»Sociala medier är som viskleken«

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

När debatten om svininfluensan och dess vaccin gick som varmast i höstas valde Smittskyddsinstitutet »gammelmedia« – tidningar, radio och tv – som informationskanal, framför de sociala medierna.
»Vi har använt oss av sociala medier för att dra ur folk vad som är problemet. Sedan informerar vi i de ’ordinarie kanalerna’«, sade Johan Carlsson, generaldirektör på Smittskyddsinstitutet.

Under sin hundraåriga historia har institutet sett många kriser komma och gå. Skillnaden mellan dem är inte så stor, menar Johan Carlsson. Samtalet mellan människorna har sett ungefär likadant ut.

 

»Skillnaden mellan det gamla och det nya är inte så stor. Men det finns en auktoritet i budskapet. Sociala medier ligger närmare viskleken, där informationen sprids som skvaller«, sade Johan Carlsson.

För att illustrera hur myterna har sett ut visades en kort film om en amerikansk kvinna som påstått sig ha fått livet förstört av svininfluensavaccinet. Hon kan inte längre gå normalt när hon går framåt.
Baklänges går det dock bra.
Johan Carlsson drog på mun åt filmen.
Det gjorde även den andre deltagaren i diskussionen, Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

»Det är vårt jobb att försöka förklara alla dessa myter om vaccinet. Vi måste spegla en folkopinion och en diskussion Det är inte alltid så lätt. Jag blev förvånad över styrkan i det här motståndet mot vaccinet. Men den diskussion som pågick på de sociala medierna utfördes av sådana som hade dålig faktakoll«, säger han.

»Men det finns inget som säger att man inte kan börja gå baklänges som en bieffekt av vaccinet. Vet man något om kommunikation så vet man att det inte duger att säga att ’vi tror inte att det’. Man måste vara tydlig och bestämd.«

 

Aftonbladet länkade till filmen på sin hemsida. Bidrog de inte till mytbildningen, i och med det?

»Ja, vi kan säga att vi bidrar till att påskynda ryktesspridningen. Vi gräver inte upp hur perifera historier som helst, men har det funnits i amerikansk TV kan vi räkna med att det sprids ändå«, sade Jan Helin.

 

På Smittskyddsinstitutet har man tack vare diskussionen kring svininfluensan lärt sig att jobba mer strukturerat med informationen.

»Vi har inte resurser att bevaka sociala medier, därför måste vi vara välstrukturerade, när vi insåg hur stort trycket var.«

 

Johan Carlsson medgav att det fanns dagar då han gnisslade tänder över Aftonbladets rapportering, men att han på det stora hela var ganska nöjd.

»Man kan inte ha koll på all information. Men i grunden tycker jag att media behandlade det här väl. Man diskuterade och tog bort myter«, säger Johan Carlsson

 

Efter den kommentaren vände sig Henrik Frenkel till Jan Helin. »Det där lät nästan som en örfil; en myndighet som är nöjd med er rapportering?«.

»Det finns inget egenvärde i att Smittskyddsinstitutet ska bli arga på oss. Jag är glad över att de fann rapporteringen relevant. Vi hade en potentiellt allvarlig situation.  Vi granskade så gott det gick och det visade sig inte vara någon myt. Jag tycker inte att vi inte skötte oss i det här fallet«, sade han.

De sociala medierna kommer inte att ersätta de så kallade gammelmedierna, tror han.

»Sociala medier behöver något att förhålla sig till. Det går inte att ersätta traditionella medier med sociala medier blir man blir tokig. Man vet till slut inte om det tisdag eller Karlstad«, sade han.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.