Spaning: Nu kommer lobbyistiskt ledarskap

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Tänk om makten i din organisation satt bakom ett skrivbord, hade en stor domarklubba i handen och dunkade den i bordet varje gång det fattades ett beslut. Då skulle det inte råda någon tvekan om vart du skulle vända dig för att få igenom dina idéer och tankar.

Men verkligheten ser ju inte riktigt ut så.
Var makten finns och var besluten fattas är inte längre självklart. Nya modeller och strukturer innebär nya sätt att se på organisationen. Det är sällan ett organisationsschema ser ut som en pyramid.

Den moderna organisationen är snarare ett myller av projektgrupper, konsulter, nätverk och outsourcade funktioner. När makten iklär sig nya skepnader är det dags att ge sig ut på detektivarbete.

Eller lobbying, som det heter på politikens språk.
En framgångsrik lobbyist har tillgång till de viktigaste nätverken och nycklarna till maktens korridorer och är dessutom en fena på att skaka rätt händer. Den bilden har de flesta klar för sig.

Men innan de där händerna kan skakas har lobbyisten redan gjort den kanske viktigaste delen av sitt jobb. För om det är något som denna så ofta bespottade yrkeskår är bra på så är det att skaffa sig tillgång till den politiska spelplanen och ringa in var besluten fattas.

Därför är det fullt logiskt att lobbyismen nu tar steget in i företagsvärlden som ett verktyg för chefer som vill göra sina röster hörda.

HR-akuten och Noden är två företag som har gått samman och startat en kurs i lobbying för HR-chefer. Kursen ska öka denna yrkesgrupps möjlighet att påverka i sina organisationer.

Utbildningsföretaget Kompetensgruppen, som i sin kurs Affärshälsa har lobbying som en programpunkt, resonerar på samma sätt. Där får deltagarna lära sig att driva hälsofrågor »på högsta nivå genom såväl lobbying som kraftfull argumentation«.

I nummer 12 av Chef talar Samuel Henningsson, vd på Netport Karlskrona om att han ägnar sig åt ett »lobbyistiskt ledarskap«. Dock utan att ha gått någon kurs i ämnet.

Ytterligare ett exempel: I boken »Smart management – using politics in organisations«, som precis utkommit i en ny upplaga, understryks vikten av lobbying som ett självklart verktyg för chefer.

Räkna alltså med att du själv snart funderar mer medvetet på frågor som »vem har med den här frågan att göra?«, »vilka har en vilja att driva den?« och »hur ser deras världsbild ut?«. Du tar reda på var besluten fattas, söker upp dem som fattar besluten och framför ditt budskap.

Som lobbyistskolad chef kommer du att vara väl medveten om att det bara är en liten del av besluten som fattas i de möten som utåt sett sägs vara beslutsfattande.
»Annars kan du missta styrelsemöten, konferenser, workshops och många andra situationer där chefer träffas för något som de inte är«, skriver »Smart management«-författarna David Butcher och Martin Clarke.

Lobbyisttrenden gör dig till en duktig kartläsare och en slipad kommunikatör. För att inte tala om hur bra du kommer att bli på att skaka de rätta händerna.


Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.