Smart policy klimatsäkrar affärsresorna
Varje år görs miljontals affärsresor från svenska företag och organisationer. Undersökningar har visat att även om de flesta affärsresenärer är medvetna om miljöpåverkan så är det få som gör något åt saken.
Med en tydlig resepolicy kan du göra det lättare för dina medarbetare att fatta klimat-smarta beslut. Och det som gynnar klimatet kan på sikt också vara bra för företagets varumärke; ni kan bli mer attraktiva som arbetsgivare samtidigt som ni gör en insats för miljön.
Så tänkte tryckeriföretaget Elanders Berlings i Malmö.
»Det har kostat att resa mer miljövänligt, men vi har också fått goodwill. Vi är de första i vår bransch som är klimatneutrala och det ligger ett stort värde i det. Vi har fått exempelvis nya kunder tack vare vår miljöprofil«, säger Robert Gildersson, miljöansvarig på Elanders i Malmö.
För att verkligen få genomslag för en klimatsmart resepolicy behöver ledningsgruppen driva frågan.
Det är viktigt att det finns tyngd bakom beslutet och att högsta ledningen kommunicerar att det är en viktig fråga.
Steg 1: Kartläggning
Första steget mot en ny resepolicy är kartläggning. Räkna ut hur mycket företaget reser nu, så att ni har något att jämföra med. Efter ett år är det roligt att se de positiva förändringarna.
Beräkna vilken typ av resor organisationen gjorde närmast föregående år och hur mycket växthusgaser ni släppte ut. På sj:s hemsida kan du göra en miljökalkyl. Dela upp resorna i två kategorier: tjänsteresor och pendlingsresor.
Om du inte vill räkna ut utsläppen själv, finns det datorprogram som gör det åt dig.
Steg 2: Mål
Konkreta mål underlättar implementeringen. Till exempel: »vi ska minska utsläppet av växthusgaser med fem procent nästa år.«
Men bara för att du som chef tycker att det är en lysande idé behöver inte medarbetarna tycka detsamma.
För att inte bara prata måsten kan det vara en bra idé att sätta upp positiva mål, som att öka antalet tele- och videokonferenser.
Det har Vasakronan gjort. Där har antalet virtuella möten ökat med 60 procent det senaste året.
Teliasonera har sparat 70 miljoner per år på att införa fler videokonferenser och ändra sina resvanor. Du vinner alltså både tid och pengar, samtidigt som du får mer fokuserade medarbetare eftersom deras arbetsdag inte hackas sönder av resor.
Steg 3: Beslut
Du har bilden klar för dig och har satt målet. Nu är det dags att besluta om åtgärder. Hur ska ni resa på ett mer hållbart sätt? Det kan dels handla om att resa mindre, dels handla om att resa på miljömässigt bättre sätt. Här gäller det att fundera över vad du är beredd att satsa. Hur mycket mer får det miljövänliga alternativet kosta i tid och pengar? Vilka resor kan ni avstå utan att det märks på försäljning eller samarbete?
»Ta de lägst hängande frukterna först, sätt in insatser där ni kommer att se störst skillnad«, säger Robert Gilderson på Elanders.
Att ställa om flygresor till tåg är en förändring som de flesta miljömedvetna företag har gjort.
På pensionsbolaget KPA tar de anställda tåget om resan är kortare än 50 mil. Det, tillsammans med andra åtgärder gör att företaget har minskat sina koldioxidutsläpp med 35 procent sedan 1998.
»På det sättet fick vi omgående ner vårt resande ganska mycket. Vi förespråkar aktivt miljöarbete och det är viktigt att vi lever som vi lär«, säger miljöchefen Rolf Wikander.
På it-företaget Tech Team SQM har vissa anställda bytt bilen mot tåg när de ska på kundresor. På köpet får man effektivare medarbetare, eftersom de arbetar under resan.
Andra åtgärder kan vara:
❋
Köp in tjänstecyklar till personalen. Cyklarna kan användas både i tjänsten och till och från jobbet.
❋
Uppmuntra till resor med kollektivtrafik genom att subventionera års- eller månadskort.
❋
Ge belöningar till de medarbetare inom organisationen som anordnat flest telefon- eller videokonferenser.
Steg 4: Var en förebild
Givetvis räcker det inte med ett skrivet dokument. Det krävs engagemang och incitament för att alla ska leva efter den nya policyn.
En viktig budbärare är chefen. På trafikkontoret i Göteborgs stad, som fick pris för sin resepolicy 2007, är cheferna förebilder.
»Åtta av nio i ledningsgruppen åker kollektivt eller cyklar,« säger Lars-Bertil Ekman, trafikdirektör.
Steg 5: Uppföljning
Efter ett år utvärderar du resepolicyn. Nu kan du se de positiva resultaten: minskat resande, lägre kostnader och minskade utsläpp av växthusgaser. Om ni når målen så glöm inte att fira – och sätt upp ett mer ambitiöst mål till nästa år.
Sedan kan du välja om du vill kompensera för de resterande utsläppen genom att köpa utsläppsrätter.
Här finns utsläppsrätter att köpa:
❋
tricorona.se
❋
uwab.se
❋maneutral.se
❋
atmosfair.de
❋
klimat.statoil.se
❋
miljoborsen.se
❋
snf.se
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.