade. Förutom en fantastisk scenografiavdelning. Sedan hade jag de bästa assistenter man kan tänka sig. De fixade allt praktiskt och fick mig att ’se bra’ ut«.
Hur är det att jobba med en författare som Jan Guillou?
»Inte bara med Jan Guillou, utan med alla författare jag har arbetat med, är det ett stort ansvar som regissör att filmatisera en vision från en bok. Men i fallet med Jan Guillou var hans böcker så tydliga i sin visuella beskrivning att det fanns mycket konkret att ta på. Dessutom inledde vi redan tidigt i processen en dialog om manuskriptet och den filmiska lösningen på historien. Det var viktigt för mig att ha författaren med mig i produktionen av filmerna. Men ja, Jan Guillou har starka åsikter. Och tack för det. Annars kunde vi ju göra vilken film som helst.«
Vad gör dig till en bra chef?
»Jag tror att det faktum att jag älskar mitt jobb påverkar dem som jag jobbar med. Dessutom ser jag alltid till att omge mig med kreativa partner som är duktigare än jag och som jag kan lämna över svåra uppgifter till. Folk som jag respekterar och som kan lyfta vår film mer än jag ensam kan göra. Tyvärr är det inte ofta man hittar duktiga »praktiska« medarbetare – till produktionsavdelningen – med både erfarenhet och logistisk/ekonomisk kompetens. Dålig och oerfaren produktionsledning är nog det största problemet inom skandinavisk filmproduktion.
Det är ett problem som inte många vågar prata högt om, men ett faktum som gör att många filmproduktioner kör ekonomiskt ’åt helvete’. Utan att dessa personer kommer att stå till svars. Om en film är dåligt regisserad, då får regissören inte fler jobb. Om en kameraassistent gör oskarpa bilder, då får han sparken.
Men om en produktionsledare kör en filmproduktion ekonomiskt ur kurs, då fortsätter han glad till nästa film utan problem.«
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.